avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 504 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general ESTE OBLIGATORIU ANGAJAREA UNUI CONTABIL LA ...
Discuție deschisă în Contabilitate în general

ESTE OBLIGATORIU ANGAJAREA UNUI CONTABIL LA SRL-uri ?

1. Este obligatoriu angajarea unui contabil la SRL-uri ? (aşa am auzit eu în stânga şi în dreapta)….. Dacă este adevărat, ce fel de contabil trebuie să-şi angajeze (contabil autorizat, expert contabil sau îşi poate angaja un contabil care nu este nici autorizat şi nici expert dar are liceul economic şi 15-20 de ani vechime, …)? Îl poate angaja cu c.i.m. de 2 ore, sau… cum ? Se ţine cont de cifra de afaceri ? Care este temeiul legal ?
2. ªi dacă tot am deschis acest subiect, vă rog sa-mi spuneţi dacă pentru mine este corectă şi legală următoarea situaţie: am un SRL, cu cifră de afaceri < 50.000 euro (CAEN principal 7485) şi am contract de prestări de servicii pentru lucrările de contabilitate cu o firmă (tot SRL) care are ca obiect principal de activitate CAEN 741, iar prestatorul de servicii este asociatul unic al acestei firme care este un contabil cu liceu economic, cu 20 de ani vechime în contabilitate şi câteva diplome pentru cursuri de contabilitate, atestate de ministerul muncii. Eu semnez la administrator iar prestatorul îmi semnează la întocmit toate actele contabile, inclusiv bilanţul. Menţionez că în contractul dintre noi este stipulat că prestatorul răspunde pentru tot ceea ce scrie şi semnează.
☺ Dar dacă cifra de afaceri ar fii < 100.000 euro sau > 100.000 euro (poate într-o zi…… ajung şi eu la aceste cifre) ??????!!!!!!

Cu tot respectul datorat, vă mulţumesc anticipat !


Cel mai recent răspuns: ota , utilizator 17:31, 21 Martie 2008
CE AR TREBUI SA STIE UN CONTABIL INCEPATOR PTR TINEREA CONTAB LA UN SRL?
Prin modificarea legii contabilitatii (L 82/1991)adusa de L 259/2007 nu mai este posibil in nici un caz ca administratorul sa semneze singur situatiile financiare si alte documente contabile, societatea fiind obligata sa organizeze si sa conduca contabilitatea fie intern prin departament de contabilitate, fie extern prin contract de prestari servicii contabile. Precizarea " de regula" din art.10 alin.(2) semnifica faptul ca tratamentul de baza in organizarea si conducerea contabilitatii este cel cu angajati proprii(contract de munca, indiferent de regimul de lucru) cu studii economice superioare, iar tratamentul alternativ este cel cu contract de servicii contabile.
La art.10 alin.(4) din L82 /1991 legea contabilitatii se precizeaza ca " raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului economic,contabilului sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine.In cazul in care contabilitatea este condusa pe baza de contract de prestari servicii incheiat cu persoane fizice sau juridice,autorizate potrivit legii, membre ale CECCAR, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestora, potrivit legii si raspunderilor contractuale". Prin urmare a fost eliminata posibilitatea ca administratorul unei societati comerciale sa raspunda pentru tinerea contabilitatii acolo unde cifra de afaceri anuala este cel mult echivalentul a 50000 eur, asa cum se preciza in varianta anterioara a L82 /1991 legea contabilitatii, la art.10 alin.(4).
Ultima modificare: Vineri, 4 Ianuarie 2008
CS ACCOUNTING&PROFIT SRL, Contabil
un contabil cu studii medii poate tine evidenta contabila inclusiv poate intocmi bilant, insa nu il poate certifica (conform reglementari CECCAR). Dar cf Legii contabilitatii, contabilitatea trebuie condusa de cineva cu studii superioare in domeniu sau contract de prestari servicii cu un expert contabil sau societate de expertiza contabila.
Legea contabilitatii - republicata 10 octombrie 2007
Numarul 82 din data de 24-12-1991

Legea contabilitatii nr. 82/1991 a fost actualizata cu ultimele modificari aduse de OUG nr. 102/2007, publicata in Monitorul Oficial nr. 689 din 10.10.2007.LEGEA nr. 82 din 24 decembrie 1991 a contabilitatii -
Republicare*)

