Prevederile la care facem referire sunt incluse în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2016, care aduce modificări mai multor acte normative, printre care și Codul de procedură fiscală. Noua regulă referitoare la inspecția fiscală anticipată este valabilă din data de 6 decembrie, pentru deconturile cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare pentru care inspecția fiscală a început după această dată.
Concret, atunci când firmele solicită rambursarea TVA și autoritățile decid că, în acest sens, este nevoie de o inspecție fiscală anticipată, verificările trebuie să fie limitate doar la perioadele pentru care se cer bani înapoi.
„În cazul inspecției fiscale anticipate, efectuate pentru soluționarea deconturilor cu sumă negativă de TVA, prin excepție de la prevederile art. 117 (din Codul de procedură fiscală, ce fac referire la efectuarea inspecției fiscale în termenul de prescripție a dreptului de a stabili creanțe fiscale - n. red.), perioada supusă inspecției fiscale va cuprinde exclusiv perioadele fiscale în care s-au derulat operațiunile care au generat soldul sumei negative a taxei. Dispozițiile art. 94 alin. (3) rămân aplicabile (rezerva verificării ulterioare se anulează la prescrierea dreptului de a stabili creanțe fiscale sau ca urmare a inspecției fiscale ori a verificării situației fiscale personale - n. red.)”, scrie în ordonanță.
Înainte de această modificare, în Codul de procedură fiscală nu erau limitate perioadele la care trebuia să se rezume inspecția anticipată, astfel că acestea se puteau întinde și în afara celor pentru care se cerea rambursarea TVA. Prin introducerea acestei noi reguli, Guvernul reduce durata inspecției fiscale anticipate.
„Astfel, inspecția fiscală va viza numai perioadele în care s-au derulat operațiunile care au generat soldul negativ al taxei, dar pentru care nu s-a ridicat rezerva verificării ulterioare, în sensul că nu pot forma obiect al inspecției perioadele fiscale pentru care s-a împlinit termenul de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili obligații fiscale și nici perioadele care au fost supuse inspecției fiscale anterior”, era precizat în nota de fundamentare ce a însoțit OUG nr. 84/2016 în forma sa de proiect.
Totuși, există și o excepție de la regulă. Mai precis, dacă autoritățile găsesc indicii de încălcare a legislației fiscale sau de stabilire incorectă a obligațiilor fiscale, prin operațiuni din afara perioadelor pentru care se cere TVA înapoi, inspecția fiscală se extinde (cu respectarea termenului în care se prescrie dreptul stabilirii creanțelor fiscale).
Când este nevoie de o inspecție fiscală anticipată
Restituirea TVA cerută prin deconturile cu sumă negativă cu opțiune de rambursare se face numai cu respectarea anumitor reguli stricte, dispune Codul de procedură fiscală. În principiu, pentru aprobarea unei rambursări, în baza unei analize de risc, autoritățile trebuie să decidă dacă efectuează o inspecție fiscală înainte sau după ce își dau acordul pentru returnare.
„Organul fiscal central decide (...) dacă efectuează inspecția fiscală anterior sau ulterior aprobării rambursării, în baza unei analize de risc. Prin excepție (...), în cazul decontului cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare pentru care suma solicitată la rambursare este de până la 45.000 lei, organul fiscal central rambursează taxa cu efectuarea, ulterior, a inspecției fiscale”, prevede actul normativ.
Totuși, când este vorba de o sumă de până la 45.000 de lei, regula rambursării TVA cu desfășurarea ulterioară a inspecției nu este valabilă dacă firma are trecute în cazierul fiscal fapte considerate infracțiuni. De asemenea, regula nu se aplică nici dacă „organul fiscal central, pe baza informațiilor deținute, constată că există riscul unei rambursări necuvenite”, după cum scrie în Cod.
Așadar, dacă o firmă are infracțiuni în cazier sau dacă autoritățile observă că există riscul unei rambursări nemeritate, cererile acesteia de rambursare de TVA, pentru o sumă de până la 45.000 de lei, pot fi soluționate numai în urma unei inspecții fiscale anticipate.
Cererea de rambursare se soluționează în funcție de riscul fiscal al firmei
Solicitările pentru rambursarea TVA sunt soluționate de autorități în funcție de riscul fiscal al fiecărei firme. Așa prevede procedura de soluționare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare, ce a fost stabilită prin Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 3.699/2015.
Concret, deconturile sunt soluționate după cum urmează:
- în cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic, se emite decizia de rambursare a taxei;
- în cazul deconturilor de TVA depuse de alți contribuabili decât marii contribuabili, contribuabilii mijlocii sau exportatorii, ce sunt încadrate la risc fiscal mediu, se face o analiză documentară;
- în cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare, se face inspecția fiscală anticipată.
Mai exact, în situația în care solicitantul rambursării n-are infracțiuni în cazier și nici nu prezintă risc fiscal mare, iar suma de returnat este de până la 45.000 de lei, autoritățile consideră că există un risc fiscal mic. Astfel, după cel mult cinci zile de la depunerea decontului se emite decizia de rambursare a TVA.
Atunci când este vorba de deconturi depuse de alţi contribuabili decât marii contribuabili, contribuabilii mijlocii sau exportatorii, ce se încadrează la risc mediu, autoritățile efectuează o analiză documentară, scrie în Ordinul ANAF nr. 3.699/2015. Concret, se cer anumite documente de la contribuabil și, dacă suma de returnat este justificată, se emite decizia de rambursare, însă dacă suma nu se justifică, decontul este încadrat la risc fiscal mare și urmează inspecția anticipată. Totodată, riscul fiscal mare se poate căpăta și prin neprezentarea actelor cerute pentru analiza documentară.
În fine, cu ajutorul unei aplicații informatice, autoritățile verifică dacă solicitantul figurează cu infracțiuni în cazierul fiscal. Dacă există infracțiuni, decontul de TVA se încadrează la risc fiscal mare și apoi se efectuează inspecția fiscală. Cu aceeași aplicație se verifică dacă solicitantul figurează cu risc fiscal mare stabilit de organele fiscale. Dacă răspunsul este afirmativ, atunci contribuabilul este încadrat, de asemenea, la risc fiscal mare și este supus inspecției.
„Decizia de rambursare emisă de compartimentul de specialitate (al Fiscului - n. red.) este decizie sub rezerva verificării ulterioare, potrivit art. 94 din Codul de procedură fiscală, cu excepția sumelor pentru care s-a emis decizia de rambursare pe baza Deciziei privind nemodificarea bazei de impozitare ca urmare a inspecției fiscale”, este subliniat în procedura amintită, cu precizarea că unul dintre cele două exemplare emise ale deciziei ajunge la firma vizată.
Decontul de TVA, adică formularul fiscal 300, este reglementat prin Ordinul ANAF nr. 588/2016, acesta fiind depus, în funcție de situație:
- lunar, până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se depune decontul;
- trimestrial, până la data de 25 a primei luni din trimestrul următor celui pentru care se depune decontul;
- semestrial, până la data de 25 a primei luni din semestrul următor celui pentru care se depune decontul;
- anual, până la data de 25 ianuarie a anului următor celui pentru care se depune decontul;
- până la data de 25 a celei de-a treia luni a trimestrului calendaristic, pentru primele două luni ale aceluiaşi trimestru calendaristic.
Important! Decontul de TVA se poate depune, conform Ordinului ANAF nr. 3.699/2015, prin poștă sau direct la compartimentul unității fiscale cu atribuții în gestionarea declarațiilor fiscale. De asemenea, depunerea se poate face prin mijloace electronice sau online.