Raportarea și plata impozitului pe profit pentru anul 2016 trebuie făcută până la data de 27 martie 2017, prin intermediul formularului 101, conform legislației fiscale în vigoare. Declararea corectă a acestui impozit a căpătat un plus de importanță în anul curent deoarece Fiscul a anunțat deja că va veni în control la firme, începând cu prima zi a lunii aprilie 2017, pentru a verifica întocmirea raportărilor.
Cea mai mare problemă cu care se pot confrunta contribuabilii atunci când trebuie să raporteze impozitul pe profit este interpretarea greșită a regulilor pentru deductibilitatea cheltuielilor, am aflat de la un specialist în fiscalitate. Astfel, dacă există erori la înregistrarea cheltuielilor deductibile în declarația 101, se poate ajunge la calcularea greșită a sumei datorate pentru anul anterior.
„Cele mai frecvente greșeli la raportarea prin formularul 101 sunt cauzate de interpretarea eronată a prevederilor legislative cu privire la deductibilitatea cheltuielilor, care pot duce la modificarea bazei impozabile și, implicit, la calculul greșit al impozitului pe profit datorat”, a punctat, la solicitarea AvocatNet.ro, Ramona Chițu (foto dreapta), tax senior manager la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Codul fiscal stabilește, la articolul 25, ca regulă generală a deductibilității, că sunt deductibile cheltuielile făcute în scopul desfășurării activității economice. Însă există tot felul de excepții ce implică fie o deductibilitate limitată, fie imposibilitatea de a deduce unele cheltuieli în anumite condiții.
„Nici de la această regulă nu lipsesc excepțiile. În sensul că legislația fiscală conține, de asemenea, o serie de reguli privind deductibilitatea limitată a unor cheltuieli specifice, precum și cheltuieli care, în anumite condiții, nu sunt deductibile în scopul impozitului pe profit. Întrucât interpretarea acestor reguli este la latitudinea contribuabilului, în practică pot apărea erori în ceea ce privește tratamentul fiscal al anumitor cheltuieli”, a atras atenția specialista.
În continuare poți citi despre:
- tratamentul cheltuielilor cu dobânzile: acestea sunt deductibile doar în anumite cazuri;
- calculul corect al limitelor de deductibilitate pentru cheltuielile sociale, cheltuielile de protocol și cheltuielile cu sposorizări;
- calcularea adecvată a rezervei legale deductibile;
- ce condiții trebuie respectate la deductibilitatea provizioanelor;
- trei soluții pentru a evita greșelile la raportarea făcută prin formularul 101.
1. Tratamentul cheltuielilor cu dobânzile
Cheltuielile cu dobânzile pot să fie deductibile și nedeductibile, în funcție de originea împrumuturilor și în funcție de gradul de îndatorare al firmei. Astfel, aceasta este o primă situație în care pot interveni greșeli la completarea formularului fiscal 101.
„În acest sens, dacă cheltuielile cu dobânzile sunt aferente împrumuturilor bancare, ele sunt deductibile integral. Situația stă diferit în cazul cheltuielilor cu dobânzile aferente împrumuturilor nebancare (ca de exemplu cele contractate de la persoane afiliate), care sunt deductibile doar în anumite limite, respectiv 4% în cazul împrumuturilor în valută, iar în cazul împrumuturilor în lei în limita ratei de referință a Băncii Naționale a României”, a explicat Ramona Chițu.
Trebuie menționat că, dacă vorbim de cheltuielile cu dobânzile și pierderile nete din diferențe de curs valutar aferente împrumuturilor nebancare contractate pe termen lung, tax senior managerul de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax spune că „există niște condiții specifice pentru deductibilitatea lor, și anume gradul de îndatorare al contribuabilului trebuie să fie mai mare decât 3 și contribuabilul să aibă capitaluri proprii pozitive”.
2. Calculul limitelor de deductibilitate
O altă arie problematică la raportarea impozitului pe profit pe anul 2016 poate fi calculul limitelor de deductibilitate pentru unele cheltuieli. În acest sens, specialista în fiscalitate a dat trei exemple: cheltuielile sociale, cheltuielile de protocol și cheltuielile cu sponsorizările.
