Care este pierderea procentuala in general acceptabila pentru apa rece si apa calda intr-o asociatie de proprietari? Stim cu totii ca ideal ar trebui sa fie zero dar in practica e altfel. De exemplu la blocul nostru de 80 de apartamente avem in medie, pe bransament, 2,5% la apa calda si 6,5% la apa rece. Colegii forumisti care sint presedinti sau administratori cum au in asociatiile lor?
Aveti noroc cu o administratie normala la cap. Cred ca toate apometrele casnice vin din fabrica insotite de un sigiliu, o sirma cu o clema decorativa ce se instaleaza strins prin urechile de pe piulitele aflate la intrarea si iesirea aparatului, in scopul de a impiedica demontarea. Cel putin ale mele asa au fost si, din pacate, la doua dintre ele instalatorul nu s-a mai obosit sa le monteze spunind ca oricum sint o gluma, sint de pomana. Nu sint chiar de pomana pentru ca intre timp administratia s-a schimbat si vrea patalamaua: procesul verbal cu firma care a instalat si sigilarea apometrelor pe cheltuiala mea. Care firma, ca era un instalator pensionar, cunoscut de-al nostru.
Pe proprietatea mea instalez cu cine vreau eu, nu imi spun ei cu cine. Dar e rost de scandal si poate de proces (dupa principiul “cine nu are apometre de care spunem noi, se considera necontorizat”).
Daca preturile sint similare, zic ca e mai bine sa va adresati unei firme, sa va puna neaparat un sigiliu inseriat si sa consemnati intr-un proces verbal. Pe viitor le inchideti gura unor dumnezei din asociatie.
Legat de clasa de precizie: e o gaselnita la moda, se pare. La noi in asociatie, in urma scandalului, am facut o statistica pe baza inregistrarilor istorice (48 de luni) si pentru apa calda media “pierderilor” a fost de 2,5%. Limita metrologica pentru apometre de apa calda este de 3% iar ale noastre erau in majoritate vechi de 20 de ani, instalate si vertical si orizontal (adica un amestec din vechile clase A si B). Acum se impinge tare in fata asa numita ‘clasa C, cu R>=125. E o scamatorie de marketing pentru cei care nu inteleg mare lucru si li se induce ideea ca astea sint perfecte si rezolva definitiv problema pierderilor. Un singur lucru rezolva in mod cert: umplu buzunarele firmelor care le monteaza si le citesc (radio).
Aveti dreptate, verificarea e relevanta pentru cantitati mai mari de apa. Remarca mea pornise de la o discutie mai veche din asociatie privind numarul de zecimale cu care sa se raporteze indexul. Pina la urma s-a stabilit sa fie 3 insa iata ca exista posibilitatea unei diviziuni si mai fine, chiar daca aproape inutila in tabloul general al unei asociatii intregi.
La dumneavoastra in asociatie exista un singur contoar de brasament pentru mai multe scari sau cite unul pe scara? La noi exista un singur contoar pentru doua asociatii…Nu inteleg cum a fost posibila din punct de vedere legal chestiunea asta. Stiam ca nu se poate infiinta o asociatie fara a avea bransament si contract propriu cu toti furnizorii de utilitati. E o sursa suplimentara de “pierderi”, suspiciuni si de scandaluri.
Legat de evolutia ostilitatilor din asociatie pe tema contoarelor radio, nu am primit nici un raspuns inteligent de la presedinte ci doar forward la niste legi si raspunsuri vagi de la primarie in legatura cu alte intrebari care le-au fost adresate. Plus un ultimatum ca voi fi considerat necontorizat daca in 30 de zile nu inlocuiesc apometrele cu unele “clasa C”, instalate si sigilate de o persoana juridica autorizata ANRE (conform noului regulament adoptat in A.G.).
Listele de intretinere sint alcatuite de administrator. Firma care citeste apometrele doar trimite asociatiei indecsii cititi prin radio. Preluarea indecsilor "optici" se face de catre asociatie, nu de catre firma.
E doar o tentativa de santaj.
