În perioada 3 mai - 31 iulie 2017 vor putea fi depuse cereri de finanțare prin care fermierii și grurpurile de producători în domeniul agricol pot solicita sprijin nerambursabil pentru înființarea sau dezvoltarea unor exploatații agricole. Apelul de proiecte a fost publicat pe site-ul Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR). Investițiile în exploatații agricole sunt posibile prin intermediul submăsurii 4.1 din Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR 4.1), iar alocarea financiară a anului 2017 este împărțită astfel:
- exploatațiile agricole vegetale vor beneficia de un buget total de 105 milioane de euro;
- exploatațiile agricole zootehnice vor avea la dispoziție un buget total de 80 de milioane de euro.
Investițiile făcute în exploatații agricole din zona Deltei Dunării beneficiază de o alocare financiară suplimentară de 33 de milioane de euro.
În cadrul acestei linii de finanțare sunt eligibile proiectele ce prevăd înființarea sau dezvoltarea unor exploatații agricole având o dimensiune economică de peste 8.000 de SO (unități standard de producție). Dimensiunea economică a unei exploatații agricole este calculată în funcție de numărul de hectare și tipul culturilor înființate, iar în cazul fermelor zootehnice în funcție de numărul și specia de animale crescute. Dacă dorești să vezi care este dimensiunea minimă solicitată în cadrul acestei linii de finanțare, citește acest articol.
Ajutorul poate reprezenta chiar 90% din valoarea proiectului
În cadrul acestei măsuri de finanțare sunt eligibile cheltuielile de înființare sau dezvoltare a unei exploatații agricole, precum:
- construirea, extinderea sau modernizarea unor clădiri agricole;
- racordul la utilități;
- achiziția de echipamente, instalații, utilaje;
- achiziția de tractoare și mașini agricole;
- alte cheltuieli, conform ghidului solicitantului.
Ajutorul financiar nerambusabil este cuprins, în cadrul acestei linii de finanțare, între 50% și 90% din valoarea eligibilă a proiectului.
Fermierii, indiferent de forma juridică, pot accesa acești bani
în cadrul acestei linii de finanțare sunt eligibile întreprinderile, indiferent de vechimea lor sau forma de înregistrare a activității, iar cele mai frecvente sunt:
- persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale;
- societățile cu răspundere limitată și societățile debutante (SRL-D);
- societățile agricole, cooperativele agricole.
Completarea cererii de finanțare
Un proiect de finanțare necesită completarea unei cereri de finanțare și depunerea acestui document în format electronic, alături de planul de afaceri și celelalte documente suport solicitate. Cererea de finanțare este rezumatul întregului proiect și presupune descărcarea documentului de pe site-ul AFIR, respectiv de aici. Documentul este realizat în format PDF și permite doar completarea anumitor secțiuni, fără posibilitatea de a șterge sau adăuga informații sau secțiuni suplimentare.
Pentru acest exemplu practic, vom presupune că o societate nou înființată își propune achiziția unor echipamente agricole pentru exploatarea unei suprafețe de 100 de hectare de teren. Secțiunile cererii de finanțare sunt prezentate mai jos, împreună cu indicațiile privind completarea lor corectă.
Prezentarea generală a solicitantului
În această secțiune se vor prezenta informații despre:
- denumirea solicitantului, conform actelor de înființare;
- titlul proiectului, așa cum a fost stabilit în cadrul planului de afaceri;
- descrierea succintă a proiectului va cuprinde informații despre investiția vizată, valoarea proiectului și ajutorul financiar solicitat;
- aplasarea proiectului și obiectivele specifice stabilite în cadrul planului de afaceri.
De asemenea, această secțiune va cuprinde informații privind tipul de proiect, indicând gradul de complexitate al documentației depuse (cu sau fără construcții – montaj). În cadrul acestui capitol este necesară estimarea cât mai precisă a punctajului pe care societatea îl va obține în cadrul evaluării tehnice și financiare. Acest lucru este posibil, urmărind criteriile de selecție menționate în cadrul ghidului solicitantului. O estimare eronată a punctajului poate determina respingerea proiectului. Se vor oferi datele de identificare ale firmei de consultanță și ale celei de proiectare care au întocmit documentația depusă.
Informații privind solicitantul
Descrierea solicitantului se referă la oferirea tuturor informațiilor de identificare ale firmei solicitante de sprijin nerambursabil și ale responsabilului legal de proiect. Această secțiune a cererii de finanțare necesită semnătura olografă a reprezentantului legal, urmând ca întregul document să fie scanat ulterior și atașat în format electronic.
