Programul Microindustrializare 2017 este destinat microîntreprinderilor și întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) ce au activitate demarată în domeniul producției, fondurile nerambusabile permițând beneficiarilor achiziția unor spații de lucru, a unor autoutilitare sau a echipamentelor și utilajelor necesare modernizării sau extinderii fluxurilor de producție.
În cadrul acestui program de finanțare ce se va încheia astăzi la ora 20.00, ajutorul financiar ce poate fi solicitat este de până la 450.000 de lei, respectiv 100.000 de euro / proiect.
Bugetul alocat sesiunii din 2017 ce va debuta în curând este de 74.359.000 lei, ceea ce va permite finanțarea unui număr minim de 165 de solicitanți. Până la această oră au fost înregistrate peste 350 de cereri de finanțare, iar numărul lor va crește pe măsură ce termenul limită se apropie, așa cum s-a întâmplat de altfel și în cazul programelor Start-up Nation și Comerț-Servicii 2017.
Vor fi eligibile întreprinderile cu cel puțin un an fiscal încheiat
În cadrul acestui program de finanțare sunt eligibile doar microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii care au cel puţin un an calendaristic de la înfiinţare la data deschiderii aplicaţiei electronice
În cadrul viitoarei sesiuni, doar următoarele categorii de beneficiari sunt eligibili, conform schemei de minimis publicată în prezent pe site-ul AIPPIMM:
- microîntreprinderile, întreprinderile mici sau mijlocii în regiunea de dezvoltare Bucureşti-Ilfov;
- întreprinderile mici sau mijlocii în celelalte șapte regiuni de dezvoltare.
Doar solicitanții care respectă următoarele criterii la data depunerii cererilor de finanțare vor fi eligibili:
- se încadrează în categoria IMM;
- sunt organizați în baza Legii nr. 31/1990 privind societăţile, fiind admiși și întreprinzătorii debutanți ce și-au înființat un SRL-D;
- asociaţii sau acţionarii care deţin mai multe societăţi nu pot aplica în cadrul prezentului program decât cu o singură societate;
- codul CAEN pentru care solicită finanţare este eligibil, conform listei din acest articol;
- au cel puţin un exercițiu financiar încheiat la data deschiderii apelului de proiecte;
- nu au datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale.
Ajutorul financiar poate ajunge la 100.000 de euro
Întreprinderile selectate pentru finanțare vor primi un ajutor financiar nerambursabil de 90%, dar nu mai mult de 450.000 de lei, aproximativ 100.000 de euro.
Contribuţia proprie a beneficiarului va fi de cel puțin 10% din valoarea cheltuielilor eligibile. De asemenea, beneficiarul va asigura în întregime cheltuielile neeligibile ce decurg din implementarea proiectului, precum TVA-ul.
Vor fi eligibile în cadrul Programului Microindustrializare 2017 doar societăţile care desfăşoară următoarele activități, conform grupelor CAEN:
- 10 Industria alimentară
- 11 Fabricarea băuturilor: eligibil doar codul CAEN 1107 – Producţia de băuturi răcoritoare nealcoolice; producţia de ape minerale şi alte ape înbuteliate;
- 13 Fabricarea produselor textile;
- 14 Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte;
- 15 Tăbăcirea şi finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj şi marochinărie, harnaşamentelor şi încălţămintei; prepararea şi vopsirea blănurilor;
- 16 Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemnşi plută, cu excepţia mobilei; fabricarea articolelor din paie şi din alte materiale vegetale împletite;
- 17 Fabricarea hârtiei şi a produselor din hârtie;
- 1811 Tipărirea ziarelor;
- 1812 Alte activitati de tipărire n.c.a.;
- 20 Fabricarea substanțelor și produselor chimice cu excepția 2011, 2051, 2053, 2059.
- 21 Fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice;
- 22 Fabricarea produselor din cauciuc şi mase plastice;
- 23 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice;
- 24 Industria metalurgică;
- 25 Industria construcţiilor metalice şi a produselor din metal, exclusiv maşini utilaje şi instalaţii - cu excepţia societăţilor care desfăşoară activităţi pe codurile CAEN aferente grupei 254 Fabricarea armamentului şi muniţiei;
- 26 Fabricarea calculatoarelor şi a produselor electronice şi optice;
- 27 Fabricarea echipamentelor electrice;
- 28 Fabricarea de maşini, utilaje şi echipamente n.c.a.;
- 29 Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor;
- 30 Fabricarea altor mijloace de transport cu excepția 3040;
- 31 Fabricarea de mobilă;
- 32 Alte activităţi industriale n.c.a.
Ajutorul poate fi utilizat pentru achiziția spațiilor de lucru și a utilajelor
În cadrul acestui program de finanțare ce va fi lansat în curând, doar următoarele cheltuieli vor fi eligibile, urmând a fi decontate întrp-un procent de până la 90%:
- echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi instalaţii de lucru);
- aparate şi instalaţii de măsură, control, reglare, cititoare pentru cod de bare, cântare electronice;
- autoutilitare, cu excepţia vehiculelor de teren;
- brevete de inventie, mărci de produse si servicii, software-uri necesare desfăşurării activităţii pentru care se solicită finanţare;
- echipamente IT tehnică de calcul (calculatoare, imprimante și multifuncționale, sisteme portabile și soluții software);
- achiziţionarea de spaţii de lucru, respectiv spaţii în care se va desfășura activitatea de producție;
- achiziţionarea de bunuri din categoria mobilierului, aparaturii de birotică, și a sistemelor de protecție;
- realizarea unei pagini web pentru beneficiarii ce nu dețin deja una, la data depunerii cererii de finanțare;
- achiziţionarea de instalaţii sau echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie;
- achiziţionarea de instalaţii de încălzire sau climatizare aferente spaţiului de lucru;
- cursuri de dezvoltare a abilităţilor antreprenoriale – pentru asociatul sau administratorul societăţii aplicante, în limita a maxim 4.500 lei;
- comisionul de garantare aferent anului acordării garanţiei;
- consultanţă pentru întocmirea planului de afaceri și a cererii de finanțare.