PS: ca tot veni vorba de inregistrarea corecta: in afara de cadranul cu cele trei zecimale, contoarele mai au o mica rozeta cu un indicator a carui rotatie completa corespunde unui consum de 1 litru. Exista si subdiviziuni la nivel de sute de mili litri. Puteti verifica foarte usor cu o cana gradata de 1l daca indicatia apometrului coincide si eliminati astfel orice dubiu.
Iata ce raspuns a primit asociatia noastra de la primarie:
" “Diferenţele” între consumurile înregistrate de contoarul de branşament şi suma consumurilor înregistrate de repartitoarele de costuri pentru apă (apometrelor) montate în apartamente şi spaţiile comune, nu se pot repartiza arbitrar, după interpretări subiective sau personale.
Toţi proprietarii unităţilor imobiliare trebuie să ia măsuri pentru eliminarea sau reducerea diferenţelor de apă (pierderilor), iar dacă acestea există (se produc), trebuie să suporte plata lor conform regulilor stabilite în cadrul asociaţiei de proprietari.
Potrivit prevederilor Legii nr.196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor:
- art.75 cheltuielile asociaţiei de proprietari sunt:
- alin.(1): cheltuieli legate de exploatarea, repararea sau întreţinerea proprietăţii comune, şi cheltuielile pentru asigurarea serviciilor de care beneficiază proprietarii şi care nu sunt facturate individual către proprietăţile individuale;
- alin.(2): în funcţie de modul de calcul şi de criteriile de repartizare pe proprietăţi individuale:
a) cheltuieli pe număr de persoane care locuiesc sau desfăşoară activităţi în proprietăţi individuale;
b) cheltuieli pe consumuri individuale;
c) cheltuieli pe cota-parte indiviză, în funcţie de suprafaţa utilă a proprietăţii individuale;
d) cheltuieli pe beneficiari, aferente serviciilor individuale ale proprietarilor, dar gestionate financiar prin intermediul asociaţiei de proprietari;
e) cheltuieli pe consumatori tehnici;
f) cheltuieli de altă natură.
- alin.(3): asociaţia de proprietari are obligaţia de a respecta prevederile legale privind modul de repartizare a cheltuielilor comune, în caz contrar, hotărârile luate de adunarea generală a proprietarilor cu încălcarea acestor dispoziţii sunt nule de drept.
- art.83, alin.(1): „Cheltuielile pe consumuri individuale reprezintă cheltuielile asociaţiei pentru: apă rece şi canalizare; apă caldă de consum; energia termică, combustibilul şi apă rece pentru prepararea apei calde; gaze naturale; incălzirea proprietăţii individuale;
- alin.(2): Cheltuielile pe consumuri individuale se repartizează în funcţie de indexul contoarelor individuale, în funcţie de indexul repartitoarelor de costuri, conform normelor tehnice şi metodologiilor elaborate de autorităţile naţionale de reglementare sau de autorităţile administraţiei publice locale, sau în funcţie de alte criterii în baza cărora se pot individualiza consumurile, cu respectarea legislaţiei şi a reglementărilor în vigoare”.
Actele normative în vigoare, nu impun un mod de repartizare a diferenţelor de apă rece şi apă caldă (pierderilor de apă), între consumurile înregistrate de contoarul de branşament şi suma consumurilor înregistrate de repartitoarele de
costuri pentru apă din apartamente şi spaţiile comune, întrucât în condiţiile în care sunt respectate toate prevederile legale privind: întreţinerea corespunzătoare a instalaţiilor interioare de apă (începând de la branşament), montarea şi exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru apă rece şi apă caldă, în mod firesc nu trebuie să apară “diferenţe”.
În situaţia în care apar diferenţe între consumurile de apă înregistrate de contoarul de branşament şi suma consumurilor de apă înregistrate de repartitoarele de costuri (apometrelor) montate în apartamente şi spaţiile
comune, acestea pot fi repartizate în funcţie de cauzele care le-au generat, respectiv: pe cota-parte indiviză; în funcţie de numărul de persoane din imobil, ca un procent din consumul de apă realizat de către fiecare unitate imobiliară
(apartament/spaţiu cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă) sau egal pentru fiecare unitate imobiliară. De asemenea se poate efectua o regularizare a consumului.
