Am contractat in anul 2008 un credit ipotecar, pe 25 de ani, in franci elvetieni. Cand am studiat contractul de credit si desfasuratorul ratelor am observat ca aveam de platit si un comision de risc. Vazand ca acest comision este destul de "consistent", am cerut informatii suplimentare. Ni s-a raspuns ceva destul de confuz (cum ca ar avea legatura cu DAE), oricum nu am inteles nimic. Creditul l-am contractat pentru ca nu aveam alta solutie la momentul respectiv si existau totusi si unele avantaje.
Dupa intrarea in vigoare a OUG nr.50/2010, am mers la banca sa platim rata si am intrebat daca se mai plateste si acel comision de risc. Bineinteles ca nu aveau cum sa ne lamureasca, am achitat rata, dar peste cateva zile am depus la banca o cerere prin care solicitam intreruperea platii acelui comision, conform legii, si o alta cerere in care solicitam explicarea, in scris, a respectivului comision. Nu au fost prea incantati, dar ne-au primit cererile. De data asta au balmajit ceva, precum ca acel comision de risc este acelasi lucru cu comisionul de administrare.
Precizez ca am studiat contractul de credit si asa-zisele explicatii primite nu au nicio legatura cu ce scrie in contract. Adica: DAE este trecuta separat, comisionul de administrare la fel. Ca sa nu mai spun ca aproape toate comisioanele nu sunt explicate, ci doar este trecut modul lor de calcul. De exemplu: in dreptul comisionului de risc scrie doar ca este 0,22% si se calculeaza lunar la sold.
Ce parere aveti? Ne poate lamuri cineva sau sa ne sfatuiasca in vreun fel?
Cursul francului a crescut deja foarte mult, veniturile noastre vor scadea din luna august si va dati seama ca nu ar fi de neglijat o scadere a ratei lunare prin eliminarea acestui comision de risc. (rata lunara este in jur de 400 CHF, din care comisionul de risc depaseste 100 CHF).
Buna ziua !
Avand in vedere cele prezentate, precum si dispozitiile O.U.G. 50 / 2010 privind contractele de credit pentru consumatori, art. 85, alin.(1), sesizati Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor .
Cu stima !
Conform noului act normativ comisionul de risc nu mai poate fi perceput....Avem insa o problema cu principiul neretroactivitatii legii, in sensul ca O.U.G. nr. 50/2010 se aplica si contractelor semnate inainte de intrarea in vigoare a acesteia. Cu siguranta va fi un adevarat razboi in instanta intre ANPC si banci.
Pentru ca va aflati in situatia asta, va sugerez urmatoarele:
-formulati o cerere in scris catre banca solicitand ca aceasta sa va modifice graficul de rambursare in sensul eliminarii comisionului de risc;
-cu raspunsul bancii (in cazul in care este negativ si mai mult ca sigur va fi astfel) va adresati Comisariatului pentru Protectia Consumatorului din judetul dumneavoastra cu o reclamatie in care solicitati sanctionarea bancii si obligarea la eliminarea comisionului din contract; cu acest raspuns al bancii castigati timp pentru ca astfel este posibil ca cei de la protectia consumatorilor sa va spuna ca bancile au 3 luni pentru a se conforma ordonantei.
Va urez succes!