Potrivit prevederilor în vigoare la acest moment, persoanele care își desfășoară activitățile economice ca PFA sunt obligate să achite atât impozit pe veniturile obținute, cât și contribuții de asigurări sociale (CAS) și contribuții de asigurări sociale de sănătate (CASS).
Ca regulă, plata CAS şi CASS se realizează trimestrial, în patru rate egale, până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, ceea ce înseamnă că plăţile aferente primului trimestru din acest an trebuie efectuate până astăzi, inclusiv, în condițiile în care ziua de 25 a picat într-o sâmbătă, iar termenul-limită s-a prelungit astfel până în prima zi lucrătoare.
Pe lângă cele două contribuții obligatorii, există și unele opționale pentru PFA, ca de exemplu contribuția la bugetul asigurărilor pentru șomaj, contribuția pentru asigurarea în caz de accidente de muncă și boli profesionale sau cea pentru concedii și indemnizații (FNUASS). Și în cazul acestora, termenul-limită stabilit de Agenția Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) îl reprezintă ziua de azi.
Din continuarea articolului puteți afla despre:
- plățile pe care trebuie să le efectueze PFA în martie 2017 şi cuantumul acestora;
- declarațiile ce trebuie transmise Fiscului de către contribuabilii ce își desfășoară activitatea ca PFA și termenele acestor formulare;
- sancţiunile prevăzute în legislaţie pentru neachitarea la termenul de scadență a obligațiilor de plată.
Până diseară, PFA trebuie să achite:
- Plata anticipată a impozitului pe venit aferentă trimestrului I din 2017. Aceasta trebuie efectuată de persoanele fizice organizate ca PFA, întreprinderi individuale (II), întreprinderi familiale (IF), care realizează venituri din activități independente, din cedarea folosinței bunurilor (cu excepţia veniturilor din arendare), activităţi agricole impuse în sistem real, precum şi din silvicultură şi piscicultură.
PFA plătește un impozit de 16% din venitul net determinat în sistem real, în cazul PFA care stabilesc venitul net anual utilizându-se datele din contabilitatea în partidă simplă sau un impozit de 16% din norma de venit, în cazul PFA impuse pe bază de normă de venit.
Notă: Codul fiscal stabileşte că venitul net anual din activităţi independente se determină în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenţă între venitul brut şi cheltuielile deductibile efectuate în scopul realizării de venituri.
- Plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) aferentă trimestrului I din anul în curs. Trebuie efectuată de către: întreprinzătorii titulari ai unei II, membrii IF, persoanele cu statut de PFA autorizate să desfășoare activități economice, persoanele care realizează venituri din profesii libere, persoanele care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, la care impozitul pe venit se determină pe baza datelor din evidența contabilă în partidă simplă, persoanele care realizează venituri din cedarea folosinței bunurilor, persoanele care realizează venituri din silvicultură și piscicultură și persoanele care realizează venituri din activități agricole pentru care nu au fost stabilite norme și se impun în sistem real.
Persoanele fizice autorizate datorează o contribuție la sănătate de 5,5%, însă baza de calcul diferă în funcție de modul de impunere a PFA: în sistem real sau pe baza normei de venit.
Astfel, pentru impunerea în sistem real, baza de calcul este reprezentată de venitul net anual realizat exclusiv cheltuielile reprezentând contribuții sociale (diferența dintre totalul veniturilor încasate și cheltuielile efectuate în scopul realizării acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuții sociale).
De cealaltă parte, în cazul impozitării la normă de venit, baza de calcul este valoarea anuală a normei de venit, raportată la cele 12 luni ale anului, ce nu poate fi mai mică decât un salariu de bază minim brut pe țară (care din 1 februarie este de 1.450 de lei), dacă acest venit este singurul asupra căruia se calculează contribuția.
Plata contribuțiilor la sănătate se efectuează anticipat, în cursul anului, cu regularizarea sumelor datorate anual. Astfel, în baza declarației de venit estimat (Formular 220) sau a declarației de venit realizat (Formular 200), organul fiscal emite decizia de impunere pentru plăți anticipate în care stabilește contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată anticipat și termenele de plată.
Plată se efectuează trimestrial, în patru rate egale, până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru (excepție face luna decembrie, când termenul-limită este stabilit cu câteva zile mai devreme).
După încheierea anului fiscal, în baza declarației privind venitul realizat depusă de contribuabili (Formular 200), organul fiscal stabilește obligațiile anuale de plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate prin decizia de impunere anuală regularizând sumele datorate cu titlu de plăți anticipate.
Astfel, venitul estimat pentru 2017 va fi acelaşi cu cel realizat în 2016, atât timp cât nu au fost depuse, în termenele prevăzute de lege, formularul 220 (declaraţia estimativă a veniturilor şi cheltuielilor ce urmează a fi făcute anul acesta) și formularul 200, iar plăţile anticipate se vor regulariza cu CASS final în funcție de venitul realizat la sfârșitul anului.
Plata contribuției de asigurări sociale de sănătate stabilită prin decizia de impunere anuală se efectuează în termen de cel mult 60 de zile de la data comunicării deciziei, iar sumele achitate în plus se compensează sau se restituie, potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală.