Modul de repartizare a consumurilor/cheltuielilor în interiorul unui bloc (condominiu) este responsabilitatea exclusivă a asociaţiei de proprietari.
Procedura de citire, de calcul și de repartizare a cheltuielilor aferente diferențelor de apă rece/apă caldă la nivelul unei asociații de proprietari se stabilește printr-un regulament propriu al asociației de proprietari adoptat de comitetul executiv al acesteia. În același regulament este precizat și modul de repartizare a cheltuielilor aferente consumului de apă rece/caldă. Menţionăm că, legislaţia în vigoare nu face referire la impunerea unor criterii anume pentru repartizarea diferenţelor între cantitatea de apă rece şi/sau apă caldă facturată şi cantitatea declarată de către proprietari, reprezentând consumul individual.
În situaţia apartamentelor unde nu sunt montate repartitoarte de costuri agreate de prestatorul serviciului, calculul cheltuielilor pentru consumul de apă rece, apă caldă şi canalizare apă, se poate face şi pentru un consum estimat, dacă asociaţia de proprietari a blocului, prin reprezentanţii săi legali, nu au hotărât altfel.
Având în vedere ce le de mai sus, Asociația de proprietari, poate aproba, în condițiile legii, modificarea și completarea Regulamentului Asociației în sensul de a include dispoziții privitoare la procedura de citire, calcului, reparatizarea
cheltuielilor aferente diferențelor de consum pentru apă rece și apă caldă. De asemenea, Asociația de proprietari prin Adunarea generală poate aproba ca în Regulament să fie inclusă procedura de verificare a integrității contoarelor
pentru înregistrarea consumului individual și măsurile ce se iau în cazul în care se constată că a fost afectată integritatea aparatelor în cauză.
Precizăm că, în cadrul asociaţiilor de proprietari, organul de control atât în ceea ce priveşte legalitatea actelor şi documentelor, a hotărârilor, deciziilor, regulilor şi regulamentelor, cît şi controlul gestiunii financiar-contabile a asociaţiei şi a execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli al acesteia, este cenzorul/comisia de cenzori a asociaţiei de proprietari (art.61 din Legea nr.196/2018)."
Concluzia mea, dupa ce citesc in raspunsul astora, e ca asociatia cam poate sa imi puna in circa toate pierderile daca adopta acel regulament.
In blocul nostru de 3 scari si 60 de apartamente au mai ramas numai doua apartamente care nu si-au instalat apometre radio: eu (cu apometrele vechi de aproape 5 ani) si o vecina care nu are deloc apometre si plateste pausal.
Inca nu am date suficiente ca sa formulez o concluzie privind cuantumul in care s-au redus pierderile dupa inlocuirea apometrelor clasice. A trecut doar o luna intreaga in aceasta noua configuratie dar exista deja mai multe surse de erori:
1. citirea apometrului Termoenergetica (pentru apa calda) se face pe data de 1 a lunii, iar citirea apometrelor radio se face in data de 7 a lunii, teoretic concomitent cu citirea Apa Nova;
2. citirea de pe 7 de fapt s-a facut pe 8 (am vazut cu ochii mei masina de la firma in aceasta data); intelegerea cu firma a prevazut tiparirea lunara la avizier a indecsilor cititi radio pentru a fi confruntati de doritori cu indecsii afisati pe apometre. Probabil ca sa camufleze aceasta intirziere, nu a mai fost afisat nimic;
3. regulamentul asociatiei prevede obligativitatea proprietarilor de a-si modifica instalatia in sensul montarii orizontale a apometrelor pentru a maximiza sensibilitatea (modelul instalat are R63V si R125H). Va dati seama ca odata facut gheseftul cu firma asta, nu o sa stea nimeni sa ii puna pe proprietari sa sparga faiante in baie ca sa le aduca in regimul optim de functionare si verticale ramin.
E mai la indemina sa imi arunce in circa mie toate pierderile care am apometre mai sensibile (R80V, montate corect, orizontal).
