avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1122 soluții astăzi
Forum Activitate rexhunt

Activitate rexhunt

Buna ziua! Un caz si cateva intrebari: sotia supravietuitoare sotului decedat a avut pensie de urmas pe caz de boala (in conditiile in care nu are stagiul minim de cotizare si era singura optiune de a realiza un venit). A primit gradul de handicap nerevizuibil si a depus dosarul de pensionare (implinind de curand varsta - iar sotul decedat la 56 ani implinind anterior varsta de pensionare, la cativa ani dupa deces). CJP a trimis o adresa prin care o trece pe doamna din pensie de urmas pe caz de boala in pensia minima de urmas. Acum:
- ar fi nevoie de o noua decizie de pensionare prin care sa se certifice ca beneficiaza de pensie de urmas (sau e suficienta aceasta adresa)? Mentionez ca singura decizie de pensionare e cea de urmas pe caz de boala.
- poate ea opta pentru jumatate de pensia sotului (si sa inteleg ca, CJP a calculat-o deja si a trecut-o automat la pensia minima de urmas, jumatate din a sotului fiind sub aceasta pensie minima de urmas de 800 RON)?
- pentru a opta pentru jumatate din pensia sotului, persoana trebuie sa aibe o pensie proprie (si un minim de cotizare de 15 ani), sau poate opta intre pensia minima de urmas si jumatate din pensia sotului decedat?
- ca sa opteze intre cele 2 pensii in discutie (minima de urmas si jumatate din pensia sotului) - e nevoie de o solicitare expresa catre CJP? Sau ei au in fata toate optiunile, calcule facute si trec automat persoana pe cea mai buna optiune?
Multumesc.
Pai ce sa calculeze bine? Persoana de fata este deja beneficiara de venit minim garantat. Mai jos de atat unde sa mearga? E destul de clar ca doar daca preia jumatate din pensia sotului decedat poate urca si obtine o suma mai mare lunar. Si atentie: este pe pensie de urmas pe caz de boala, nu pensie pe caz de boala. Ca sa fiu mai clar, a lucrat un nr. de 7 ani (in total, ca au fost si pauze), dupa care s-a oprit voluntar. Dupa un numar de aprox. alti 16 ani in care nu a mai lucrat/nu a mai cotizat la fondul de pensii - a reusit sa se pensioneze dupa decesul sotului. Aceasta pensie (ma repet: de urmas pe caz de boala) are la baza o invaliditate de grad 2 care necesita re-evaluari periodice (acum odata la 2 ani).
Intrebarile mele raman:
1. Care ar fi varsta de la care ar avea dreptul la jumatate din pensia sotului decedat?
2. Cum se calculeaza aceasta varsta si functie de ce factori?
Buna ziua!
As avea o intrebare legata de un caz concret de dosar de pensionare. Subiectul este o doamna vaduva in varsta de aprox. 59 ani care in prezent este beneficiara a venitului minim garantat (pensie de urmas pe caz de boala + indemnizatie de la stat).
Doamna nu are stagiul minim de cotizare pe perioada cat a activat (perioada de munca sub 15 ani inainte de pensionare).
Sotul a decedat in 2010 la varsta de aprox. 54 ani si 5 luni, si avea o vechime in munca de approx. 29 ani la data decesului, din care un minim de 15 ani de grupa 2 (santier), dar cumulativ (nu toata perioada odata).
Intrebarea este: cand poate opta/prelua d-na in cauza, jumatate din pensia sotului decedat si in ce conditii? Adica, mai précis:
1. Care ar fi varsta la care ar avea dreptul?
2. Cum se calculeaza aceasta varsta si functie de ce factori?
Multumesc.
Radu I.
Multumesc pentru raspunsurile fundamentate oferite...ce sa zic...imi vine sa-mi fac casa...daca un administrator de asociatie locuieste pe scara pe care o administreaza si zambeste frumos si strange cateva maini...se pare ca face ce vrea...avand si legea in spate...
Stimati forumisti, as dori sa primesc niste raspunsuri pertinente la urmatoarele intrebari:
1. Pot fi obligat la plata izolarii partilor comune (in conditiile in care nu sunt interesat de asta)? Si daca da, la ce pret si in ce cota parte (adica asa cum mi s-a spus, daca izolez apartamentul bine, daca nu, oricum ma costa aproape jumatate din cat ar fi daca l-as izola - doar partile comune)??
Mentionez ca nu se renteaza sa il izolez, si partile comune sunt boxa de pe paler cu perete exterior si din cate vad braul de beton care inveleste baza blocului (demisolul). Mentionez de asemenea ca administratorul locuieste pe scara si are un interes personal in a imparti costurile cu ridicatul schelelor la cat mai multi (si evident ce alte comisioane/avantaje isi mai trage din toata afacerea).
2. Presupunand ca este indreptatit sa imi ceara bani pentru asa ceva pot face ceva ca sa evit, sa aman sau sa impart cheltuiala pe mai multe luni?
3. Avand in vedere ca asociatia are/a avut venituri (diverse chirii), iar de cand sunt eu proprietar sunt cu plata la zi si o parte din banii respectivi mi s-ar cuveni (s-ar fi cuvenit), pot solicita ca plata acestor costuri cu "spatiile comune" sa fie suportate din aceste venituri viitoare (sau a sumelor deja acumulate)?
4. Chiar poate, cu acordul legii, un administrator de asociatie sa se "aboneze" la banii proprietarilor - an de an, cu diverse propuneri generate mai toate de cate un interes (facand presiuni de genul "oricum sunteti ultimii care...", "oricum va costa jumate din cat ar fi fost izolatia integrala" samd.)?
Va multumesc.
Da...am semnat ca primaru'...la vremea respectiva...avand in vedere ca era un document de vreo 50-60 de pagini...nu a verificat nimeni...primul semnase administratorul...ca "momeala"...oricum...la momentul respectiv...nimic nu spunea ca acolo ar fi ceva in neregula...dar timpul trece...si aflu de tot felul...spre exemplu...contractele de leasing existau...pacat ca in anumite cazuri...nu toate...evident...nu exista fizic obiectul contractului de leasing:O...Intrabarea pe care o puneam mai sus era (si este) pt. cazul in care vreodata cineva intreaba sau ia la rost...bine ca pana la asta sunt facturi emise, contracte semnate samd...Dar ca masura de precautie...ma interesa o varianta "de scapare"....
Am semnat la un moment dat acel document care rezulta in urma inventarierii generale a patrimoniului (cu elementele de activ, de pasiv, credite, bunuri etc.).Acel document a fost semnat alaturi de administrator si director executiv. In momentul respectiv "a fost o formalitate" - si eu personal nu am verificat nimic din ce scria acolo (existenta credite, bunuri samd.). Mai tarziu aflu ca de fapt au fost vandute bunuri in mod fictiv catre terti, bunuri ce nu existau fizic. In ce fel raspund eu ca semnatar al acelui document si ce pot invoca in apararea mea? Ce pot declara in situatia in care se vor face cercetari? Ca existau la momentul respectiv=D> sau ca procesul inventarierii s-a realizat defectuos?