Depunerea cererilor de finanțare va debuta în data de 15 iunie la ora 10.00, sesiunea de primire a proiectelor urmând a fi deschisă pentru o perioadă de 30 de zile.
Înregistrarea în cadrul acestui program de finanțare se face în regim on-line, prin completarea planului de afaceri și atașarea celorlalte documente solicitate de către aplicația ce va fi activă pe site-ul Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor derulate de Întreprinderile Mici și Mijlocii (AIPPIMM).
Conform procedurii, doar întreprinderile înființate după data de 30 ianuarie 2017 vor putea depune cereri de finanțare pentru un ajutor financiar nerambursabil de cel mult 44.000 de euro, reprezentând 100% din valoarea eligibilă a proiectului. Beneficiarii vor suporta din fonduri proprii valoarea neeligibilă a proiectului, dar și toate sumele ce vor depăși ajutorul maxim acordat.
În cadrul acestei linii de finanțare sunt eligibile activitățile de producție, realizarea de software la comandă, industria creativă, serviciile și comerțul.
De exemplu, se vor putea cere bani pentru fabricarea pâinii, a prăjiturilor, a ceaiului, a cafelei, a îmbrăcăminții, a materialelor de construcție și a electronicelor. Alte activități pentru care se va putea obține finanțare sunt repararea mașinilor, comerțul cu alimente în cantități mari, asistența medicală sau chiar activitățile de înfrumusețare.
În funcție de domeniile de activitate ale solicitanților, AIPPIMM va acorda următorul punctaj:
- activitățile de producție și realizarea de software la comandă vor fi punctate cu 40de puncte;
- industriile creative vor primi 35de puncte;
- serviciile vor beneficia de 30de puncte;
- comerțul și celelalte activități vor fi punctate cu 35 puncte.
Notă: Celelalte criterii de selecție pot fi verificate aici. Descarcă grila de evaluare și estimează-ți punctajul. Descarcă lista codurilor CAEN cu activitățile pentru care se va putea cere finanțare și verifică dacă și tu poți beneficia de acest ajutor de 44.000 de euro.
Iată ce cheltuieli sunt eligibile în cadrul acestui program de finanțare
Întreprinderile pot solicita un sprijin financiar nerambursabil de cel mult 44.000 de euro, bani care vor fi utilizați pentru acoperirea unor cheltuieli precum:
Sprijinul poate fi solicitat pentru următoarele tipuri de cheltuieli eligibile:
- echipamente tehnologice, inclusiv echipamente IT;
- achiziţionarea de spaţii de lucru;
- mijloace de transport: autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, ATV-uri, rulote cu sau fără motor, autoutilitare și autovehicule cu destinație specială;
- achiziţionarea de mobilier, aparatură birotică;
- achiziţionarea de instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie;
- achiziţionarea de instalaţii de încălzire sau climatizare;
- salariile, utilitățile (energie electrica, gaze, salubritate, abonament telefon si internet) și cheltuielile aferente chiriilor pentru spaţii de lucru pentru o durată de cel mult 12 luni de la data semnării contractului de finanțare;
- realizarea unei pagini web pentru prezentarea solicitantului, inclusiv promovare online în valoare eligibilă de maxim 8.000 lei;
- active necorporale referitoare la brevete de inventie, francize;
- cursuri de dezvoltare a abilităţilor antreprenoriale pentru asociatul / administratorul societăţii aplicante, în valoare eligibilă de maxim 3.000 lei;
- taxa pe valoarea adăugată (TVA) nedeductibilă pentru aplicanții neplătitori de TVA;
- consultanţă pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finanţării în cadrul prezentului program şi implementarea proiectului, dar în valoare eligibilă de maxim 8.000 lei;
- software-uri necesare desfăşurării activităţii pentru care se solicită finanţare, inclusiv software pentru comerțul online;
- cheltuieli financiare aferente creditelor / garanțiilor obținute pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării planurilor de afaceri.
Următoarele cheltuieli vor fi suportate integral de firme:
- TVA-ul aferent cheltuielilor eligibile detaliate mai sus;
- utilajele second-hand;
- achiziția de spații cu funcție locativă;
- achiziția în leasing a mijloacelor fixe;
- transportul, montajul, punerea în funcțiune a utilajelor;
- realizarea amenajărilor interioare;
- instructajul personalului în vederea utilizării utilajelor achiziționate.
Citește mai multe detalii despre acest program de finanțare în articolul de aici.