Am facut cerere la asociatie, cu numar de inregistrare. prin care ii rog sa aplice sigiliile asociatiei si pe apometrele mele, aratindu-mi intreaga disponibilitate pentru verificarea corectitudinii instalarii, in mod inopinat. Au scaldat-o, nu sint in stare sa puna nici un sigiliu, vor sa ma oblige sa fac treaba asta pe cont propriu cu o firma, cum au decretat in "regulament", de preferat firma "care trebuie". Firma aceea, evident, nu se baga decit daca pun cu ei apometrele. Sigiliile pe care le pun ei sint banale, cu cod unic, luate de la Dedeman cu 100 de lei 100 de bucati. As putea si eu sa cumpar o cutie intreaga si sa folosesc doar 4, sa scriem in procesul verbal seria apometrului si a sigiliului corespunzator dar "nu se poate".
Am trimis o sesizare la BRM legata de chestiunea verificarii periodice a apometrelor de apartament. Am sa scriu si aici raspunsul pentru ca sigur va fi util pentru multa lume. Asadar, mai intii textul petitiei mele:
"Va rog sa ma lamuriti daca exista cumva obligatia legala de a asigura
verificarea metrologica periodica pentru apometrele de apartament (apa rece
si apa calda) utilizate in cadrul asociatiei noastre de proprietari.
Contractul cu furnizorii Apa Nova si TEB este la nivel de asociatie,
facturarea facindu-se per asociatie iar costurile se impart conform
indicatiilor apometrelor de apartament.
Conform NML003-05 din 1 iunie 2005, aceste apometre casnice sint folosite ca
repartitoare de costuri, deci nu s-ar supune controlului metrologic.
Avem o disputa in cadrul asociatiei pe aceasta tema si de accea m-am adresat
institutiei dumneavoastra ca autoritate competenta.
Astept un numar de inregistrare si raspuns.
Va multumesc"
Raspunsul BRML a sosit prompt:
"Verificare metrologica periodica este o modalitate de control metrologic legal exercitata asupra mijloacelor de masurare supuse controlului metrologic legal. In conformitate cu art. 15 alin. 1 din Ordonanta Guvernului Romaniei nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobata cu modificari prin Legea nr. 11/1994 cu modificarile si completarile ulterioare, se supun controlului metrologic legal mijloacele de masurare care indeplinesc simultan doua conditii: sunt cuprinse in Lista oficiala a mijloacelor de masura supuse controlului metrologic legal- LO 2022, in vigoare, aprobata prin Ordinul nr. 77/05.04.2022 al directorului general al B.R.M.L. publicat in Monitorul Oficial, partea I, nr. 332/05.04.2022 si sunt destinate efectuarii de masuratori din domeniile de interes public precizata la art. 3, alin. 1 din OG. nr. 20/1992.
Din scrisoarea dvs. reiese ca facuturarea nu se realizeaza in baza contoarelor de apa montate in apartament, acestea fiind utilizate ca repartitoare de costuri.
In acest caz, aceste contoare nu sunt mijloace de masura supuse controlului metrologic legal, intrucat nu sunt indeplinite simultan cele doua conditii specificate mai sus, respectiv acestea se regasesc in LO 2022 dar nu realizeaza masuratori in domeniul de interes public (rezultatul masurarii furnizat de contoarele de apa folosite ca repartitoare de costuri nu este folosit la facturarea nemijlocita a consumului de apa de catre furnizorul de utilitati).
In aceasta situatie, in conformitate cu prevederile art. 26 din OG nr. 20/1992, "Producatorii sau reprezentantii lor autorizati, importatorii si utilizatorii poarta intreaga raspundere privind calitatea mijloacelor de masurare care nu sunt supuse controlului metrologic legal, din punct de vedere metrologic". "
Este in esenta exact ce spunea si @latka in mai multe episoade de lupte grele de pe forum. In disputa mea cu asociatia nu pot veni insa cu pareri de pe forum ci doar cu raspunsuri oficiale, actuale, de la institutiile statului si, iata, ca mi-au dat dreptate. @latka stie ce spune si ii multumesc cordial pe aceasta cale pentru informatiile oferite de-a lungul timpului.
Va tin la curent cu "razboiul" din asociatia noastra; asa invatam, din experienta proprie si a altora. Sa nu ii lasam pe altii sa ne incalce drepturile si legea.