CAPITOLUL I: Dispozitii generale
Art. 1
(1) Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiara, potrivit prezentei legi, si contabilitatea de gestiune adaptata la specificul activitatii.
(2) Institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial, precum si persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri au, de asemenea, obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiara si, dupa caz, contabilitatea de gestiune.
(3) Subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul în strainatate, care apartin persoanelor prevazute la alin. (1) si (2), cu sediul sau domiciliul în Romania, precum si sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în strainatate au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi.
Art. 2
(1) Contabilitatea, ca activitate specializata în masurarea, evaluarea, cunoasterea, gestiunea si controlul activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, precum si a rezultatelor obtinute din activitatea persoanelor juridice si fizice prevazute la art. 1 trebuie sa asigure înregistrarea cronologica si sistematica, prelucrarea, publicarea si pastrarea informatiilor cu privire la pozitia financiara, performanta financiara si fluxurile de trezorerie, atat pentru cerintele interne ale acestora, cat si în relatiile cu investitorii prezenti si potentiali, creditorii financiari si comerciali, clientii, institutiile publice si alti utilizatori.
(2) Contabilitatea publica cuprinde:
a) contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetare, care sa reflecte încasarea veniturilor si plata cheltuielilor aferente exercitiului bugetar;
b) contabilitatea trezoreriei statului;
c) contabilitatea generala bazata pe principiul constatarii drepturilor si obligatiilor, care sa reflecte evolutia situatiei financiare si patrimoniale, precum si a excedentului sau a deficitului patrimonial;
d) contabilitatea destinata analizarii costurilor programelor aprobate.
(3) Contabilitatea institutiilor publice asigura informatii ordonatorilor de credite cu privire la executia bugetelor de venituri si cheltuieli, patrimoniul aflat în administrare, precum si pentru întocmirea contului general anual de executie a bugetului de stat, a contului anual de executie a bugetului asigurarilor sociale de stat, fondurilor speciale, precum si a conturilor anuale de executie ale bugetelor locale.
Art. 3
(1) Contabilitatea se tine în limba romana si în moneda nationala.
(2) Contabilitatea operatiunilor efectuate în valuta se tine atat în moneda nationala, cat si în valuta, potrivit reglementarilor elaborate în acest sens.
(3) Pentru necesitatile proprii de informare, persoanele prevazute la art. 1 pot opta pentru întocmirea situatiilor financiare si într-o alta moneda.
Art. 4
(1) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza si emite norme si reglementari în domeniul contabilitatii, planul de conturi general, modelele situatiilor financiare, registrelor si formularelor comune privind activitatea financiara si contabila, normele metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora.
(2) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza si emite norme privind contabilitatea în partida simpla.
(3) Normele si reglementarile contabile pentru institutiile de credit, unitatile de asigurarereasigurare, precum si pentru unitatile care opereaza pe piata de capital se elaboreaza si se emit de Banca Nationala a Romaniei, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
(4) Elaborarea reglementarilor prevazute la alin. (1), (2) si (3) se face cu consultarea organismelor profesionale de profil.
Art. 5
(1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa conduca contabilitatea în partida dubla si sa întocmeasca situatii financiare anuale.
(2) Categoriile de persoane care pot tine contabilitatea în partida simpla se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Pentru organizatii patronale si sindicale, precum si pentru alte categorii de organizatii fara scop patrimonial, care nu desfasoara activitati economice, Ministerul Finantelor Publice aproba un sistem simplificat de raportare financiara, avand în vedere si cerintele organismelor europene de profil.
Art. 6
(1) Orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza în momentul efectuarii ei într-un document care sta la baza înregistrarilor în contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
(2) Documentele justificative care stau la baza înregistrarilor în contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au înregistrat în contabilitate, dupa caz.
Art. 7
(1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de activ si de pasiv detinute la începutul activitatii, cel putin o data pe an pe parcursul functionarii lor, în cazul fuziunii sau încetarii activitatii, precum si în alte situatii prevazute de lege.
(2) Ministerul Finantelor Publice poate aproba exceptii de la regula inventarierii anuale pentru unele bunuri cu caracter special aflate în administrarea institutiilor publice, la propunerea ordonatorilor principali de credite.
(3) Rezultatul inventarierii se înregistreaza în contabilitate potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
Art. 8
(1) Evaluarea elementelor detinute cu ocazia inventarierii si prezentarea acestora în situatiile financiare anuale se fac potrivit normelor si reglementarilor contabile.
(2) Reevaluarea activelor imobilizate se face, cu exceptiile prevazute de reglementarile legale, la valoarea justa a acestora. Valoarea justa se determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de evaluatori autorizati.
Art. 9
(1) Documentele oficiale de prezentare a situatiei economico-financiare a persoanelor prevazute la art. 1 sunt situatiile financiare anuale, stabilite potrivit legii, care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata.
(2) Pentru institutiile publice documentul oficial de prezentare a situatiei patrimoniului aflat în administrarea statului si a unitatilor administrativ-teritoriale si a executiei bugetului de venituri si cheltuieli este situatia financiara trimestriala si anuala.
(3) Societati le-mama, definite astfel în reglementarile contabile aplicabile grupurilor de societati, întocmesc si prezinta si situatii financiare anuale consolidate.