Important! Baza lunară de calcul a CASS, în cazul PFA, este limitată la cinci salarii medii pe economie, adică la valoarea de 15.655 lei/lună, în condiţiile în care salariul mediu pe economie are acum valoarea de 3.131 de lei.
- Plata contribuţiei de asigurări sociale (CAS) aferentă trimestrului I din 2017. CAS pe care PFA o datorează la sistemul de pensii este, și anul acesta, de 10,5% sau de 26,3% (valoare care conține și contribuția angajatorului, de 15,8%), conform opţiunii, şi se aplică asupra venitului net obţinut, chiar dacă respectivul contribuabil este concomitent salariat (obţine venituri din salarii sau asimilate salariilor).
Totuși, acest venit nu poate fi mai mic de 35% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, dar nici mai mare de echivalentul a de cinci ori câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Cum câștigul salarial mediu brut este fixat pentru 2017 la 3.131 de lei, rezultă că baza de calcul pentru CAS nu poate fi mai mică de 1.095,85 lei/lună, dar nici mai mare de 15.655 lei/lună.
Aşa cum am precizat deja, o persoană ce desfăşoară activităţi independente poate opta între aplicarea cotei individuale de 10,5% sau a cotei integrale de 26,3%, opțiune care odată exercitată nu poate fi anulată în cursul anului respectiv, ci doar din anul următor.
Astfel, dacă aplicăm cota CAS integrală (de 26,3%) asupra valorii de 3.131 lei, rezultă că o PFA datorează pentru pensie cel puţin 288,20 lei/lună (35% x 3.131 lei x 26,3%), adică 3.458 de lei într-un an și 864,5 lei/trimestru.
În schimb, dacă alege contribuţia de 10,5%, o PFA trebuie să scoată din buzunare suma minimă lunară de 115,06 lei (35% x 3.131 lei x 10,5%), ceea ce înseamnă 1.380 lei pe an și 345 lei/trimestru.
Totuși, este important să precizăm că această cotă, de 10,5%, nu asigură un stagiu complet de cotizare pentru pensie, ci doar o parte din acesta. În cazul în care PFA-urile doresc să beneficieze de o pensie întreagă, atunci pot opta să achite cota de 26,3%, care conține și contribuția angajatorului, de 15,8%.
Există şi câteva categorii de PFA scutite de la plata CAS. Concret, este vorba despre:
- contribuabilii al căror venit net anual, respectiv valoarea anuală a normei de venit, după caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat;
- pensionarii și persoanele fizice asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, cazul avocaţilor.
Care sunt contribuţiile opţionale
Pe lângă cele două contribuţii obligatorii, detaliate anterior, există şi unele opţionale, precum contribuţia la bugetul asigurărilor pentru șomaj, cea pentru asigurarea în caz de accidente de muncă și boli profesionale, precum și cea pentru concedii și indemnizații (FNUASS).
Astfel, deși asigurarea pentru șomaj nu este obligatorie pentru o persoană fizică autorizată, totuși ea poate alege să o plătească, în cazul în care dorește să beneficieze de ajutor de șomaj, atunci când, de exemplu, nu va mai avea activitate. Contribuția lunară la șomaj este de 0,5% din venitul asigurat.
Conform prevederilor legale, se poate asigura în sistemul asigurărilor pentru șomaj orice persoană care realizează venituri din activități desfășurate potrivit legii și care nu este deja asigurată.
Pentru a plăti contribuția la șomaj, persoanele fizice pot încheia contract de asigurare pentru șomaj cu agenția pentru ocuparea forței de muncă în a cărei rază teritorială își au domiciliul, dacă au cel puțin vârstă de 18 ani și sunt asigurate în sistemul public de pensii și în sistemul asigurărilor sociale de sănătate.
În ceea ce priveşte contribuţia pentru accidente de muncă şi boli profesionale, aceasta este diferenţiată în funcţie de clasa de risc şi este cuprinsă între 0,15% şi 0,85%.
Nici contribuția pentru concedii și indemnizații (FNUASS) nu este obligatorie, însă PFA poate alege să o plătească dacă dorește să beneficieze de indemnizații pentru concediile medicale.
Conform OUG nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, contribuția pentru concedii și indemnizații este de 0,85% din veniturile supuse impozitului pe venit. Pentru a beneficia de concedii și indemnizații, persoanele autorizate să desfășoare activități independente sunt obligate să depună declarația de asigurare pentru concedii și indemnizații la casa de asigurări de sănătate la care sunt luate în evidență ca plătitori de contribuție de asigurări sociale de sănătate.
Potrivit Legii nr. 4/2014, soția/soțul titularului unei PFA, în cazul în care contribuie la desfășurarea activității, se poate asigura, facultativ, în sistemul public de pensii pe baza de contract de asigurare socială, precum și în sistemul asigurărilor de sănătate și în cel al asigurărilor pentru șomaj.
