Buna ziua! As dori sa primesc raspuns, daca se poate la cateva intrebari legate de pensii: sunt cetatean roman cu domiciliul in strainatate cu 14 ani si 7 luni vechime in munca impliniti anterior datei de 1 ianuarie 2011. In iunie 2019, voi implini varsta de 61 ani. Am dreptul sa primesc pensie pentru limita de varsta in conditiile in care nu indeplinesc stagiul minim de cotizare de 15 ani? Se vor lua in considerare cei 4 ani de facultate facuti la cursuri de zi cu examenul de stat luat pentru completarea vechimii? In conditiile in care noua lege a pensiilor va produce efecte incepand cu anul 2021, din cate am inteles, se preconizeaza cumva extinderea perioadei in care se poate cumpara vechimea in munca pentru completarea stagiului minim de cotizare si in acest an?
Multumesc mult.
La plecarea din Romania, in 1991, inainte de a primi pasaportul romanesc de CRDS a trebuit sa predau toate actele de stare civila in original la Serviciul Pasapoarte.
Potrivit prevederilor legalle in vigoare, la eliberarea unui nou pasaport este necesar certificatul de nastere in original, copiile legalizate neffind acceptate. As vrea sa obtin acest act in perioada concediului pe care-l voi face in Romania.
De unde pot ridica acest certificat? De la Serviciul Pasapoarte? De la Serv. Stare Civila al sectorului unde am avut ultimul domiciliu? De la sectorul unde a fost eliberat certificatul?
Trebuie sa platesc amenda chiar daca certificatul meu nu a fost pierdut, nu a fost deteriorat si nici furat ci a fost retinut de autoritati?
Multumesc foarte mult pentru raspuns. Sa inteleg ca ati fost angajat in Romania DUPA ce v-ati facut repatrierea?
Ma tem ca desi, in teorie, cetateanul roman cu domiciliul in strainatate (CRDS) ar trebui sa aiba aceleasi drepturi ca cel cu domiciliul in Romania, reglementarile sunt "sublime dar lipsesc cu desavarsire" ... si atunci CRDS ramane la dispozitia unui functionar care este mai mult sau mai putin dispus sa afle solutia problemelor.
Intrebarea mea este motivata de faptul ca dupa ce ani de zile un CRDS a fost angajat in Romania, platind asigurarile, impozitele si contributiile ca orice cetatean roman, in ianuarie 2011 dupa introducerea obligativitatii raportarilor online a fost dat afara pentru ca depunerea contributiilor a fost refuzata deoarece " cetateanul de la pozitia X nu figureaza in baza noastra de date" . La solicitarile angajatorului pentru informatii suplimentare, functionarul de la fisc (?) raspunde " de ce vreti sa angajati persoana aceasta ? V-ati deschis punct de lucru peste ocean"? ceea ce mie mi se pare total irelevant. Din nefericire, toate incercarile pe care le-am facut pentru a gasi online informatii referitoare la un cadru legal care sa clarifice drepturile unui CRDS la angajare in Romania au esuat...
Care sunt modalitatile si formele legale de angajare in Romania a unui cetatean roman cu domiciliul in strainatate? Cetateanul are numai pasaport romanesc cu mentiunea "cetatean roman cu domiciliul in SUA" si toate actele de identitate originale (buletin de identitate, certificat de nastere, etc) au fost retinute de autoritati in 1991 o data cu eliberarea pasaportului.