CAPITOLUL II: Organizarea si conducerea contabilitatii
Art. 10
(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.
(2) Persoanele prevazute la art. 1 organizeaza si conduc contabilitatea, de regula, în compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana împuternicita sa îndeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare si raspund împreuna cu personalul din subordine de organizarea si conducerea contabilitatii, în conditiile legii.
(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii în domeniul contabilitatii, încheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate în conditiile Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, cu modificarile si completarile ulterioare, care raspund, potrivit legii.
(4) La persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizata în compartimente distincte, care nu au personal calificat încadrat, potrivit legii, sau contracte de prestari de servicii în domeniul contabilitatii, încheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate în conditiile Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 si care au înregistrat o cifra de afaceri anuala de pana la echivalentul în lei a 50.000 euro, raspunderea pentru tinerea contabilitatii, potrivit legii, revine administratorului sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.
(5) Institutiile publice la care contabilitatea nu este organizata în compartimente distincte sau care nu au personal încadrat cu contract individual de munca, potrivit legii, pot încheia contracte de prestari de servicii, pentru conducerea contabilitatii si întocmirea situatiilor financiare trimestriale si anuale, cu societati comerciale de expertiza contabila sau cu persoane fizice autorizate, conform legii, încheierea contractelor se face cu respectarea reglementarilor privind achizitiile publice de bunuri si servicii. Plata serviciilor respective se face din fonduri publice cu aceasta destinatie.
Art. 11
Detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie înregistrate în contabilitate, sunt interzise.
Art. 12
(1) Contabilitatea imobilizarilor se tine pe categorii si pe fiecare obiect de evidenta.
(2) Contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai valoric, în conditiile stabilite de reglementarile legale.
Art. 13
Înregistrarea în contabilitate a elementelor de activ se face la costul de achizitie, de productie sau la valoarea justa pentru alte intrari decat cele prin achizitie sau productie, dupa caz.
Art. 14
Creantele si datoriile se înregistreaza în contabilitate la valoarea nominala.
Art. 15
Valoarea actiunilor emise sau a altor titluri, precum si varsamintele efectuate în contul capitalului subscris se reflecta distinct în contabilitate.
Art. 16
Contabilitatea clientilor si furnizorilor, a celorlalte creante si obligatii se tine pe categorii, precum si pe fiecare persoana fizica sau juridica.
Art. 17
(1) Contabilitatea cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, dupa natura sau destinatia lor, dupa caz.
(2) Contabilitatea veniturilor se tine pe feluri de venituri, dupa natura sau sursa lor, dupa caz.
(3) Contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetului general consolidat se tine pe subdiviziunile clasificatiei bugetare.
Art. 18
(1) Contabilitatea institutiilor publice asigura înregistrarea platilor de casa si a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, potrivit bugetului aprobat.
(2) Pentru finantarea cheltuielilor în limita prevederilor din bugetele aprobate, institutiile publice au obligatia organizarii si conducerii evidentei angajamentelor bugetare si legale în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 19
(1) În contabilitate, profitul sau pierderea se stabileste cumulat de la începutul exercitiului financiar, închiderea conturilor de venituri si cheltuieli se efectueaza, de regula, la sfarsitul exercitiului financiar.
(2) Rezultatul definitiv al exercitiului financiar se stabileste la închiderea acestuia.
(3) Repartizarea profitului se înregistreaza în contabilitate pe destinatii, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale.
(4) Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor. (5) La institutiile publice rezultatul executiei bugetare se stabileste anual prin închiderea conturilor de cheltuieli efective si a conturilor de surse din care au fost efectuate.

de vazut art2.CAP.alin.4 din ultima lege a contabilitatii publicata in monitorul oficial-pe care am copiat mai sus

Alte discuții în legătură

Proiect -ordonanþã de urgenþã pentru modificarea ºi completarea legii contabilitãþii nr. 82/1991 Magda Staicu Magda Staicu Pe site-ul mfinante a aparut \"Proiect ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ pentru modificarea şi completarea Legii contabilităţii nr. 82/1991\" - nota de ... (vezi toată discuția)
Data limita de depunere a bilantului dumis dumis Buna ziua! As avea si eu cateva intrebari legate de depunderea bilantului. Am observat ca bilantul de pe un an se poate depunde si anul urmator...insa care ... (vezi toată discuția)
Semnare bilant 2009 loredana.m loredana.m Buna seara, care mai este legea cu privire la semnarea bilantului. Daca sunt administrator cu studii superioare dar nu am contract de munca la firma pot semna ... (vezi toată discuția)