„În categoria cheltuielilor sociale se pot include cadourile în bani sau în natură, inclusiv tichetele cadou oferite salariaților și copiilor acestora cu diverse ocazii, ajutoarele acordate unor salariați pentru evenimente extraordinare, contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, acordate de angajator pentru salariații proprii și membrii lor de familie etc. Aceste cheltuieli sociale sunt deductibile limitat într-un procent de 5% din cheltuielile totale cu salariile”, a specificat Ramona Chițu.
Referitor la cheltuielile de protocol, și aici pot apărea greșeli, în declarația 101, în ceea ce privește limita de deductibilitate. Concret, cheltuielile de protocol sunt deductibile numai în limita unei cote de 2% aplicată profitului contabil.
„De asemenea, și limita aplicabilă deductibilității cheltuielilor de protocol poate crea greșeli în completarea declarației de impozit pe profit, în sensul în care acestea sunt deductibile în limita unei cote de 2% aplicată asupra profitului contabil, la care se adaugă cheltuielile cu impozitul pe profit și cheltuielile de protocol. Un detaliu care este omis ușor de contribuabili este faptul că în cadrul cheltuielilor de protocol (supuse limitării din perspectiva impozitului pe profit) se includ și cheltuielile înregistrate cu taxa pe valoarea adăugată colectată pentru cadourile oferite de contribuabil, cu valoare mai mare de 100 de lei”, potrivit specialistei.
În fine, în cazul ultimului exemplu, cel al cheltuielilor cu sponsorizările, Ramona Chițu zice că acestea sunt nedeductibile, însă pot scădea impozitul pe profit în anumite limite, „și anume minimul dintre valoarea calculată prin aplicarea a 0,5% la cifra de afaceri și valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat”.
3. Calcularea rezervei legale deductibile
Rezerva legală deductibilă este un alt aspect ce poate duce la apariția erorilor în completarea formularului 101. Consultantul de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax spune că, de obicei, rezerva legală deductibilă este calculată în mod eronat de către firme. Potrivit Codului fiscal, „rezerva legală este deductibilă în limita unei cote de 5% aplicate asupra profitului contabil, la care se adaugă cheltuielile cu impozitul pe profit, până ce aceasta va atinge a cincea parte din capitalul social subscris și vărsat sau din patrimoniu”.
4. Deductibilitatea provizioanelor
Un al patrulea aspect problematic identificat la raportarea anuală a impozitului pe profit este legat de deductibilitatea provizioanelor, pentru care există condiții ce trebuie îndeplinite ca aceste cheltuieli să fie considerate deductibile.
„În acest sens, provizioanele pentru clienți sunt deductibile în limita unui procent de 30% din valoarea acestora, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții cumulative: respectivele creanțe să fie neîncasate într-o perioadă ce depășește 270 de zile de la data scadenței, să nu fie garantate de o altă persoană și să nu fie datorate de o persoană afiliată contribuabilului”, punctează Ramona Chițu.
Trei soluții pentru a evita greșelile de raportare
Deoarece o raportare incorectă poate aduce probleme unei firme, recomandabil este ca societățile să ia măsuri adecvate. Prin urmare, soluția cea mai la îndemână pentru evitarea greșelilor este o bună cunoaștere, de către contribuabili, a legislației fiscale, mai ales din moment ce aceasta suferă destul de des modificări semnificative.
O altă soluție ar mai fi, conform tax senior managerului de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax, confirmarea în prealabil a tratamentului fiscal fie cu un consultant fiscal, fie cu autoritățile fiscale, atunci când apar neclarități punctuale. În fine, o a treia soluție este certificarea declarațiilor de impozit pe profit, chiar dacă aceasta nu este obligatorie.
„În plus, contribuabilii pot opta pentru certificarea declarațiilor de impozit pe profit, anterior depunerii acestora la autoritățile fiscale, de către un consultant fiscal care este înscris ca membru activ în Registrul consultanților fiscali și al societăților de consultanță fiscală. Chiar dacă certificarea declarației de impozit pe profit nu este obligatorie, totuși ea reprezintă un criteriu de evaluare în analiza de risc efectuată de autorități în scopul selectării contribuabililor pentru inspecția fiscală”, a conchis Ramona Chițu.
Atenție! Controalele anunțate de Fisc pentru luna aprilie 2017, vizând corectitudinea raportării impozitului pe profit pe anul 2016, vor fi desfășurate la firme indiferent că sunt contribuabili mari, mijlocii sau mici și indiferent de domeniile în care-și au afacerile. Informații mai multe despre raportarea impozitului pe profit pot fi găsite aici.