avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 978 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Concediul de studii !
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Concediul de studii !

Am hotarat ca din aceasta toamna, sa urmez cursurile unei a doua facultati. Interesandu-ma despre cat concediu de studii am dreptul ca si studenta, am aflat cu uimire de la HR ca am dreptul la 30 zile de concediu de studii , dar DOAR pt licenta...:((
Pt ca prima facultate am urmat-o la seral , stiu ca atunci aveam dreptul confrom legii, separat de cele 30 zile fara plata ca angajat , la 30 zile concediu de studii (fara plata), pt fiecare an de studiu, facand dovada in fiecare toamna, ca sunt studenta.
As dori sa stiu daca acum, legea s-a schimbat sau e doar o proasta interpretare a ei a celor de la HR-ul firmei mele? Ma puteti ajuta cu nr legii in care se specifica acest lucru?
Pt ca mi se pare aberant sa nu ai dreptul la concediu de studii anual, daca urmezi cursurile unei facultati la o alta forma invatamant decat de zi.
Multumesc,
Cel mai recent răspuns: Cocollino , utilizator 14:14, 24 Iunie 2010
Buna ziua,

Prevederi Codul muncii:
"SECŢIUNEA 2
Concediile pentru formare profesională

Art. 149. - (1) Salariaţii au dreptul să beneficieze, la cerere, de concedii pentru formare profesională.
(2) Concediile pentru formare profesională se pot acorda cu sau fără plată.

Art. 150. - (1) Concediile fără plată pentru formare profesională se acordă la solicitarea salariatului, pe perioada formării profesionale pe care salariatul o urmează din iniţiativa sa.
(2) Angajatorul poate respinge solicitarea salariatului numai cu acordul sindicatului sau, după caz, cu acordul reprezentanţilor salariaţilor şi numai dacă absenţa salariatului ar prejudicia grav desfăşurarea activităţii.

Art. 151. - (1) Cererea de concediu fără plată pentru formare profesională trebuie să fie înaintată angajatorului cu cel puţin o lună înainte de efectuarea acestuia şi trebuie să precizeze data de începere a stagiului de formare profesională, domeniul şi durata acestuia, precum şi denumirea instituţiei de formare profesională.
(2) Efectuarea concediului fără plată pentru formare profesională se poate realiza şi fracţionat în cursul unui an calendaristic, pentru susţinerea examenelor de absolvire a unor forme de învăţământ sau pentru susţinerea examenelor de promovare în anul următor în cadrul instituţiilor de învăţământ superior, cu respectarea condiţiilor stabilite la alin. (1).

Art. 152. - ”(1) În cazul în care angajatorul nu şi-a respectat obligaţia de a asigura pe cheltuiala sa participarea unui salariat la formare profesională în condiţiile prevăzute de lege, salariatul are dreptul la un concediu pentru formare profesională, plătit de angajator, de până la 10 zile lucrătoare sau de până la 80 de ore”. (O.U.G. nr. 65/2005)
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1) indemnizaţia de concediu va fi stabilită conform art. 145.
(3) Perioada în care salariatul beneficiază de concediul plătit prevăzut la alin. (1) se stabileşte de comun acord cu angajatorul. Cererea de concediu plătit pentru formare profesională va fi înaintată angajatorului în condiţiile prevăzute la art. 151 alin. (1).

Art. 153. - Durata concediului pentru formare profesională nu poate fi dedusă din durata concediului de odihnă anual şi este asimilată unei perioade de muncă efectivă în ceea ce priveşte drepturile cuvenite salariatului, altele decât salariul.''
Prevederi CCM 2007 - 2010:
(2) Salariatii au dreptul la 30 de zile concediu fara plata, acordat o singura data, pentru
pregatirea si sustinerea lucrarii de diploma in invatamantul superior. Acest concediu se
poate acorda si fractionat, la cererea salariatului.
(3) Pentru rezolvarea unor situatii personale, salariatii au dreptul la concedii fara plata.
Cabinet Orasanu a scris:

Buna ziua,

Prevederi Codul muncii:
"SECŢIUNEA 2
Concediile pentru formare profesională

Art. 149. - (1) Salariaţii au dreptul să beneficieze, la cerere, de concedii pentru formare profesională.
(2) Concediile pentru formare profesională se pot acorda cu sau fără plată.

Art. 150. - (1) Concediile fără plată pentru formare profesională se acordă la solicitarea salariatului, pe perioada formării profesionale pe care salariatul o urmează din iniţiativa sa.
(2) Angajatorul poate respinge solicitarea salariatului numai cu acordul sindicatului sau, după caz, cu acordul reprezentanţilor salariaţilor şi numai dacă absenţa salariatului ar prejudicia grav desfăşurarea activităţii.

Art. 151. - (1) Cererea de concediu fără plată pentru formare profesională trebuie să fie înaintată angajatorului cu cel puţin o lună înainte de efectuarea acestuia şi trebuie să precizeze data de începere a stagiului de formare profesională, domeniul şi durata acestuia, precum şi denumirea instituţiei de formare profesională.
(2) Efectuarea concediului fără plată pentru formare profesională se poate realiza şi fracţionat în cursul unui an calendaristic, pentru susţinerea examenelor de absolvire a unor forme de învăţământ sau pentru susţinerea examenelor de promovare în anul următor în cadrul instituţiilor de învăţământ superior, cu respectarea condiţiilor stabilite la alin. (1).