Am citit cea mai mare parte din subiectele discutate in legatura cu impunerea in cadrul asociatiei a apometrelor cu citire radio, insa persista citeva neclaritati.
Asociatia a hotarit si votat instalarea apometrelor cu telecitire, niste modele cu R125. Pentru a lasa, chipurile, loc si pentru cei care nu vor sa isi instaleze, un vecin fara pregatire juridica a redactat un asa-zis regulament, injghebat dintr-o parte copiata de la ANL sector 6 si o parte contributie proprie, regulament ce a fost adoptat in AG fara ca proiectul lui sa fie afisat din timp, comunicat pe email sau pe hirtie tuturor proprietarilor pentru analiza si dezbatere. Intimplator, eu l-am interceptat si am avut timp sa il disec, obiectiunile mele fiind acoperite democratic de racnete in AG.
Situatia concreta este ca, spre deosebire de marea majoritate a vecinilor, eu am apometre noi (Zenner, R80, montate orizontal, cu data de fabricatie 2017 dar utilizate efectiv din toamna lui 2019, insotite de certificate pe care scrie: "Verificare metrologica initiala CEE/MID consta in marcajul metrologic de pe contor si este valabila 7 ani (contor apa rece), 4 ani (contor apa calda), respectiv 4 ani (contor energie termica) de la data punerii in functiune, conform Ordin 148/2012 al B.R.M.L. Nu necesita buletin de verificare metrologica initiala." Declar corect indexul, la timp, am unul din cele mai mari consumuri din asociatie si nici o intentie de frauda.
Problema e ca nu vreau sa imi instalez contoarele lor intrucit costurile de citire (8 lei lunar/apartament) + noile pierderi (inevitatbile) sint mai mari decit costurile actuale iar adaugind si pretul apometrelor, nu se vor amortiza practic niciodata.
Regulamentul insa a fost facut in asa fel incit eu (si alte apartamente) as fi considerat necontorizat, noua repartizindu-ni-se toate pierderile, impartite pe persoane. Adica cei cu radio sa plateasca dupa index, noi restul.
Concret, in "regulament" apar aceste conditii ce trebuie indeplinite cumulativ:
1. Trebuie sa ai numai contoare "clasa C(R125)" - intimplator exact ca acelea din oferta cistigatoare;
2. Trebuie sa faci dovada ca sint instalate "cu persoane juridice care au autorizare de vinzare si montare eliberata de BRML si ANRE";
3. Trebuie sa ai dovada verificarii metrologice periodice. Un singur apometru cu verificarea expirata, te arunca in situatia de apartament necontorizat, si pe apa rece si pe calda.
Eu, deci, sint acum in culpa:
1. Ale mele sint R80 deci trebuie aruncate;
2. Nu le-am instalat cu nici o firma ci doar cu aprobarea asociatiei, asociatia fiind fericita la vremea aceea ca a scapat de fostul proprietar si chiriasii-problema ai lui;
3. Daca pe ele scrie 2017, rezulta dupa parerea presedintelui ca cel putin unul din el e expirat deci, la reverdere, necontorizat.
Vi se pare normal sa se impuna lucrul cu o firma autorizata? E pina la urma proprietatea mea si lucrez cu cine vreau eu, pot sa le montez si singur. Bineinteles ca le permit oricind (inopinat) reprezentantilor asociatiei sa verifice sigilii, ca nu exista "derivatii" in amonte, ca sint montate orizontal, etc.
Pentru punctul 1. si 3. am obiectat si in adunarea generala, pe baza celor spuse anterior de @latka: adica art. 32 (1) din Legea 196/2018 respectiv NML 003-05.
Cenzorul, de fata, nu a avut nimic de zis iar vecinul ce a redactat regulamentul a racnit ca NML 003-05 se aplica doar la distribuitori.
Ce pot face in situatia asta? Consider ca regulamentul contine prevederi nelegale si abuzive.
Doar in instanta? Pe asta se bazeaza si ei, probabil, ca nu o sa ma complic.
Va multumesc pentru rabdarea de a fi citit si pentru raspunsuri!