avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 852 soluții astăzi
Forum Activitate Catalin981

Activitate Catalin981

Dar primul înseamnă că e și singurul? Dacă, de exemplu, soțul supraviețuitor nu e interesat de aceste date, dar unul dintre copii este?

Bună ziua.

Legea Drepturilor Pacientului și normele de aplicare au fost actualizate în 2023, însă nu îmi este clară procedura după care se face accesul la datele medicale persoanele ale unui pacient decedat.

În lege scrie că accesul familiei la datele medicale ale pacientului se poate face pe baza certificatului de calitate de moștenitor: art. 24 (3). În norme, la art. 11 (3), scrie că datele pot fi furnizate, la cerere, membrilor familiei până la gradul IV inclusiv, dar într-o anumită ordine:

- soț supravietuitor;
- descendenți;
- ascendenți/tutori;
- rude până la gradul IV.

Ce semnificație are acea ordine? De exemplu, dacă există soț supraviețuitor, doar acesta poate avea acces la datele personale, restul nu? Ce contează, de fapt, certificatul de calitate de moștenitor, sau poziția în lista din normele de aplicare? Sau trebuie să ai și certificat și să fii și primul în listă? Mi se pare interpretabilă formularea.

Mulțumesc.
Intre timp am reusit sa comunic cu mai multe institutii cu atributii in domeniu (Garda de Mediu, Romsilva, ITRSV, Ministerul Mediului), au fost si mai multe controale la fata locului, iar concluzia generala a fost ca s-a taiat ilegal. In prezent, exista inclusiv un dosar penal deschis la DNA Ploiesti. Intr-adevar, miine, la "Romania, te iubesc!", se va discuta si despre acest caz, printre altele.
Daca ati fi citit cometariul meu anterior, ati fi aflat ca nu exista nicio autorizatie de construire. Nu am cum sa atac un act care nu exista.

Nu ma lamentez. Am incercat sa explic contextul mai larg, doar pentru ca am fost intrebat. Pe plan local nu exista lege, nu exista politie, nu exista justitie. Nu e vorba de lamentari, este o realitate, pe care eu o cunosc direct. Iar in aceasta realitate, obtinerea documentelor de la primarie este, practic, imposibila. In rest, am urmat pasii normali intr-o astfel de situatie. Am cerut documente in baza legii 544 de la minister, apoi am facut reclamatie administrativa. Ma voi adresa si avocatului poporului.

Intrebarea intiala, pusa de mine, era legata de existenta sau inexistenta unui articol de lege, concret, pe baza caruia ministerul sa refuze furnizarea acelor documente. Inteleg ca un astfel de articol nu exista, deci refuzul ministerului este nefondat, din punct de vedere legal.
Din pacate, primaria nu va face public niciun act, cu atit mai mult cu cit blocurile respective sint facute chiar de ei, ilegal, pe bani publici. Ilegal pentru ca, in momentul de fata, se lucreaza fara autorizatii de construire. In plus, datele inscrise in proiectul initial (suprafata terenului, de exemplu), proiect in baza caruia s-au atribuit contractele prin licitatii, au fost modificate intre timp. Mai mult de atit, licitatiile au fost cistigate de doua SRL-uri, dar pe santier lucreaza trei SRL-uri, a treia firma avind-o printre asociati chiar pe sotia primarului. In aceste conditii, nu am cum sa ma duc sa cer ceva de la primarie, pentru ca sigur nu imi vor da nimic si s-ar putea sa am si probleme din cauza asta. Iar la tribunalul de pe plan local, primaria nu prea are cum sa piarda un proces, chiar si in acele situatii in care legea este clar impotriva lor, deci este practic inutil sa ii dai in judecata.

Hotarirea consiliului local, de trecere a terenului din domeniul public in domeniul privat, o am, insa intre timp a fost anulata, pentru ca si-au dat seama ca era ilegala. Asta pentru ca o astfel de trecere nu se poate face fara acel aviz de la Ministerul Educatiei, conform art. 112, alin. (6) din Legea Educatiei nr. 1/2011, care spune asa:

"Schimbarea destinatiei bazei materiale a institutiilor si unitatilor de invatamant preuniversitar de stat se poate face de catre autoritatile administratiei publice locale, numai cu avizul conform al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului. In caz contrar, actele de schimbare a destinatiei bazei materiale sunt nule de drept, iar fapta constituie infractiune si se pedepseste conform legii penale."

Deci fara aviz nu se putea construi in curtea scolii, este un act esential pentru ce se intimpla acolo. Intre timp au primit avizul de la minister, dar terenul a ramas in domeniul public. Avizul propriu-zis l-am primit si eu de la minister, in baza legii 544, dar este plin de afirmatii ciudate, cum ar fi faptul ca, in tot orasul, primaria nu putut gasi niciun teren disponibil, singurul loc unde se mai puteau construi blocuri fiind curtea scolii! Iar pe aviz, in locul in care ar fi trebuit sa semneze ministrul educatiei, apare semnatura unei alte persoane. Ceea ce iarasi e ciudat.

Ceea ce incercam sa determin din documentele pe care le-am cerut de la minister era daca ministerul a dat acel aviz in cunostinta de cauza sau pentru ca a fost dezinformat de autoritatile locale.

