1. Asigurătorul RCA, obligat la plata exclusivă a daunelor din infracțiuni
Anul acesta, Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit că cel care trebuie să plătească în mod exclusiv pagubele cauzate (prin infracțiuni) în accidentele de mașină este asigurătorul RCA.
Până la decizia obligatorie a Înaltei Curți exista o incertitudine cu privire la calitatea procesuală a asigurătorului într-un proces penal. Instanța a stabilit însă că el are calitatea de parte responsabilă civilmente, lucru impus asigurătorului atât prin contractul de asigurare, cât și prin lege.
De asemenea, referitor la răspunderea solidară sau exclusivă, judecătorii au punctat că legea instituie răspunderea exclusivă a asigurătorilor pentru prejudiciile cauzate de proprietarii de maşini asiguraţi.
Notă: Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
2. Carpatica Asig a ieșit de pe piața RCA
Societatea Carpatica Asig și-a pierdut anul acesta autorizația de funcționare, Autoritatea de Supraveghere Financiară cerând instanței intrarea în procedura de faliment.
La data de 30 iunie, societatea avea aproximativ 1,3 milioane de contracte de asigurare încheiate, dintre care peste 900.000 erau polițe de răspundere civilă auto. În aceste condiții, Autoritatea a subliniat că polițele de asigurare deja emise de societate rămân valabile până la data expirării.
În ceea ce privește dosarele de daună deschise de asigurător, la finalul lunii mai 2016, Carpatica Asig avea deschise peste 26.000 de dosare. În această situație, Fondul de Garantare a Asiguraților le-a preluat, fiind obligat să plătească despăgubirile către clienți (în limita a 450.000 de lei pe asigurat), însă numai după data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești de deschidere a procedurii de faliment a asigurătorului.
Notă: Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
3. A apărut un nou asigurător RCA: Grawe România
ASF a anunțat anul acesta intrarea pe piața asigurărilor RCA a unei noi entități: Grawe România, un grup austriac prezent pe piața asigurărilor de 15 ani deja, dar care se ocupă cu mai multe tipuri de asigurări - de viață, de sănătate, de proprietăți și bunuri, precum și cu asigurările de accident. Grawe România, ca subsidiar al marelui grup austriac, poate încheia în România și polițe CASCO.
Notă: Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
4. RCA are un cadru legal nou
Noile reguli RCA au fost stabilite în septembrie prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 54/2016 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie.
Printre noutățile aduse de actul normativ se numără stabilirea unei noi perioade minime pentru asigurare. Dacă în trecut asigurarea RCA se încheia semestrial/anual, acum contractul se poate încheia pe o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de cum vrea proprietarul maşinii.
De asemenea, cei care nu folosesc mașina pot, mai nou, să suspende asigurarea, dar sunt obligați să țină vehiculul într-un spațiu privat, nu în domeniul public. Spre deosebire de regulile aplicabile până recent, OUG nr. 54/2016 prevede luarea în considerare a durerii păgubiților la stabilirea despăgubirii, pe cale amiabilă, pentru vătămări corporale sau decese în urma accidentelor auto.
Bine de știut este și că polița RCA a fost înlocuită cu contractul RCA, iar asta înseamnă că cei care nu-și achită la timp ratele asigurării pot fi executați silit mai ușor, contractul fiind titlu executoriu. În plus, noutățile includ și reduceri și penalizări mai mici la calcularea prețului asigurării în baza sistemului bonus-malus.
Notă: Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici și aici.
5. Tarifele RCA, plafonate timp de șase luni
OUG nr. 54/2016, actul care stabilește noile reguli RCA, mai prevede și o plafonare a tarifelor asigurărilor auto, care trebuie respectate timp de șase luni.
Concret, potrivit tarifelor stabilite prin hotărâre a Guvernului, în cazul persoanelor fizice care au autoturisme, autoturisme de teren și autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone și maximum nouă locuri, tarifele maxime sunt stabilite în funcție de capacitatea cilindrică și grupa de vârstă. De exemplu: 997 de lei pentru cei în vârstă de până la 25 de ani, 617 lei pentru cei cu vârste între 31 și 40 de ani sau 547 de lei pentru cei cu vârste de peste 60 de ani.
În cazul firmelor care au autoturisme, autoturisme de teren și autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone și maximum nouă locuri, prețurile variază doar în funcție de capacitatea cilindrică. Spre exemplu, se plătesc maximum 885 de lei pentru cel mult 1.200 cmc.
Notă: Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
Comentarii articol (3)