Regulile din acest an referitoare la desfășurarea programului guvernamental supranumit „Rabla” au apărut recent în Monitorul Oficial și sunt incluse în Ordinul Ministerului Mediului (MM) nr. 661/2017 privind aprobarea Ghidului de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2017-2019. Chiar dacă actul normativ deja a intrat în vigoare, data de începere a înscrierilor, ce este estimată pentru mijlocul lunii mai 2017, va fi anunțată în curând de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM).
În afară de cetățeni și firme, programul „Rabla” se adresează, de asemenea, PFA-urilor, II-urilor și IF-urilor. Astfel, aceste entități pot să-și schimbe mașinile vechi de cel puțin opt ani (adică cele înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2010) cu unele noi, urmând să obțină cel puțin 6.500 și cel mult 9.200 de lei pentru fiecare automobil achiziționat.
„Acordarea primei de casare proprietarului operator economic cu personalitate juridică sau entitate juridică fără personalitate juridică (adică PFA, II sau IF - n. red.) se face în baza schemei intitulate «Ajutor de minimis pentru Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național» (...)”, scrie în ordinul de ministru. Drept urmare, se poate solicita, prin intermediul cererii de finanțare, o sumă de cel mult 200.000 de euro, echivalent în lei (în jur de 900.000 de lei), sau o sumă de cel mult 100.000 de euro, echivalent în lei (adică în jur de 450.000 de lei), dacă solicitantul activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri.
Concret, prima de casare este de 6.500 de lei pentru o mașină, iar aceasta este condiționată de „cantitatea de emisii de CO2/km generată de sistemul de propulsie al autovehiculului nou, în regim de funcționare mixt”, prevede Ordinul MM nr. 661/2017. În 2017, banii se dau pentru mașinile noi al căror sistem de propulsie generează maximum 130g CO2/km.
6.500 de lei este suma minimă ce poate fi obținută, însă există posibilitatea cumulării cu două ecobonusuri. Mai precis, se acordă un ecobonus de 1.000 de lei pentru automobilele noi al căror sistem de propulsie generează o cantitate de emisii de maximum 98g CO2/km în regim de funcționare mixt. Acesta se poate cumula și cu un ecobonus de 1.700 de lei dacă vehiculele au sistem de propulsie hibrid. Așadar, este vorba de o sumă de cel mult 9.200 de lei pentru fiecare mașină achiziționată, fiind necesar ca totalul să se încadreze în limita maximă de 200.000, respectiv 100.000 de euro.
Referitor la pașii pe care PFA-urile vor trebui să-i urmeze efectiv, aceștia sunt în număr mic. Mai întâi, va trebui depus un dosar de înregistrare la AFM, în interiorul unei viitoare sesiuni de înscriere. Dacă dosarul este aprobat, se va putea face înscrierea la un producător de mașini autorizat.
După obținerea notei de înscriere de la producător, PFA-urile vor trebui să predea mașinile uzate, către un colector autorizat, pentru distrugere, iar apoi să le radieze din circulație. Odată ce se obțin certificatul de distrugere și certificatul de radiere, acestea vor trebui prezentate producătorului. În fine, ultimul pas va fi cumpărarea mașinilor noi de la producătorul la care s-a făcut înregistrarea.
Bine de știut este că PFA-urile pot participa în programul „Rabla” dacă au sediul profesional în România, dacă desfășoară în țară activități economice și dacă și-au plătit toate taxele, impozitele, amenzile și contribuțiile datorate autorităților. Totuși, acestea sunt doar trei dintre condițiile impuse persoanelor fizice autorizate.
Important! Statul acoperă maximum 9.200 de lei din costul unei mașini noi achiziționate de PFA-uri prin programul „Rabla”, astfel că diferența trebuie suportată de către solicitanți. Sesiunile de înscriere în program vor fi stabilite și anunțate în curând de către AFM.
Notă: Informații pe larg despre criteriile de eligibilitate și actele necesare sunt aici.