avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 771 soluții astăzi
Forum Activitate manfred

Activitate manfred

Buna ziua!
Ati reusit sa aflati locatia arhivei ICSIM?
Va intreb deoarece am si eu nevoie de o adeverinta privind salariile incasate intre 1970 si 1988.
Cu multumiri anticipate.
2 din 2 utilizatori consideră
acest răspuns util
Stimate domn!
Potrivit dispozițiilor art. 168 alin. 4 lit. b Cod procedură fiscală, se restituie “din oficiu sumele încasate prin poprire, în plus față de creanțele fiscale pentru care s-a înființat poprirea, care se restituie în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data încasării.
Prezenta normă reprezintă o derogare de la prevederile generale (art. 168 alin.1), conform cărora sumele se eliberează la cerere.
Din acest motiv, organul de executare fiscală avea obligația să vă restituie sumele încasate necuvenit.
Pentru această procedură nu sunt aplicabile prevederile și formularele menționate în OMFP-OPANAF rr. 187/2018, deoarece sumele revendicate de dumneavoastră ar trebui eliberate din oficiu.
Ținând cont de prevederile anterior menționate, consider că cererea făcută de dumneavoastră la ANAF va rezolva această problemă.
Cu stimă,
Suspendarea executarii silite prin poprire nu presupune deblocarea sumelor de bani indisponibilizate (a se intelege sume ce deja au fost indisponibilizate) in mod legal de catre executorul judecatoresc insa, sumele de bani ce vor intra in contul debitorului (pe durata suspendarii executarii silite prin popririe) nu vor mai putea fi indisponibilizate, deoarece adresa de infiintare a poprii nu mai produce efecte pe durata suspendarii (a se vedea in acest sens "Tratat de executare silita" - E. Oprina si I. Garbulet, vol. 1, pag. 740).
Instanta ce pronunta incheierea de suspendare (art. 719 sau provizorie alin. 7 al aceluiasi articol) nu intra pe fondul cauzei in sensul desfiintarii adresei de infiintare a popririi si, implicit, a actului de executare (lucru posibil doar prin hotararea de admitere a contestatiei la executare), ci doar suspenda efectele viitoare ale respectivei adrese de infiintare a popririi.

In materia procedurii fiscale se pot distinge doua situatii:
1. poprire bancara: sumele existente raman indisponibilizate, iar cele viitoare nu mai pot fi indisponibilizate (art. 233 alin. 4 si 5 NCPF)
2. tertii popriti: se elibereaza atat cele prezente cat si cele viitoare (art. 233 alin. 6 NCPF).
Chiar daca raspunsul meu o sa para un pic stufos, sper sa nu deranjeze, mai ales in conditiile in care acest topic va putea fi citit si in viitor de catre alte persoane aflate intr-o situatie similara cu cea descrisa de catre dvs.
Potrivit art. 149 alin. 12 C.pr.fisc coroborat cu art. 144.3 din normele metodologice de aplicare a C.pr.fisc. adresa de infiintare a popririi bancare va cuprinde in mod obligatoriu cuantumul sumei "necesare pt. realizarea obligatiei ce se executa silit, astfel cum aceasta rezulta din adresa de infiintare a popririi".
In cazul in care dvs. achitati debitul sau sumele existente in contul dvs. la data infiintarii popririi sunt suficiente pt. achitarea debitului, devin incidente prev. art. 148 alin. 4 lit a C. pr. fisc., potrivit carora organul fiscal este obligat sa dispuna incetarea executarii silite.
Potrivit alin. 5 al aceluiasi articol, organul de executare fiscala este obligat sa ridice masurile de executare fiscala in cel mult doua zile de la data la care a incetat executarea silita. Nerespectarea acestui termen, va da posibilitatea dvs. sa solicitati atragerea raspunderii patrimoniale a unitatii administrativ teritoriale pt prejudiciile cauzate conform art. 227 alin 2 C.pr.fisc.
In termenul mentionat mai sus (de max. doua zile) organul de executare fiscala va emite o adresa catre banca prin intermediul careia va solicita sistarea totala a indisponibilizarii sumelor, potrivit art. 149 alin 14 C.pr.fisc.
Va invederez faptul ca, majoritatea normelor invocate anterior sunt norme imperative, iar nerespectarea acestora atrage nulitatea actelor de executare efectuate, deschizand totodata cale procedurala a contestatiei la executare potrivit art. 172 si urm C.pr.fisc.
Cu stima,
Imi pare rau, dar nu sunt de acord cu parerile anterioare.
Din solicitarea dvs. reiese faptul ca cei de la ANAF au instituit o poprire asupra conturilor dvs.
In primul rand, ANAF-ul nu va efectua procedura de executare silita in temeiul prevederilor Codului de procedura civila, motiv pt. care textele de lege mentionate anterior nu sunt aplicabile spetei.
Insasi Codul de procedura civila, la art. 623 stipuleaza foarte clar ca prevederile sale nu sunt aplicabile veniturilor datorate bugetului general consolidat.
Conform art. 136 alin. 2 din Cod. pr. fisc."organele fiscale care administreaza creante fiscale sunt abilitate sa duca la indeplinire masurile asiguratorii si sa efectueze procedura de executare silita".
Conform art. 136 alin. 3 din Cod. pr. fisc."creantele bugetare care se incaseaza, se administreaza, se contabilizeaza si se utilizeaza de institutiile publice, se executa prin organe proprii, acestea fiind abilitate sa duca la indeplinire masurile asiguratorii si sa efectueze procedura de executare silita, potrivit prevederilor prezentului cod".
Astfel, cei de la ANAF nu vor executa sumele datorate in conformitate cu reglementarile Codului de procedura civila, ci numai in temeiul Codului de procedura fiscala, prin organele proprii de executare (executorii fiscali).
Revenind la "curiozitatea" dvs, va aduc la cunostinta prevederile art. 54 din Codul de pr. fisc. "(1) Bancile sunt obligate sa comunice organelor fiscale lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi, forma juridica pe care acestia o au si domiciliul sau sediul acestora. Comunicarea se va face bilunar, cu referire la conturile deschise sau inchise in perioada anterioara acesteia si va fi adresata Ministerului Economiei si Finantelor.

