Exista riscul și a ridicării tardivității dar până la urmă depinde și de completul care analizează situația întrucât mai sunt și cazuri în care nu este admisă excepția. Depinde foarte mult și ce anume vizau clarificările raportat la și ceilalți operatori.
Art. 109 din OUG 34/2006 nu prevede un termen de 3 zile ]n care un operator economic poate să răspundă la solicitările de clarificări. Un astfel de termen este prevăzut doar în situaţia în care operatorul economic este cel care formulează solicitarea de clarificări:
Art. 109 din OUG 34/2006
(1) Pe parcursul etapei de evaluare, autoritatea contractantă are dreptul de a solicita clarificări, detalieri şi nuanţări ale ofertei. Evaluarea ofertelor se realizează pe baza criteriilor prevăzute în documentaţia de atribuire, iar oferta câştigătoare se stabileşte conform prevederilor art. 198 alin.
(2)Autoritatea contractantă are dreptul de a solicita ofertantului identificat că a depus cea mai avantajoasă ofertă din punct de vedere economic să reconfirme anumite elemente ale ofertei sau anumite angajamente asumate în cadrul acesteia.
(3)În oricare dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) sau (2), clarificările, detalierile, nuanţările, informaţiile suplimentare sau reconfirmările prezentate nu trebuie să conducă la modificări ale caracteristicilor de bază ale ofertei sau ale soluţiilor care au stat la baza lansării invitaţiei de depunere a ofertelor finale, modificări care ar determina distorsionarea concurenţei sau crearea unui avantaj suplimentar în raport cu ceilalţi ofertanţi.
De asemenea, art. 78 din HG 925/2006 prevede faptul ca insasi comisia de evaluare este cea care stabileste termenul in care operatorul ar trebui sa raspunda: (1) Comisia de evaluare stabileşte care sunt clarificările şi completările formale sau de confirmare, necesare pentru evaluarea fiecărei oferte, precum şi perioada de timp acordată pentru transmiterea clarificărilor. Comunicarea transmisă în acest sens către ofertant trebuie să fie clară, precisă şi să definească în mod explicit şi suficient de detaliat în ce constă solicitarea comisiei de evaluare.
Cu toatea acestea, daca acest termen a fost chiar nerezonabil in functie de complexitatea intrebarii, ar putea exista sanse de castig in virtutea principiului asigurarii unei concurente cat mai largi a operatorilor la procedura, ca principiu general statuat de Curtea Europeana de Justitie.
Primul pas ar fi procedura notificarii prealabile, urmata de depunerea contestatiei fie la instanta, fie la CNSC cu respectarea a termenului de contestare aplicabil, care dupa caz in functie de valoarea estimata a procedurii poate fi de 5 sau 10 zile.
Ideea este ca riscul depunerii ofertei apartine operatorului economic intotdeauna.
Cu toate acestea, o astfel de masura ar putea fi considerata disproportionata de catre o instanta având in vedere faptul ca totusi oferta a ajuns la timp. Practic, se poate sustine ca o astfel de masura incalca principiul proporţionalităţii aşa cum este reglementat de legea 98/2016 privind achizitiile publice şi asa cum rezulta din jurisprudenta comunitara.
Sansele depind foarte mult de cel care va analiza datele concrete ale spetei.
Hotărârea 264 din 13 martie 2003 privind stabilirea acţiunilor şi categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor şi limitelor pentru efectuarea de plăti în avans din fonduri publice prevede un avans maxim de 30% din valoarea contractului dar pentru detalii ar fi bine să parcugeţi întreg actul normativ.
Puteţi face constestaţie în condiţiile legii contenciosului administrativ la instanta de la sediul autoritatii contractante. CNSC nu are competenta pentru achizitiile directe.
Textul art. 16 alineatul 2 are în vedere datele cu caracter personal în înţelesul legisla
ţiei speciale privind protecţia datelor cu caracter personal. Această legislaţie incluzând şi noul regulament 679/206 care va intra în vigoare exclude protecţia datelor cu caracter personal ale persoanelor juridice. Dacă consideraţi util puteţi sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal care poate aplica amenzi. Şansele de anulare a procedurii pe acest motiv sunt discutabile.
Puteţi contesta rezultatul atribuirii acestui contract unui alt operator care nu întrunea condiţiile solicitate conform legii contenciosului administrativ: notificare catre autoritate urmata ulterior de o actiune in instanta conform legii contenciosului administrativ. Achizitiile directe nu sunt solutionate de catre Consiliul National de Solutionare al Contestatiilor.