Continuarea articolului este exclusivă pentru abonații avocatnet.ro premium. Aceștia pot afla mai multe despre registrele speciale pentru raportarea contractelor de internship și despre măsurile tranzitorii ce trebuie luate de cei care vor lucra în perioada următoare cu interni.
Un nou act normativ le va oferi posibilitatea tinerilor de cel puțin 16 ani să desfășoare stagii de practică plătite și care să reprezinte vechime în muncă, în baza unor programe de internship. Tinerii vor putea fi interni atât la firme, cât și la entități publice, iar cei care vor vrea să lucreze cu interni vor trebui să încheie contracte de internship, altfel riscând amenzi uriașe, potrivit Legii privind internshipul nr. 176/2018, publicată azi în Monitorul Oficial.
Nu doar încheierea contractelor va fi obligatorie, dar și înregistrarea lor în evidențele speciale, înainte ca perioada de internship să înceapă în mod efectiv, iar organizația gazdă va trebui să-i dea și internului un exemplar din contract înainte ca el să înceapă internshipul. Cei care nu-și vor îndeplini această obligație, vor putea fi amendați de inspectorii de muncă cu sume cuprinse între 10.000 și 20.000 de lei.
Legea va intra în vigoare pe 18 august, iar, până atunci, registrul special în care aceste contracte se vor înscrie ar trebui înființat de autorități. Totuși, dacă registrul nu va fi înființat și o firmă va vrea să încheie contracte de internship de la 18 august, atunci va putea înregistra acele contracte într-o evidență proprie și le va trece în registrul oficial atunci când el va apărea.
"Organizaţia gazdă are obligaţia completării şi transmiterii datelor şi informaţiilor din contractul de internship cel târziu în ultima zi lucrătoare anterioară începerii activităţii în cadrul programului de internship, în registrul de evidenţă a contractelor de internship, înfiinţat de agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă sau a municipiului Bucureşti, în a cărei rază teritorială aceasta îşi desfăşoară activitatea, ţinut în formă electronică, denumit în continuare registrul electronic de evidenţă", mai scrie în lege.
Practic, în registrul electronic se vor găsi date cu privire la fiecare dintre interni: elemente de identificare, data la care s-a încheiat contractul, data de începere a activității, durata (maximum șase luni, în orice caz), cu cât este plătit internul, ce activitate se prestează în internship și data încetării contractului. Completarea registrului electronic se va face în ordinea încheierii contractelor, se prevede în legea publicată.
"Orice modificare privind datele de identificare ale organizației gazdă, respectiv cu privire la contractul de internship, se operează în registrul electronic de evidenţă, în termen de 3 zile lucrătoare de la data apariţiei situaţiei care a impus respectiva modificare. Îndreptarea erorilor survenite în completarea registrului electronic de evidenţă se efectuează la data la care organizația gazdă a luat cunoştinţă de acestea", se mai precizează în document.
Dacă nu vor opera aceste modificări și dacă nu va transmite în registru datele din contract în termen de o zi înaintea începerii activității, firmele sau entitățile publice vor putea fi amendate cu sume între 2.000 și 4.000 de lei.