Daca ministerul are dreptate atunci cind refuza sa imi dea acele documente, mi s-ar parea, totusi, normal sa existe macar un articol de lege prin care sa isi poata justifica acest refuz. Atunci cind refuzi sa dai niste informatii de interes public, pe care cu siguranta le ai, trebuie sa poti sustine acest refuz cu argumente de natura juridica, la modul concret, altfel orice institutie publica poate refuza orice astfel de cerere, oricind.
Detaliile ar fi urmatoarele:

Institutia "D" este Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice, care a emis un aviz conform, prin care isi da acordul ca in curtea unei scoli generale sa se construiasca doua blocuri. Practic, au schimbat destinatia a aproape 2000 mp din curtea scolii, ca sa se poata construi acele blocuri. Avizul conform a fost emis in baza unor documente depuse de primaria din orasul meu, prin care se cere eliberarea acestui aviz. Terenul face parte din domeniul public.

Din moment ce eliberarea avizului conform priveste direct activitatea ministerului, am considerat ca si documentele care au stat la baza eliberarii acestuia privesc activitatea ministerului si ar trebui ca procesul decizional, prin care ei au dat aviz pozitiv, ar trebui sa fie transparent.

Exista suspiciunea ca unele din informatiile continute in documentele cerute de mine ar fi neconforme cu realitatea, iar din acest motiv, primaria va face tot posibilul sa nu imi dea nimic. De aceea le-am cerut direct de la minister, pentru ca ministerul le are deja pe toate intr-un singur dosar.

Voi incerca si la Biroul teritorial al Avocatului Poporului. Din ce inteleg, as mai avea aproape 2 saptamini la dispozitie pentru o actiune in instanta, termenul fiind de 30 de zile de la formularea refuzului.


[Mesaj editat - 1.3 din regulament]
Multumesc. Am citit legea si normele de aplicare, dar nu am gasit nimic concret, care sa le interzica sa imi dea copii dupa documentele respective. Documentele sint in posesia si mi le-ar fi putut trimite in mai putin de o zi, prin e-mail.

Am facut o reclamatie administrativa tip, dar am primit un raspuns sec, culmea, tot din partea persoanelor impotriva carora formulasem reclamatia administrativa. Probabil s-au anchetat ei pe ei insisi si au ajuns la concluzia ca au dreptate. Nici vorba sa imi trimita un raspuns tip, la reclamatia administrativa. Mi-au dat doar un e-mail de citeva fraze, in care isi mentin pozitia de a nu-mi trimite copii dupa documente.

Imi mai ramine doar optiunea actiunii in instanta, dar e destul de complicat, pentru ca nu am nici cea mai vaga idee cum trebuie sa procedez. Probabil voi incerca sa fac ceva prin avocatul poporului.
Buna ziua.

Recent am avut de-a face cu urmatoarea situatie:

Trei institutii publice, "A", "B" si "C" au depus mai multe documente la o alta institutie publica "D". Documentele respective contin informatii de interes public, prin urmare pot fi cerute copii dupa acestea, in baza legii 544/2001. Pe baza informatiilor din aceste documente, institutia "D" a emis un alt act, tot de interes public.

Din diverse cauze, obtinerea documentelor, separat, de la institutiile emitente ("A", "B" si "C") este aproape imposibila. Motiv pentru care am facut o cerere la institutia publica "D", in baza legii 544/2001, ca sa primesc toate documentele mentionate, pentru ca acestea se afla deja in posesia lor si sint de interes public. Institutia "D", insa, a refuzat si mi s-a spus ca trebuie sa cer documentele de la institutiile emitente, fara nicio alta explicatie. I-am intrebat daca refuzul lor are o baza legala, daca imi pot da un articol de lege care le interzice sa faca publice documente emise de alte institutii, dar nu au putut sa ofere niciun argument de natura juridica.

Asadar, intrebarea ar fi: exista o baza legala (text de lege, concret) care sa impiedice o institutie sa faca publice niste documente emise de o alta institutie, desi documentele se afla in posesia ambelor institutii?

Dupa cum am spus, toate institutiile implicate sint institutii publice, iar toate documentele sint de interes public.

Multumesc.

Eu pina acum am platit 16% din sumele care mi-au fost trimise prin banca. Iar la inceput de an trebuie depuse niste declaratii standard la Administratia Financiara, in care apar sumele incasate si cheltuielile din anul precedent, dar si o estimare a incasarilor si cheltuielilor din anul in curs (impozitul se va plati ca procent din profitul estimat, iar anul urmator se face o recalculare si se plateste diferenta).
Buna ziua. Am o intrebare legata de construirea unor vile (case de vacanta, nu pensiuni) pe un teren acoperit de padure.

Situatia e urmatoarea: primaria din orasul meu a defrisat in 2013-2014 citeva mii de metri patrati de padure, iar o suprafata si mai mare a fost marcata acum o saptamina si urmeaza sa fie taiata in curind, in aceeasi zona (este chiar la intrarea intr-un traseu turistic destul de circulat, in liziera padurii si, din cite stiu, se afla si in interiorul Parcului Natural Bucegi). Problema e ca, pe locul unde s-a taiat in 2013, au aparut deja niste vile ale unor persoane private. Terenul, din cite am inteles, era in proprietarea privata a primariei, deci a ajuns la persoanele respective prin vinzare/donatie/concesiune. Iar intrebarea este: se poate face legal asa ceva, adica un teren impadurit detinut de primarie sa se transforme in cartier de vile, detinute de niste privati?

Eu m-am uitat si in Codul Silvic (Capitolul IV - Asigurarea integritatii fondului forestier national, in special art. 37) si nu vad cum ar putea face asta legal. Exista vreo "portita" legala de care sa se poata folosi? Cunoaste cineva o situatie similara?