Art. 152. - ”(1) În cazul în care angajatorul nu şi-a respectat obligaţia de a asigura pe cheltuiala sa participarea unui salariat la formare profesională în condiţiile prevăzute de lege, salariatul are dreptul la un concediu pentru formare profesională, plătit de angajator, de până la 10 zile lucrătoare sau de până la 80 de ore”. (O.U.G. nr. 65/2005)
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1) indemnizaţia de concediu va fi stabilită conform art. 145.
(3) Perioada în care salariatul beneficiază de concediul plătit prevăzut la alin. (1) se stabileşte de comun acord cu angajatorul. Cererea de concediu plătit pentru formare profesională va fi înaintată angajatorului în condiţiile prevăzute la art. 151 alin. (1).

Art. 153. - Durata concediului pentru formare profesională nu poate fi dedusă din durata concediului de odihnă anual şi este asimilată unei perioade de muncă efectivă în ceea ce priveşte drepturile cuvenite salariatului, altele decât salariul.''
Prevederi CCM 2007 - 2010:
(2) Salariatii au dreptul la 30 de zile concediu fara plata, acordat o singura data, pentru
pregatirea si sustinerea lucrarii de diploma in invatamantul superior. Acest concediu se
poate acorda si fractionat, la cererea salariatului.
(3) Pentru rezolvarea unor situatii personale, salariatii au dreptul la concedii fara plata.


:stunned::sorry:#-o:foottap::bully:
Oare de ce ma mai mir ca lucrurile bune sunt inlocuite de altele mai rele??
Deci au avut dreptate cei de la HR.
Multumesc foarte mult pt lamuriri.
O zi super ! ;)
legea nr. 53/2003
" ART. 54
Contractul individual de muncă poate fi suspendat, prin acordul părţilor, în cazul concediilor fără plată pentru studii sau pentru interese personale."
Ce treaba are concediul pentru formare profesionala, cu concediul fara plata pentru studii? :)
1. Acum, ganditi-va si la situatia in care este pus angajatorul daca dvs. (sau, poate si alti salariati) ar vrea sa faca mereu cate o facultate, una dupa alta. In fiecare an va trebui sa absentati cate o luna pentru examene, cate o luna pentru CO, plus alte absente motivate.
2. Daca insa angajatorul va asigura perioada de scolarizare pe cheltuiala sa atunci este alta problema. El va fi interesat sa va sustina si va va acorda si concediu pentru examene.
tudorvaleriu a scris:

1. Acum, ganditi-va si la situatia in care este pus angajatorul daca dvs. (sau, poate si alti salariati) ar vrea sa faca mereu cate o facultate, una dupa alta. In fiecare an va trebui sa absentati cate o luna pentru examene, cate o luna pentru CO, plus alte absente motivate.
2. Daca insa angajatorul va asigura perioada de scolarizare pe cheltuiala sa atunci este alta problema. El va fi interesat sa va sustina si va va acorda si concediu pentru examene.


Pai as zice cam asa :
1. Angajatorul ar trebui sa fie fericit si multumit ca angajatii vor fi multi calificati si asta pe banii lor ai salariatilor , nu pe cheltuiala firmei.
In alta ordine de idei, concediul de studii este fara plata, deci pt el ar trebui sa fie ok, ca nu are costuri suplimentare cu mine.
Pe de alta parte, prima facultate am terminat-o acum 10 ani deci nu e chiar una dupa alta, si nici angajatorul acelasi.
Cat despre concediu de studii acesta era de 30 zile pe an de studii, mai exact cate 2 saptamani pt fiecare sesiune, respectiv iarna si vara..Oare o multinationala ar cadea din aceasta cauza?? Sa fi seriosi.

2. La acest punct nici n-are sens sa comentez, pt ca personal eu n-am lucrat in vreo firma care sa ma scolarizeze pe banii ei. Si vb de lucruri serioase nu ..nimicuri.

Deci ca o concluzie, 30 zile de concediu de studii nu cred ca provoaca asa mari pagube firmelor, incat sa.l nu poata acorda pt 3-4 ani in fct de anii de studii urmati de angajati.

Sa aveti o zi frumoasa

Alte discuții în legătură

Concediu de studii Sunt angajata la o societate cu raspundere limitata si frecventez si cursurile la distanta ale unei facultati. Va rog sa aveti amabilitatea de a-mi spune de ... (vezi toată discuția)
Concediul pentru studii ContSters40598 ContSters40598 Imi puteti spune in perioada concediului de studii, ce obligatii are angajatorul fata de angajat? Ma intereseaza mai mult daca aceasta perioada va fi ... (vezi toată discuția)
Concediu fara retributie elvercris elvercris Din cate stiu eu,conform Codului Muncii,un angajat are dreptul la 90 de zile pe an de concediu fara retributie sau concediu de studii.S-a schimbat ceva cu ... (vezi toată discuția)