Crearea de locuri de muncă va spori șansele de finanțare
Prin intermediul acestui program de finanțare, activitățile finanțate trebuie să creeze cel puțin un loc de muncă, însă îndeplinirea acestei obligații nu va atrage și acordarea unui punctaj suplimentar.
Doar realizarea a cel puțin două noi locuri de muncă în perioada de implementare a proiectului va aduce punctarea suplimentară a proiectului cu 20 de puncte.
Locurile de muncă nou-create trebuie să fie realizate pentru o normă întreagă de opt ore și pentru o perioadă nedeterminată.
În plus, antreprenorii au posibilitatea de a solicita decontarea cheltuielilor cu salariile, incluzând cheltuielile cu salariul net, dar și contribuțiile sociale datorate atât de angajat, cât și de către angajator pentru cel mult un an de zile de la semnarea contractului de finanțare.
Deși sunt eligibile pentru o perioadă de 12 luni, este de așteptat ca antreprenorii să solicite decontarea cheltuielilor salariale pentru o perioadă mai scurtă, întrucât primele luni de la semnarea contractului de finanțare vor fi alocate unor activități precum:
- desfășurarea procedurilor de achiziție;
- identificarea spațiilor de desfășurare a activităților propuse prin proiect;
- lansarea comenzilor de furnizare a utilajelor;
- livrarea și punerea în funcțiune a acestora;
- organizarea procedurilor de recrutare și selecție a personalului adecvat.
Salariile sunt eligibile în cadrul proiectelor până la pragul salariului minim pe economie, respectiv până la 3.137 lei brut/salariat/lună.
Este important de reținut faptul că, în cazul în are se solicită decontarea cheltuielilor salariale, antreprenorii sunt obligați să mențină cel puțin același nivel al salariului pentru o perioadă de încă doi ani de zile după finalizarea implementării.
Angajarea de șomeri și absolvenți va aduce punctaj suplimentar
Crearea de locuri de muncă prin implementarea proiectului pentru anumite categorii sociale va garanta societății obținerea unui punctaj suplimentar în cadrul procedurii de selecție a proiectelor. Categoriile vizate sunt:
- persoane defavorizate;
- absolvenți după anul 2012, respectiv după data de 1 ianuarie 2013;
- șomeri.
Crearea unui loc de muncă va conduce la acordarea unui punctaj suplimentar de 20 de puncte, iar crearea a cel puțin două noi locuri de muncă pentru categoriile enumerate mai sus va determina acordarea a 25 de puncte în cadrul procesului de selecție.
Sunt încurajate investițiile în echipamente tehnologice și soluții software
Includerea unor echipamente tehnologice și soluții software necesare desfășurării activității într-o pondere mai mare sau egală cu 50% din valoarea planului de afaceri va asigura obținerea unui punctaj de 10 puncte.
Astfel, sunt încurajate activitățile care utilizează în procesul de producție utilaje tehnologice, în detrimentul celor care se bazează pe un aport mai mare de cunoștințe.
În plus, includerea în planul de afaceri a unei componente de inovație va determina acordarea a unui punctaj suplimentar de 5 puncte.
Caracterul inovativ se va demonstra la prima cerere de rambursare / cerere de plată prin dovada de la producător / furnizor că bunurile achiziționate în proporție de minim 25% din valoarea planului de afaceri înglobează tehnologie / tehnologii sau softuri necesare desfășurării activității nu mai vechi de 3 ani.
Sunt încurajate activitățile de producție
În cadrul acestei linii de finanțare ce va debuta în data de 15 iunie, sunt încurajate activitățile din sfera producțiilor care pot crea un număr cât mai mare de locuri de muncă, precum:
- fabrici de panificație;
- cofetării;
- ateliere de producție a mobilierului;
- fabrici de sucuri și apă minerală sau apă plată îmbuteliată;
- fabrici de încălțăminte.
Proiectele depuse pentru activități din sfera industriilor creative au șanse însemnate de a fi selectate pentru finanțare, dacă optează pentru alocarea celei mai mari părți a bugetului disponibil pentru achiziția de echipamnente, utilaje și soluții software:
- organizarea de cursuri de formare profesională;
- activități fotografice și de producție cinematografică;
- activități de consultanță în sfera construcțiilor (dirigenție de șantier, topografie și cadastru);
- activități de design specializat și arhitectură.
Proiectele cu cele mai mici șanse de a primi finanțare sunt cele din sfera comerțului. Acestea nu pot depăși, conform grilei de departajare a proiectelor expusă mai sus, un număr de 85 de puncte, iar posibilitatea de a include inovarea în cadrul bugetului este, totuși, redusă.