Am primit in avans o suma de bani reprezentand licente de la diferite persoane (fizice sau juridice). Ulterior insa aceste sume constituite cu titlu provizoriu au fost calculate la un nivel inferior. In consecinta, am intocmit facturi de stornare pt diferentele aferente si am returnat sumele primite in avans.
Insa, la un control, am fost informata ca aceste sume s-au prescris si ca am procedat gresit la returnarea lor stirbind astfel veniturile companiei si am prejudiciat bugetul statului cu sumele aferente. As avea rugamintea sa ma ajutati cu urmatoarele aspecte:
- baza legala potrivit careia sumele respective s-au prescris si in ce termene - Eu stiu ca cel care se prescrie este dreptul la actiune pt recuperarea sumelor respective iar perioada este de 3 ani cf Art 3 din Decretul 167/1958. Se aplica si in acest caz? Mai exista alte prevederi legale in acest sens?
- baza legala potrivit careia am procedat gresit (chiar daca s-au prescris sumele) la stornarea diferentelor primite in plus, in sensul obligativitatii transformarii sumelor in venituri pt companie. (mentionez ca este forma despre o agentie publica - cel prejudiciat fiind bugetul statului).
Am si eu o intrebare privind marja de TVA apilicabila in urmatoarea situatie:
Am o factura pentru achizitionarea unei masini eliberata in data de 23 iunie 2010 cu plata integrala prin OP. Livrarea facturii se face acum in septembrie, doar ca dealer-ul a spus ca trebuie platita diferenta de TVA dintre 24% si 19% ca sa poata da masina.
Pe factura initiala scrie avans, ceea ce presupune ca ar trebui teoretic stornata si emisa o noua factura finala cu datele masinii, deci cu TVA de 24%.
Mentionez totodata ca situatia nu este prevazuta in contractul incheiat cu dealer-ul.
Nu ar trebui in acest caz sa se mentina pretul final si sa se faca ajustarea in cadrul acestuia in sensul diminuarii bazei si cresterii TVA-ului. Ma puteti ajuta cu informatii privind baza legala unde as putea gasi prevederi in acest sens? Nu de alta dar diferenta este destul de mare si a venit pe neasteptate.
Am si eu o intrebare: am un contract intre x si y de lucrari publice obtinut prin achizitie publica, in care x este beneficiarul contractului adica institutia publica.
In afara de acesta am mai gasit un alt contract in care y il angajeaza pe x ca sa indeplineasca anumite lucrari de specialitate necesare pentru indeplinirea obiectivelor din primul contract.
Primul contract este de o valoare fff mare, iar cel de-al doilea doar pentru o parte din lucrari.
Stiti daca este posibil acest lucru sau daca este interzis. Nu se precizeaza nimic in primul contract in sens contrar, doar ca este posibila sub-contractarea unor lucrari pana la maxim 30% din valoarea contractului - principiu care se respecta.
Am intalnit o situatie in care o compania X de stat incheie contract de lucrari cu firma Y pentru o anumita suma. La randul ei firma Y privata deoarece nu este in masura sa desfasoare anumite tipuri de servicii incheie contract cu firma X pentru desfasurarea acestor sv necesare indeplinirii obiectivelor asumate in primul contract de lucrari.
Eu una nu am intalnit nicio o prevedere care sa interzica acest lucru. Mentionez ca noul contract nu determina modificarea pretului la primul contract de lucrari a carui valoare oricum este fff mare.
Exista prevederi care sa interzica sau sa penalizeze acest tip de comportament in dreptul comercial?
Va multumesc mult pentru ajutor.