(2) Ministerul Economiei si Finantelor impreuna cu Banca Nationala a Romaniei vor elabora proceduri privind transmiterea informatiilor prevazute la alin. (1).

(3) Ministerul Economiei si Finantelor, la cererea justificata a autoritatilor publice centrale si locale, va transmite informatiile detinute in baza alin. (1), in scopul indeplinirii de catre aceste autoritati a atributiilor prevazute de lege.

(4) Institutiile de credit au obligatia ca, la solicitarea organelor fiscale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sa comunice toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura, precum si daca debitorul are sau nu inchiriate casete de valori. Solicitarea se face pentru fiecare titular in parte. Prin exceptie de la prevederile art. 11 alin. (2), informatiile astfel obtinute vor fi utilizate doar in scopul indeplinirii atributiilor specifice ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala."

Pentru mai multe detalii va rog sa consultati si ordinul comun al Ministrului de finante si BNR: OMFP/BNR nr. 600/1/2006 publicat in m.Of. nr. 381/03.05.2006.

Daca in prezent se comunica doar conturile si rulajele, va invederez faptul ca, incepand cu data de 01.01.2016, odata cu intrarea in vigoare a noului cod de procedura fiscala (L.207/2005), bancile vor avea obligatia sa comunice si lista persoanelor care inchiriaza casete de valori (de vazut art. 61 din noul cod).

Daca doriti mai multe informatii, v-as sugera sa va adresati Directiei Generale de Reglementare a Colectarii Creantelor Bugetare din cadrul ANAF.

In privinta popririi, aceasta este infiintata in temeiul art. 149 C. pr. fisc. Trebuie sa va precizez fatul ca procedura de executare fiscala deroga de la prevederile dreptului comun in materia executarii silite, adica codul de procedura civila (art. 631 alin 2 C. pr. civ.)., Fiind o norma derogatorie se va aplica cu prioritate, conform principiului "specialia generalibus derogant".
Totodata, va aduc la cunostinta faptul ca art. 2 alin. 2 din Codul de pr. fiscala stipuleaza foarte clar faptul ca "prezentul cod constituie procedura de drept comun pentru administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat.
Normele procedural fiscale se completeaza cu normele Codului de procedura civila potrivit art. 2 alin 3: "unde prezentul cod nu dispune se aplica prevederile Codului de procedura civila".
Fata de cele sustinute anterior, poprirea va fi instituita potrivit art. 149 C.pr.fisc. cu limitele prevazute de art. 729 C.pr.civ.
Nu in ultimul rand, tin sa va mentionez faptul ca executarea silita in materie fiscala are unele particularitati fata de materia civila, una dintre acestea fiind prevazuta la art. 149 alin alin. 6, conform carui "POPRIREA NU ESTE SUPUSA VALIDARII". In materia recuperarii creantelor fiscale avem reglementata institutia mentinerii popririi (art. 150 C.pr. fisc.) si institutia atragerii raspunderii solidare (art. 27 si 28 C.pr. fisc coroborate cu OPANAF 127/2014).
Cu stima,