Declarații ce trebuie depuse până diseară
Potrivit calendarului fiscal stabilit de ANAF, contribuabilii înregistrați ca PFA trebuie să transmită Fiscului, până cel mai târziu azi, următoarele declarații:
- Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, Formularul 112. Aceasta se depune numai de persoanele fizice care au calitatea de angajatori, deci cele care au angajați. De altfel, formularul 112 se completează cu programului de asistenţă ANAF și se transmite prin portalul e-guvernare.ro.
- Decontul de taxă pe valoarea adăugată, Formularul 300, format electronic. Se depune lunar, trimestrial, semestrial sau anual numai de PFA care sunt înregistrate ca plătitoare de TVA. Formularul se completează electronic cu ajutorul programului ANAF.
- Declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare de bunuri pentru luna trecută, Formularul 390 VIES. Se depune lunar de contribuabilii înregistrați în scopuri de TVA.
Formularul 394 se depune până joi
Formularul 394 „Declaraţia informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național aferente perioadei de raportare precedente”, aferentă lunii februarie 2017, se depune până în penultima zi a lunii curente.
În noul format al formularului 394 trebuie cuprinse toate operaţiunile de livrări sau achiziţii de bunuri efectuate către, dar şi de la contribuabili, fie ei plătitori sau neplătitori de TVA (persoane fizice şi persoane juridice). Potrivit normelor în vigoare, documentul amintit se depune, ca regulă, până pe data de 30 a lunii următoare încheierii perioadei de raportare declarate pentru depunerea decontului (luna, trimestrul etc.), inclusiv dacă în această perioadă nu au fost realizate operaţiuni de natura celor care fac obiectul declaraţiei. Obligaţia transmiterii formularului revine:
- persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, conform art. 316 din Codul fiscal, obligate la plata taxei conform art. 307 alin. (1), (2), (6) și (7) din Codul fiscal, pentru operațiuni impozabile în România conform art. 268 alin.(1) din Codul fiscal;
- persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, conform art. 316 din Codul fiscal, care realizează în România, de la persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, achiziții de bunuri sau servicii taxabile.
Atenţie! Nedepunerea declaraţiei 394 în termenul legal este considerată contravenţie şi se sancţionează cu amenzi cuprinse între 2.000 şi 3.5000 de lei pentru contribuabilii mici şi persoanele fizice, respectiv între 12.000 şi 14.000 de lei pentru contribuabilii mijlocii şi mari.
Sancțiuni pentru cei ce nu respectă termenele
Persoanele fizice autorizate care nu vor respecta termenele pentru îndeplinirea obligațiilor către stat vor putea fi sancționate în conformitate cu dispoziţiile Codului de procedură fiscală. Mai exact, actul normativ prevede că, pentru neachitarea la termenul de scadență de către debitor a obligațiilor de plată, se datorează după acest termen dobânzi și penalități de întârziere.
Astfel, pentru obligațiile fiscale neachitate la termenul de plată, reprezentând impozitul pe venit, se datorează dobânzi după cum urmează:
- în anul fiscal de impunere, pentru obligaţiile fiscale stabilite, potrivit legii, de organul fiscal central sau de contribuabili, inclusiv cele reprezentând plăţi anticipate, dobânzile se calculează din ziua următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sau, după caz, până în ultima zi a anului fiscal de impunere, inclusiv;
- dobânzile pentru sumele neachitate în anul de impunere se calculează începând cu data de 1 ianuarie a anului următor până la data stingerii acestora inclusiv;
- în cazul în care obligaţia fiscală stabilită prin decizia de impunere anuală sau declaraţia de impunere anuală, după caz, este mai mică decât cea stabilită prin deciziile de plăţi anticipate sau declaraţiile depuse în cursul anului de impunere, dobânzile se recalculează, începând cu prima zi a anului fiscal următor celui de impunere, la soldul neachitat în raport cu impozitul anual stabilit prin decizia de impunere anuală sau declaraţia de impunere anuală, urmând a se face regularizarea dobânzilor în mod corespunzător;
- pentru diferenţele de impozit rămase de achitat, conform deciziei de impunere anuală sau declaraţiei de impunere anuală, dobânzile se datorează începând cu ziua următoare termenului de scadenţă prevăzut de lege. În cazul impozitului pe venit, această regulă se aplică numai dacă declaraţia de venit a fost depusă până la termenul prevăzut de lege. În situaţia în care declaraţia de venit nu a fost depusă până la termenul prevăzut de lege, dobânda se datorează începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui de impunere.
Nivelul dobânzii este, din 2016, de 0,02% pentru fiecare zi de întârziere. În plus, plata cu întârziere a obligațiilor fiscale se sancționează și cu penalități de întârziere, nu doar cu dobânzi.
Așadar, PFA-urile care nu achită nici azi taxele la stat vor plăti pentru fiecare zi de întârziere o penalitate de 0,01% începând cu ziua imediat următoare termenului de scadență și până la data stingerii sumei datorate inclusiv.
În final, este important să amintim că penalitatea de întârziere nu înlătură obligația de plată a dobânzilor.
Notă: Agenda fiscală pentru luna martie 2017, valabilă pentru toţi contribuabilii din România, poate fi consultată integral aici.