Se vor prezenta, de asemenea, informații despre contul bancar al proiectului. Acesta este contul bancar ce se va menționa în contractul de finanțare, dacă proiectul este aprobat. De asemenea, în acest cont va fi plătit ajutorul financiar nerambusabil, pe măsura implementării proiectului. În situația în care este necesară schimbarea acestuia pe durata derulării contractului de finanțare, va fi necesară întocmirea unui memoriu justificativ și obținerea aprobării din partea finanțatorului.
Bugetul indicativ al proiectului
După stabilirea procentului aferent ajutorului financiar nerambursabil și a cursului de schimb valutar, se vor prezenta valorile investiției vizate de proiect. În această secțiune se vor completa costurile estimate pentru realizarea proiectului, iar acestea vor fi încadrate în categoria cheltuielilor eligibile sau neeligibile. Se va ține cont, de asemenea, de pragurile valorice sau procentuale stabilite pentru anumite categorii de cheltuieli, precum:
- cheltuielile de consultanță nu pot depăși 5% din valoarea eligibilă a investiției, atunci când proiectul nu necesită construcții. În cazul proiectelor cu lucrări de construcții și montaj, cheltuielile de consultanță vor fi admise până la o limită superioară de 10% din valoarea eligibilă a proiectului;
- eventualele diferențe de curs valutar vor putea fi acoperite în limita a 5% din valoarea eligibilă a investiției respective.
Planul financiar al investiției prezintă sursele de finanțare ale cheltuielilor amintite mai sus, în cadrul bugetului indicativ al proiectului și se referă la:
- ajutor financiar nerambursabil;
- contribuție proprie;
- credit bancar.
Devizele pe obiect ale investiției
Se vor completa și atașa devizele pe obiect ale investiției, iar suma acestora trebuie să fie egală cu valoarea totală prezentată în bugetul indicativ și în planul financiar. De asemenea, se vor prezenta atât cheltuielile eligibile necesare pentru realizarea obiectelor de investiție, cât și cheltuielile neeligibile.
Lista documentelor anexate proiectului
În această secțiune se vor bifa documentele atașate și se vor indica paginile la care ele se regăsesc. Se vor aminti și atașa și alte documente, în completarea celor amintite în cadrul acestei secțiuni:
- oferte de preț pentru achizițiile vizate;
- copie a cărții de identitate a responsabilului legal de proiect;
- diplome de studii în domeniul agricol pentru responsabilul legal de proiect;
- alte documente considerate necesare.
Coeficienții producției standard
În această secțiune se vor completa numărul de hectare exploatate în cadrul societății, respectând structura culturilor agricole existente în fermă. Se procedează în același fel și în cazul animalelor din fermă, dacă este cazul. Însumarea coeficienților aferenți producției vegetale cu cei ai sectorului zootehnic vor determina dimensiunea efectivă a fermei agricole, iar acest indicator trebuie să fie de cel puțin 8.000 de SO.
Declarație pe propria răspundere a solicitantului
Se vor bifa criteriile de eligibilitate cerute societății și situațiile în care firma se regăsește. Se vor indica, de asemenea, informațiile privind situația creditelor contractate și existența certificatului de înregistrare în scopuri de TVA.
Indicatorii de monitorizare
Această secțiune presupune bifarea, de către solicitant, a criteriilor pe care societatea și proiectul le îndeplinesc. Acești indicatori vor fi urmăriți pe întreaga perioadă de monitorizare a investiției, după finalizarea proiectului.
Factorii de risc
Ultima secțiune a cererii de finanțare presupune bifarea factorilor de risc ai afacerii, realizându-se o estimare automată a riscului asociat proiectului. Dacă coeficientul obținut este foarte mare, este posibilă încadrarea proiectului într-un eșantion suplimentar de verificare, acest lucru presupunând controale suplimentare din partea centrelor regionale și a agenției centrale în toate etapele implementării (proceduri de achiziție, cereri de rambusare, rapoarte de progres, acte adiționale, prelungiri de termene, alte modificări aduse contractului de finanțare).
Ce se întâmplă cu cererea de finanțare după completarea ei?
După completarea integrală a cererii de finanțare, acest document se va lista și se va semna olograf de către reprezentantul legal al proiectului. Ulterior, cererea de finanțare se va scana într-un document unitar și se va depune electronic în cadrul secțiunii dedicate depunerii proiectelor pe site-ul AFIR, aici.