În funcție de piața urmărită, o cofetărie sau patiserie ar putea fi deschise într-o zonă cu trafic pietonal intens, așa cum este cazul unor centre comerciale, clădiri de birouri, centrul unui oraș, o stradă intens circulată, în cadrul unui spațiu închiriat în apropierea unei guri de metrou, gară, etc.
Atunci când afacerea se bazează, în primul rând, pe comenzi sosite prin intermediul site-ului propriu, iar livrarea se efectuează la sediul sau domiciliul clienților, locația nu mai este atât de importantă, astfel că societatea poate înregistra economii importante la plata chiriei.
Potențialul de creștere al unei afaceri mici în acest domeniu de activitate este ridicat, ca urmare a faptului că cererea pentru produsele de cofetărie și patiserie se menține la un nivel ridicat pe toată durata anului, înregistrând perioade de vârf în anumite momente, precum ar fi sărbătorile legale de peste an.
Unul dintre elementele cele mai importante ale afacerii cu prăjituri de casă ar fi diversificarea gamei de produse. În acest fel, societatea își poate extinde piața potențială, adresându-se în egală măsură persoanelor cu gusturi și preferințe diferite. În plus, în perioada sărbătorilor legale, un segment important al clienților preferă produsele de post, iar oferirea unor astfel de preparate ar putea menține volumul de activitate la același nivel.
Investiția necesară pentru înființarea unui laborator de patiserie / cofetărie poate porni de la câteva mii de lei, dar la fel de bine poate depăși câteva zeci de mii de euro, în funcție de diversitatea gamei sortimentale, dar și mărimea producției estimate.
Înregistrarea societății și demararea activității
Pentru a desfășura această activitate este necesară înscrierea la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) cel puțin ca persoană fizică autorizată sau ca titular al unei întreprinderi individuale. Aceste forme de organizare sunt recomandate, mai degrabă, în cazul în care dorești să faci prăjituri ca un hobby și pentru o sursă suplimentară de venit.
În schimb, atunci când activitatea se transfărmă într-o afacere, este recomandată una dintre formele juridice recomandate mai jos:
- societate cu răspundere limitată (SRL);
- societate pe acțiuni (SA);
- societate cu răspundere limitată debutantă (SRL-D).
Pașii necesari înregistrării la ONRC sunt detaliați pe site-ul instituției.
Investiția necesară pentru demararea afacerii
Clienții preferă produsele proaspete, astfel că cea mai mare parte a banilor disponibili trebuie să fie investiți în achiziționarea unor echipamente și dotări necesare unui laborator de cofetărie.
Linia de echipamente și dotările necesare pot fi particularizate în funcție de produsele ce vor fi obținute, volumul activității, numărul de personal.
În plus, alegerea echipamentelor trebuie să țină cont și de criteriile și cerințele minime necesare obținerii avizelor și autorizațiilor de funcționare.
O dotare minimă ar trebui să includă următoarele echipamente:
- malaxor;
- mașină de foietat;
- mașină de preparat și dozat creme;
- cuptoare pentru patiserie;
- mașină pentru fursecuri;
- mașină pentru măcinat;
- echipamente frigorifice;
- vitrine de prezentare a produselor;
- mobilier din inox pentru dotarea laboratorului de produse.
Completarea listei de echipamente și dotări specifice unui laborator de prăjituri de casă și alte articole de patiserie sau cofetărie poate fi efectuată pe măsura dezvoltării activității, creșterea numărului de clienți, extinderea spațiului de producție, creșterea numărului de angajați.
Principalele cheltuieli înregistrate de afacere
Ținând cont de specificul activității, cele mai importante cheltuieli operaționale pe care planul de afaceri pentru o spălătorie auto ar trebui să le conțină sunt:
- aprovizionarea cu materii prime;
- cheltuielile cu salariile și contribuțiile sociale ale personalului angajat. La data scrierii acestui articol, salariul minim brut pe economie este de 1.450 de lei , la care se adaugă contribuțiile angajatorului. Totuși, aceste costuri pot crește, ca urmare a schimbării probabile a salariului minim pe economie în viitor;
- cheltuielile cu chiria, în cazul în care activitatea este desfășurată într-un spațiu închiriat;
- cheltuielile cu ratele și dobânzile aferente unui credit bancar sau lesing, atunci când investiția este făcută fără aport propiu suficient;
- cheltuielile cu întreținerea, reparațiile curente care se impun.
O altă cheltuială care va afecta indicatorii economico-financiari ai afacerii este amortizarea echipamentelor și utilajelor achiziționate.
Înființarea activității cu ajutorul fondurilor nerambusabile
Pentru înființarea sau dezvoltarea unei afaceri în domeniul producției de prăjituri de casă pot fi accesate și fonduri nerambusabile.
Pentru înființarea unui laborator de cofetărie sau patiserie se pot accesa fonduri nerambusabile oferite prin intermediul programului Start-up Nation.
Fondurile disponibile au fost epuizate în anul 2017, însă programul va funcționa până în anul 2020, având un buget anual din care pot fi finanțate cel mult zece mii de noi întreprinderi.
Programul Start-up Nation a permis, în acest an, depunerea unor cereri de finanțare ce au vizat:
- achiziția spațiului de producție sau decontarea chiriei pentru o perioadă de cel mult 12 luni;
- achiziționarea mobilierului și echipamentelor necesare;
- decontarea cheltuielilor cu salariile pentru o perioadă de cel mult 12 luni;
- realizarea unui site de prezentare și deontarea cheltuielilor de promovare online;
- achiziția softului necesar unui magazin virtual;
- achiziția unor autovehicule necesare activității desfășurate.
Detaliile privind funcționarea programului Start-up Nation în anul 2017 pot fi găsite aici.
Programul va fi reluat în anul 2018, iar condițiile de accesare pot suferi modificări.
În cazul în care deja ai o cofetărie sau patiserie cu cel puțin doi ani vechime, iar societatea nu înregistrează datorii către bugetul de stat sau bugetele locale, atunci poți accesa în perioada următoare fonduri nerambursabile de până la 450.000 de lei.
Programul de Microindustrializare, căci acesta este denumirea sa, permite decontarea unor cheltuieli similare cu programul Start-up Nation, cu excepția decontării cheltuielilor operaționale (salarii, utilități sau chirii).
Data exactă de la care acest program va deveni funcțional urmează să fie anunțată în curând, iar condițiile de acces sunt detaliate în cadrul acestui articol.