Planul educaţional individualizat trebuie să aibă un design fundamental pe
necesitatea integrării elevului,fiind evitată marginalizarea sau alienarea elevului cu ADHD, care
apare în deosebi prin transformarea sa într-un "caz al clasei", un exemplu negativ citat elevilor şi
părinţilor pentru exemplificarea ceea ce nu este dorit în sala de clasă. Este important de reţinut că
aceste erori frecvent întâlnite în sala de clasă alinează elevul şi construiesc premisele sigure
eşecului şcolar şi al stărilor conflictuale între elevul cu ADHD şi colegii săi sau cu cadrul didactic
de la clasă.
Un alt element fundamental pentru un management eficient al clasei constă în capacitatea
cadrului didactic de a construi relaţii pozitive cu elevii, un climat prietenos bazat pe respectul
mutual şi colaborare. Un astfel de cadru didactic este flexibil şi înţelegător , ştie să se adapteze
situaţiilor noi şi să rezolve pozitiv situaţiile conflictuale, să fie calm, constant, corect şi
echidistant în aplicarea regulilor.
Educatoare, NIŢU ANDREEA
Grădiniţa cu Program Prelungit Nr. 13, Focşani, jud. Vrancea
[ link extern ] :
„… în livadă ne place să avem copaci care rodesc mai devreme sau mai târziu [...] toate
aceste roade sunt bune, nici unul nu este de aruncat. De ce să nu acceptăm în şcoli, minţi
mai agere sau mai încete? De ce nu i-am ajuta? Pierdem timp dar câştigăm satisfacţie şi
respect... ”
Se concentrează greu şi se plânge de oboseală sau pliciseală;
Nu poate să doarmă sau doarme cu intermitenţe. În timpul zilei nu pare odihnit şi nici pe deplin treaz;
Poate părea plictisit sau leneş la şcoală şi are probleme de concentrare la lecţiile mai puţin interesante;
Lucrează haotic ceea ce influenţează negativ calitatea şi cantitatea rezultatelor lui.
Are dificultăţi cu ascultarea instrucţiunilor
Poate fi uşor distras şi îşi pierde interesul pentru lecţie în orice moment (la început, la mijloc sau la sfârşit de lecţie);
În timp ce stă liniştit la locul lui, mintea îi este în altă parte;
Poate fi interesat de lucruri care nu au legătură cu instrucţiunile sau poate desena, poate visa cu ochii deschişi în timpul lecţiei;
Odată distras, se concentrează cu greutate.
Are dificultăţi de folosire a unei informaţii importante
Deseori prelucrează prea multă sau prea puţină informaţie, deoarece nu poate face deosebirea între ce este important şi ce nu;
Pare să se focalizeze superficial, negândindu-se la detaliile a ceea ce învaţă;
Are dificultăţi de a relaţiona informaţia nouă cu ceea ce ştie deja.
Când apare o informaţie nouă, elevul pare să treacă în revistă idei cu şi fără legătură cu informaţia respectivă.
Are probleme de scriere
Nu are bune deprinderi de a lua notiţe, de ex. nu extrage informaţia importantă din lecturi sau manuale;
Nu are un sistem eficient de a lua notiţe si de a le organiza.
Probleme de management al timpului şi al efortului
Poate răspunde greşit chiar dacă ştie răspunsul corect, din cauza citirii neatente sau fragmentare a textelor;
Nu aruncă o privire pe test înainte de a începe pentru a vedea cu ce se confurntă.
Efectele hiperactivităţii
Are probleme să stea liniștit la locul lui
Trece de la o activitate neterminată la alta
Vorbește neîncetat în timpul orelor
Efectele impulsivităţii
Acţionează fără să se gândească;
Răspunde înainte să se fi terminat întrebarea;
Începe să lucreze înainte să se fi dat toate instrucţiunile;
Îi este greu să asculte, să citească sau să urmeze indicaţiile verbale;
Face erori din neatenţie;
Trece repede peste sarcini;
Vorbeşte cu ceilalţi în timpul activităţilor care presupun linişte.
Efectele dezorganizării
Nu are materialele gata când trebuie să înceapă o lucrare, de ex. pierde timpul căutând un creion sau hârtie;
Ghiozdanul, caietele şi materialele sunt de regulă dezordonate;
Nu-şi găseşte materialele, de ex. rătăceşte tema sau îşi lasă cărţile acasă;
Spaţiul de lucru nu este în ordine, de ex. face aşa o dezordine, că nu se mai poate găsi nimic, sau se creează prea multe puncte de distragere a atenţiei în zonă;
Nu-şi poate organiza opiniile.
Sinteză din: ”Manual de bune practici pentru părinți cu copii diagnosticati cu tulburare de deficit de atenție și hiperactivitate”, lucrare elaborată în cadrul “Proiectului Părinți și profesori împreună: Program de formare pentru părinții și profesorii elevilor cu ADHD” (2007-2009) Comenius