În data de 1 august 2017 a fost publicată procedura de implementare aferentă programului de dezvoltare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață, iar grila de departajare a proiectelor a devenit, de asemenea, cunoscută. Proiectele vor putea fi depuse pentru finanțare în cadrul unei sesiuni online ce va fi activă pentru o periodă de zece zile lucrătoare, în intervalul 16 - 29 august 2017, conform anunțului publicat pe site-ul Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor derulate de IMM-uri.
Punctajul minim nu va garanta obținerea finanțării
Conform criteriilor de selecție a proiectelor, punctajul minim necesar pentru ca proiectul să fie aprobat este de doar 50 de puncte, însă acesta nu va garanta în niciun fel obținerea finanțării nerambursabile. În plus, în cazul foarte probabil în care va exista concurență ridicată, proiectele vor fi selectate în ordinea inversă a punctajelor obținute, iar dacă mai multe proiecte se vor afla la egalitate de punctaj, vor fi aplicate criterii suplimentare:
- numărul de locuri de muncă nou create;
- numărul mediu de salariaţi la finalul anului trecut;
- valoarea procentului aferent aportului propriu;
- valoarea profitului din exploatare la finalul anului trecut;
- ponderea investiţiei în mijloace fixe și obiecte de inventar, dar și în software-uri necesare desfăşurării activităţii;
- data și ora înscrierii în program.
Astfel, ordinea înscrierii în program a cererilor de finanțare este doar ultimul criteriu de care se va ține cont, asigurând o departajare a firmelor solicitante de sprijin financiar atunci când se păstrează egalitatea după aplicarea tuturor celelalte criterii de selecție.
Procedura de implementare, documentele necesare depunerii unui proiect, dar și activitățile eligibile au fost prezentate aici și aici.
1. Ponderea sectorului de activitate
Primul criteriu de evaluare aplicat cererilor de finanțare ce vor fi depuse începând cu data de 14 august se referă la cifra de afaceri realizată din activitatea pentru care se solicită finanțare nerambursabilă.
Astfel, dacă firma solicitantă a înregistrat mai mult de jumătate din cifra sa de afaceri din domeniul (codul CAEN) pentru care se solicită finanțare, proiectul va primi 5 puncte. În caz contrar, atunci când proiectul este depus pentru dezvoltarea unei activități secundare, care are o pondere de sub 50% în obținerea cifrei de afaceri, proiectul nu va primi punctaj suplimentar în cadrul acestui criteriu de selecție.
Informațiile necesare pe baza cărora se va stabili valoarea cifrei de afaceri și ponderea veniturilor obținute din activitatea pentru care se solicită finanțarea se vor obține din bilanțul contabil încheiat și depus pentru exercițiul financiar anterior (respectiv 2016), dar și din balanța de verificare aferentă lunii decembrie 2016.
2. Numărul de angajați la data ultimului bilanț
Următorul criteriu în funcție de care se va realiza departajarea proiectelor depuse în cadrul viitoarei sesiuni este cel al numărului de angajați pe care firma solicitantă îi avea la data ultimului bilanț contabil anual încheiat, respectiv la data de 31 decembrie 2016. Astfel, firmele fără angajați nu vor primi punctaj în cadrul acestui criteriu de departajare.
Criteriile aplicabile sunt următoarele:
Numărul mediu de salariați va fi preluat din situațiile financiare întocmite și depuse pentru finalul anului financiar 2016, iar firmele care au avut mai mult de 3 angajați la data de 31 decembrie 2016 nu vor primi punctaj suplimentar, însă vor avea mai multe șanse de finanțare în cazul în care mai multe societăți vor avea același punctaj. Astfel, numărul de salariați la finalul anului precedent reprezintă al doilea criteriu de departajare, în cazul egalității de puncte, așa cum s-a prezentat anterior.
3. Numărul locurilor de muncă nou create ca urmare a derulării proiectului
Prin implementarea proiectului se urmărește crearea de noi locuri de muncă față de cele pe care societatea le are deja la data depunerii cererii de finanțare.
Prin implementarea proiectului este obligatorie crearea a cel puțin un loc de muncă suplimentar, astfel că proiectele care nu își propun angajarea de personal vor fi respinse.
În plus, angajarea unui număr mai mare de personal va reprezenta un avantaj în situația în care mai multe proiecte se vor afla la egalitate de punctaj, reprezentând primul criteriu de departajare suplimentar.
Suplimentar, va fi acordat un punctaj suplimentar în cazul în care firma va crea locuri de muncă pentru anumite categorii sociale:
- șomeri;
- absolvenți după data de 1 ianuarie 2013;
- persoane defavorizate.
4. Ponderea investițiilor în bugetul proiectului
Anumite investiții vor asigura obținerea unui punctaj suplimentar în cadrul sesiunii de primire a cererilor de finanțare ce este estimată să demareze în data de 14 august. Astfel, achiziționarea următoarelor bunuri va crește șansele de obținere a finanțării:
- mijloace fixe și obiecte de inventar;
- echipamente IT - tehnică de calcul;
- electro si mototstivuitoare;
- software-uri necesare desfăşurării activităţii.
5. Vechimea activității pentru care se solicită finanțare
Prin intermediul programului Comerț și Servicii se poate solicita finanțare nerambursabilă doar pentru dezvoltarea sau extinderea unei activități economice deja înregistrate și desfășurate efectiv. Verificarea îndeplinirii acestei condiții se realizează în Certificatul Constatator emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului la punctul Sedii autorizate / Activități autorizate.
Proiectele care solicită finanțare pentru o activitate neautorizată și neînregistrată sau cu o vechime mai mică de 3 luni la data depunerii proiectului nu sunt eligibile.
6. Valoarea aportului propriu
În cadrul programului Comerț și Servicii ajutorul financiar nerambusabil este de cel mult 90% din valoarea eligibilă a proiectului. Totuși, antreprenorii care solicită un ajutor nerambusabil mai mic, asigurând din fonduri proprii o parte mai mare a investiției descrise în proiect, vor primi un punctaj suplimentar, sporindu-și șansele de a fi selectați pentru finanțare.
7. Valoarea profitului din exploatare la data ultimului bilanț
Ultimul criteriu de departajare aplicat în cadrul programului de Comerț și Servicii 2017 este cel referitor la valoarea profitului din explotare pe care societatea la înregistrat la data ultimului bilanț fiscal anual, respectiv 31 decembrie 2016.
Chiar și firmele care au înregistrat pierdere din exploatare la finalul anului trecut pot solicita sprijin financiar, însă vor obține, în cadrul acestui criteriu de departajare, zero puncte.
Bugetul alocat sesiunii din acest an a programului de Comerț și Servicii este de aproape 50 de milioane de lei, ceea ce înseamnă că vor fi finanțate cel puțin 200 de întreprinderi.
Având în vedere numărul relativ mic al firmelor care vor beneficia de acest sprijin financiar nerambursabil, este recomandabil ca societatea să își propună obținerea punctajului maxim, creând un număr mai mare de locuri de muncă decât cele indicate în cadrul criteriilor de departajare prezentate anterior.