Procedura de autorizare în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor:
În scopul simplificării unor formalităţi administrative s-a instituit o procedură unică de înregistrare şi autorizare a funcţionării comercianţilor.
Înregistrarea comercianţilor se face cu îndeplinirea procedurilor prevăzute în ordonanţa de urgenţă nr.76 din 24 mai 2001. În vederea îndeplinirii procedurilor necesare pentru înregistrarea şi autorizarea funcţionării comercianţilor, s-a instituit "BIROUL UNIC" în cadrul camerei de comerţ şi industrie teritorială.
Procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere al prevenirii şi stingerii incendiilor reglementează:
* - condiţiile de solicitare şi de emitere a avizului şi/sau autorizaţiei de prevenire şi stingere a incendiilor;
o perioada de valabilitate şi modalitatea de reînnoire a acestora;
o tarifele aferente.
Eliberarea avizului/autorizaţiei în urma evaluării sediului social şi a activităţilor desfăşurate în acesta, dă dreptul comerciantului să funcţioneze şi să desfăşoare activităţile pentru care a fost autorizat.
Neeliberarea avizului/autorizaţiei atrage neeliberarea certificatului de înregistrare.
În cazul în care la sediul social al comerciantului NU se desfăşoară activităţi supuse procedurii de avizare/autorizare pentru prevenirea şi stingerea incendiilor NU este necesară eliberarea avizului/autorizaţiei.
În vederea obţinerii avizului/autorizaţiei solicitantul va depune la BIROUL UNIC, cererea de înregistrare tip urmată de documentele necesare, după caz:
* avizul/autorizaţia P.S.I., însoţită de documentaţia vizată spre neschimbare (pentru cazurile în care aceste documente au fost obţinute anterior).
* dovada privind depunerea documentaţiei de prevenire şi stingere a incendiilor la grupul de pompieri militari (pentru cazurile în care s-a făcut anterior solicitării de înregistrare şi autorizare a funcţionării).
* documentaţia tehnică (piese scrise şi desenate din proiectul de execuţie) ce cuprind măsurile de prevenire şi stingere a incendiilor şi verificarea cerinţei de calitate "siguranţa la foc" pentru cazurile în care se încadrează în prevederile legale în vigoare privind avizarea/autorizarea.
* schiţa spaţiului (cu cote şi destinaţie) pentru cazurile care nu se încadrează în prevederile legale în vigoare privind avizarea/autorizarea.
* dovada îndeplinirii măsurilor de prevenire şi stingere a incendiilor pentru cazurile în care avizul/autorizaţia au fost retrase anterior solicitării de înregistrare.
* dovada privind achitarea tarifului aferent autorizării.
Avizele, autorizaţiile şi/sau acordurile, cuprinse în anexa la certificatul de înregistrare se eliberează în termen de 20 zile de la înregistrarea cererii, o dată cu eliberarea certificatului de înregistrare a comerciantului, care cuprinde şi codul unic de înregistrare.
În termen de maximum 10 zile de la data pronunţării încheierii judecătorului delegat, grupul de pompieri militari, prin personalul de specialitate, va evalua sediul social al comerciantului şi va transmite reprezentatului lor în BIROUL UNIC, un referat în care se va menţiona una din următoarele situaţii, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare:
* comerciantului nu îi este necesar în această etapă avizul/autorizaţia sau acordul P.S.I.
* comerciantul îndeplineşte condiţiile pentru eliberarea avizului/autorizaţiei
* comerciantul nu îndeplineşte condiţiile pentru eliberarea avizului/autorizaţiei.
În cazul neeliberării unuia sau mai multor avize/autorizaţii şi/sau acorduri, comerciantul poate solicita reluarea procedurii de obţinere a acestora, în termen de 90 de zile de la data respingerii.
Avizele/autorizaţiile se eliberează şi sunt valabile numai însoţite de documentaţia vizată spre neschimbare, şi îşi păstrează valabilitatea pe toată durata respectării condiţiilor care au stat la baza emiterilor.
Avizele/autorizaţiile se pot retrage de către grupul de pompieri militari în cazul în care comerciantul nu mai îndeplineşte condiţiile de funcţionare pentru care a fost autorizat şi se reînnoiesc dacă se modifică activitatea, construcţia sau măsurile de prevenire şi stingere a incendiilor, dacă se schimbă proprietarul (se schimbă numai formularul) sau este impus prin lege.
Prin activitatea de avizare/autorizare se intensifică acţiunea de identificare şi evalure a riscului de incendiu, care are un caracter de noutate.
Principalii factori care determină evaluarea riscurilor de incendiu sunt: densitatea sarcinii termice de incendiu, clasele de combustibilitate sau de periculozitate a materialelor şi substanţelor, sursele de aprindere existente, împrejurările preliminate care pot determina sau favoriza aprinderea.
Deoarece, în ultima perioadă, numărul incendiilor a crescut, fiecare cetăţean trebuie să înţeleagă că a respecta normele de prevenire şi stingere a incendiilor, însemnă a-ţi apăra viaţa şi agoniseala şi a pune la adăpost bunurile tale şi a celor din jurul tău.
Dorim ca întreaga populaţie să cunoască şi să înţeleagă faptul că a te apăra de incendiu nu este doar o simplă obligaţie legală, ci şi o necesitate izvorâtă din pericolul pe care focul scăpat de sub control îl poate prezenta.