În același timp, ajutorul financiar nu va putea fi utilizat pentru acoperirea unor cheltuieli neeligibile, iar cele mai importante sunt prezentate mai jos. În cazul în care ele intervin în cadrul proiectului, vor fi suportate integral de către beneficiar din fonduri proprii:
- TVA;
- taxe, avize, comisioane (cu exceptia celui de garantare aferent anului acordării garanției);
- ambalajul, transportul, punerea în funcţiune a utilajelor achiziționate;
- instruirea personalului pentru utilizarea bunurilor achiziţionate;
- activele achiziționate în sistem leasing;
- bunurile la mâna a doua.
Sesiunea va fi activă la finalul acestei luni
Sesiunea de depunere a proiectelor va fi lansată în data de 21 august, iar antreprenorii vor avea posibilitatea de a depune cereri de finanțare până cel târziu în data de 1 septembrie.
Solicitantul va completa şi transmite online planul de afaceri începând cu ora 10:00 a primei zile de înscriere, timp de zece zile calendaristice de la demararea înscrierii în program, până la ora 20:00 a ultimei zile de înscriere.
Înscrierea în programul de finanțare presupune completarea online a planului de afaceri. Acest document, însoțit de cererea de finanțare și celelalte documente suport vor fi atașate în format electronic în cadrul aplicației ce va fi activă o dată cu lansarea programului de Microindustrializare.
Pentru participarea la program, fiecare solicitant trebuie să se înregistreze cu user şi parolă. După confirmare, aplicaţia de înregistrare a planului de afaceri va deveni activă pentru completarea on-line a planului de afaceri şi încărcarea în aplicaţie a documentelor solicitate:
- planul de afaceri;
- cererea de finanțare;
- situaţiile financiare ale solicitantului;
- certificat constatator extins, în original sau emis online de Oficiul Registrului Comerţului;
- declarații pe proprie răspundere pentru confirmare condițiilor de eligibilitate menționate în procedura de implementare.
Proiectele vor fi selectate conform punctajului obținut
Punctajul minim pentru a fi acceptat de principiu în vederea verificării administrative şi a eligibilităţii este de 50 de puncte dintr-un maxim de 100 de puncte posibile. În cazul încare două sau mai multe proiecte vor avea un punctaj egal, departajarea va fi realizată în baza următoarelor criterii:
- numărul de locuri de muncă ce urmează a fi create conform planului de afaceri;
- numărul de locuri de muncă ce urmează a fi create din rândul absolvenţilor începând cu anul 2012 sau şomerilor;
- valoarea procentului aferent aportului propriu;
- valoarea profitului din exploatare la data ultimelor situații financiare anuale încheiate;
- structura investiției realizate;
- alte criterii, conform procedurii de implementare.
Semnarea contractelor de finanțare
În cazul proiectelor care se implementează din fonduri proprii ale beneficiarului, termenul-limită pentru semnarea contractelor de finanțare va fi 4 decembrie 2017.
În cazul în care beneficiarul are nevoie de credit bancar pentru implementarea proiectului, termenul-limită pentru semnarea contractului de finanțare va fi 8 decembrie 2017.
Pentru semnarea contractelor de finanțare se vor prezenta următoarele documente:
- extras de cont eliberat cu cel mult trei zile anterior semnării contractului de finanțare sau scrisoare de confort angajantă emisă de către o bancă;
- certificate de atestare fiscală care să demonstreze faptul că societatea nu are datorii la bugetul general sau la bugetul local.
Implementarea proiectului trebuie să se realizeze în două luni
Solicitanţii care au semnat contractul de finanţare vor avea obligativitatea de a achiziţiona bunurile şi serviciile eligibile în condiţii de piaţă, cu respectarea principiilor prevăzute în legislatia în vigoare privind atribuirea contractelor de achiziţie. În caz contrar, va fi respins decontul, iar beneficiarul nu își va putea deduce cheltuielile efectuate.
Dosarul de achiziție va cuprinde:
- cel puțin trei cereri de ofertă transise de către beneficiar;
- ofertele primite;
- un proces-verbal prin care să fie justificată alegerea ofertei câştigătoare;
- contractul cu furnizorii declarați câștigători.
Acest dosar va fi prezentat după încheierea contractului, la momentul depunerii decontului.
În termen de 60 de zile de la data semnării contractului de finanțare, dar nu mai târziu de 15 iunie 2018, beneficiarul va fi obligat să efectueze cheltuielile, să finalizeze implementarea proiectului și să depună documentația pentru decont.
Monitorizarea şi controlul beneficiarilor
Beneficiarii acestei finanțări se vor afla într-un proces de monitorizare pentru o perioadă de trei ani, începând cu anul următor celui în care a fost acordat ajutorul financiar nerambursabil.
În această perioadă, finanțatorul va avea libertatea de a efectua vizite neanunțate la locul de implementare al proiectului, pentru a verifica respectarea obligațiilor asumate de către beneficiar pentru perioada de monitorizare.
După aprobarea și implementarea finală a proiectului, beneficiarii vor trebui să respecte următoarele obligații:
- să păstreze investiția pentru o perioadă de cel puțin trei ani după anul în care au încasat ajutorul financiar neramubursabil;
- să nu aplice amortizare accelerată pentru activele achiziţionate în cadrul programului;
- să păstreze locurile de muncă create prin implementarea proiectului, dar și cele existente la momentul depunerii cererii de finanțare.