Buna ziua.
Ma numesc Sorin. Am fost angajat pana in data de 31.03.2010 la firma Catavencu S.A. Am fost disponibilizat conform contractului de munca la nivel pe ramura. Cartea de munca nu mi se da deoarece nu am facut lichidarea cu firma, dar firma nu mi-a platit salariul pe luna Martie+ cele compensatorii conform notificarii cu privire la intentia de a proceda la disponibilizari colective din 20 ianuarie 2010. Au fost parcusi toti pasii referitori la disponibilizare. Ei ma cheama acum sa imi fac lichidarea si sa-mi dea cartea de munca.
Intrebari :
1. In momentul in care eu semnez foaia de lichidare nu inseamna ca renunt la toate drepturile salariale ?
2. Ce pot face sa-mi pot recupera cartea de munca deoarece eu m-am angajat intre timp si-mi trebuie la noul loc de munca.
3. Cum imi pot recupera banutii, am muncit pentru ei si nu imi permit sa ma judec cu ei deoarece nu am bani.
1. Nota de lichidare este un document care arata datoriile dvs.fata de firma in momentul in care va inceteaza raporturile de munca. Deci o puteti semna daca sunteti de acord cu ce scrie in ea. Fiti atent la orice fraza de acolo, sa nu fie una de genul "am primit toate drepturile banesti la zi" (ca se mai practica asa ceva).
2. La orice locde munca va puteti angaja si fara sa prezentati carnetul de munca. Dati o declaratie in care spuneti ca el se afla la vechiul loc de munca si cail veti duce dupa ce il veti recupera. Daca aveti probleme in recuperarea carnetului de munca puteti face o sesizare la ITM de care apartine angajatorul.
3. Pentru recuperarea drepturilor banesti (daca nu ii primiti de buna voie) nu aveti decat calea instantei de judecata. Plangerea o veti face la Tribunalul din judetul in care aveti domiciliul sau resedinta. Fiind litigiu de munca nu platiti taxe.
In litigiile de munca sarcina probei revine angajatorului asa ca dvs. cereti sumelede bani care credeti ca vi se cuvin (trebuie sa le numiti pe fiecare in parte) iar angajatorul trebuie sa demonstreze ca vi le-a achitat.
4. E bine sa aveti un avocat pe dreptul muncii, macar pentru redactarea plangerii.
Cheltuielile cu avocatul le puteti cere in instanta sa le plateasca angajatorul, sub forma cheltuielilor de judecata.
5. Inainte de a recurge la instanta de judecata faceti o scrisoare catre angajator in care cereti sa vi se achite banii intr-un termen anume (ex: 10 zile) si ca in caz contrar veti apela la instanta de judecata.
In completarea colegului > Cartea de munca nu mai are o importanta asa mare. Puteti face o plangere in acest sens la ITM.
Promovati actiune la Tribunalul de domiciliu , dar nu depasiti 6 luni .
Consultati macar un avocat.
In momentul in care o persoana isi inceteaza activitatea, patronul este obligat sa-i inapoieze carnetul completat la zi si nu are nici un drept sa refuze sa elibereze acest act.
In cazul unui refuz, se poate sesiza in scris aceasta situatie Inspectoratului Teritorial de Munca sau instantei judecatoresti competente din zona in care angajatorul isi are sediul.