<<Potrivit prevederilor art. 57 alin. 4 din legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pot beneficia de sumele reprezentand 2% din impozitul pe venit entitatile nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii cât şi unitatile de cult. De asemenea, sumele pot fi folosite si pentru acordarea de burse private, conform legii.
Codul fiscal defineşte la art. 7 pct. 18 organizaţia nonprofit ca fiind "orice asociaţie, fundaţie sau federaţie înfiinţată în România, în conformitate cu legislaţia în vigoare, dar numai dacă veniturile şi activele asociaţiei, fundaţiei sau federaţiei sunt utilizate pentru o activitate de interes general, comunitar sau nonpatrimonial"
În conformitate cu prevederile art. 57 pct. 1171 din HG nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal "In categoria entitatilor nonprofit se cuprind, de exemplu: asociatiile, fundatiile, organizatiile sindicale, patronatele, partidele politice, asociatiile de proprietari, casele de ajutor reciproc ale salariatilor, in masura in care, potrivit legilor proprii de organizare si functionare desfasoara activitati nonprofit iar sumele primite din impozit sa fie folosite in acest scop."
Institutiile publice nu pot beneficia de aceste sponsorizari.
Baza legala:
Legea nr. 571/2003 cu modificarile si completarile ulterioare articolul 7 pct. 18, art. 57 al. 4
Hotararea guvernului nr. 44/2004 cu modificarile si completarile ulterioare, anexa 1 articolul 57 pct. 117^1. >>
<<Scuze că vă deranjez, dar știind experiența dvs. din domeniu, vă întreb ceva important: penalizările se calculează în fiecare an, doar dacă s-a votat în Adunarea Generală anuală, cu Bugetul respectiv anual votat de proprietari, în care să fie cuprinse și salariile, fondurile cerute, inclusiv cel de penalizare ?
Cum noi, la A.P.71 Brăila, n-am avut nicio Ad. Gen. între 2010 și 2013, e legal să ne fi pus penalizări ? Șefii, inclusiv Experta Contabilă (care s-a dovedit că a făcut o lucrare cu multe greșeli și fără a stăpâni legile din domeniu) ne-au replicat că dacă a existat în 2009 ultima hotărâre a Adunării Generale în privința penalizărilor de 0,2%/zi, au aplicat-o pe aceea, până în 2014, când s-a hotărât iar procentul de penalizări, care ulterior s-a votat anual de către proprietari. Astfel avem dovada că șefii A.P.71 știu că e obligatoriu să ai votate în fiecare Adunare Generală anuală aceste fonduri, dar au refuzat să storneze penalizările de 0,2%/zi pentru 2010-2013, în care n-au nicio dovadă că acestea s-au votat, dovada clară fiind procesele verbale cu hotărârile anuale respective, stipulate în Bugetul anual al A.P.71 !
CUM E POSIBIL SĂ CERI CEVA DACĂ NU S-A HOTĂRÂT ANUAL UN PROCENT, DE CĂTRE PROPRIETARII MEMBRI AI UNEI ASOCIAȚII ? DIN 2009 S-AU PETRECUT MULTE, ȘI BUGETUL S-A MODIFICAT ANUAL, DAR FĂRĂ A SE CONVOCA VREO ADUNARE GENERALĂ ÎNTRE 2010 ȘI 2013, CARE ESTE „ORGANUL SUPREM” AL UNEI ASOCIAȚII ȘI ÎN CARE ANUAL SE VOTEAZĂ UN BUGET DE VENITURI ȘI CHELTUIELI, CONFORM ART. 45 DIN LEGEA 230/2007 !
Am găsit spețe în care Asociațiile respective au adus hotărâri ale Ad. Gen. cu procente diferite pentru fiecare an fiscal ☛ CITEZ DINTR-O SENTINȚĂ: „prin procesele verbale ale A.P.18 Botoșani încheiate în datele de 23.01.2009, 14.01.2010, 13.01.2011, 20.01.2012 (f.7-11), s-a statuat că procentul penalităților percepute în caz de întârziere este de 0,1% pentru anul 2009, de 0,01% pentru anul 2010, de 0,01% pentru anul 2011, de 0,1% pentru anul 2012 (f. 7-11). Astfel, în condițiile în care prin procesele verbale al A.P.18 Botoșani, anterior menționate, s-a stabilit că procentul de penalitate pe zi de întârziere este de 0,1% pentru anul 2009, de 0,01% pentru anul 2010, de 0,01% pentru anul 2011, de 0,1% pentru anul 2012, Instanța reține că reclamanta nu putea utiliza un procent de 0,1% pe zi de întârziere pentru determinarea cuantumului penalităților datorate de pârâtă.”
DORESC SĂ MI SE DEA UN RĂSPUNS CLAR, DIN EXPERIENȚA DVS. - CARE E PROCEDURA LEGALĂ DE STABILIRE A PROCENTELOR DE PENALIZĂRI, SE STABILEȘTE ANUAL DE ADUNAREA GENERALĂ ÎN BUGET, SAU SE DĂ O HOTĂRÂRE ÎNTR-UN AN ȘI ACEEA RĂMÂNE VALABILĂ PENTRU TOȚI ANII URMĂTORI ?
Se votează anual aceste fonduri, conform Bugetului Anual, sau se aplică o hotărâre dată în 2009, știind că între 2010 și 2013 n-au fost deloc Adunări Generale, iar la Adunarea din 2013 nu s-a votat nici Fondul de Reparații, nici procentul de penalizări, astfel acestea fiind cerute ilegal, fără a hotărî cineva ? Ei au aplicat penalizările valabile pentru anul 2009, votate atunci. Nu-i așa că aceste cheltuieli se votează concret doar pentru anul fiscal respectiv, conform art. 45 din Legea 230/2007 ?
Dacă legal e să se stabilească penalizarea an de an după votarea Bugetului anual obligatoriu (respectând acel art.45), n-ar trebui ca șefii A.P.71 să refacă calculele, stornând sumele cerute pentru anii 2010, 2011, 2012, 2012, 2013, chiar și pentru 2015-2017, deoarece am câștigat un proces în care s-a dat o sentință definitivă (și după Apel) de Nulitate Absolută a hotărârilor luate în Adunarea Generală Reconvocată din 30.05.2015, urmând să căștig și procesul din 2017 pentru anularea Adunării Generale în care s-au încălcat paragrafe din H.G. nr.1588/2007, art.14, alin. 2 și 5 ? Logic și legal ar fi, dacă am anulat acele hotărâri luate în 2015, ar trebui să se refacă toate calculele contabile, inclusiv pentru anularea Fondurilor de Reparații și de Rulment și a penalizărilor,l chiar și pentru nulitatea alegerii președintei și a membrilor Comitetului Executiv !>>