avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 339 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Clauze nefavorabile contract asociatie de proprietari ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Clauze nefavorabile contract asociatie de proprietari - firma de administrare

Suntem o asociatie de proprietari recent infiintata. Am elaborat o cerere de oferta pe care am trimis-o la mai multe firme de administrare pt servicii de administrare tehnica, servicii de contabilitate si de casierie. Am ales oferta cea mai buna dar....avem probleme din cauza clauzelor din proiectul de contract primit de la firma selectata. Respectivul proiect de contract (pe o durata initiala de 1 an de zile ) a fost analizat in Comitetul Executiv care a ajuns la concluzia ca interesele asociatiei nu sunt suficient protejate (in special datorita inexistentei vreunei clauze referitoare la polita de asigurare profesionala si, respectiv, la garantiile materiale ce ar trebui constituite de firma de administratre ) si, drept urmare, a fost de acord cu urmatoarele modificari si adaugiri la proiectul de contract propuse de mine:

“2.3. In termen de 10 (zece) zile de la expirarea contractului Administratorul are obligatia sa predea Comitetului Executiv al Asociatiei, pe baza de proces–verbal (vezi Anexa 1) , toate documentele aferente serviciilor de administrare tehnica, de contabilitate si de casierie prestate in perioada iulie 2010 – iulie 2011, inclusiv dosarul cu documente (facturi furnizori utilitati, alte facturi, contracte cu furnizori servicii reparatii, lista de calcul a intretinerii pe fiecare scara, etc ) ce atesta inchiderea lunii iunie 2011, precum si facturile si alte documente aferente perioadei 01-20 iulie 2011.

2.4. Pe baza procesului-verbal de predare–primire, inclusiv a dosarului cu documente (facturi furnizori utilitati, alte facturi, contracte cu furnizori servicii reparatii, lista de calcul a intretinerii pe fiecare scara, etc ) ce atesta inchiderea lunii iunie 2011, precum si facturile si alte documente aferente perioadei 01-20 iulie 2011, Comitetul Executiv al Asociatiei va propune Adunarii Generale a Asociatiei aprobarea descărcării de gestiune a Administratorului pentru activitatea aferenta perioadei contractului , respectiv, iulie 2010 – iunie 2011.

In desfaurarea activitatii de administrare a Asociatiei, Administratorul va respecta urmatoarea legislatie:
-Legea 230 /2007 privind înfiinţarea organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari;
-HG 1588 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 230 -2007;
-Ordinul MEF nr. 1.969 din 2007 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial;
-Toate celelalte reglementari legale existente aplicabile asociatiilor de proprietari;

-Toate reglementarile ce vor fi emise in viitor de Guvernul Romaniei, Ministerul Economiei si Finantelor si de celelalte autoritati din Romania.

Eventualele erori datorate nerespectarii de catre Administrator a legislatiei in vigoare, care vor genera prejudcii pentru Asociatie precum si amenzi / penalizari aplicate de organele de control Asociatiei, vor fi suportate exclusiv de Administrator

Activitatile de administrare tehnica, de contabilitate si de casierie ale Administratorului vor fi evaluate la sfarsitul fiecarui trimestru in cadrul unor sedinte comune la care vor participa presedintele si membrii comitetului executiv al Asociatiei precum si reprezentantii Adminitratorului. In cazul unor erori repetate depistate de conducerea si/sau cenzorul Asociatiei pe parcursul unui trimestru, contractul va putea fi reziliat de Asociatie in termen de 30 zile.

Obligatii Administrator
E. Intocmirea si actualizarea, cu avizul Presedintelui Asociatiei, a bugetului de venituri si cheltuieli, a fondului de rulment, a fondul de reparatii (inclusiv a devizelor de costuri aferente reparatiilor intocmite pe baza inspectiilor /verificarilor efectuate de personalul Administratorului; devizele respective vor fi intocmite pe baza a 3 oferte solicitate si primite de Adminitrator de la firme specializate)

F. Intocmirea si pastrarea evidentelor contabile si a registrelor asociatiei de proprietari specifice activitatilor de contabilitate si casierie (managementului financiar) in conformitate cu legislatia in vigoare aplicabila aociatiilor de proprietari (Legea 230 /2007 privind înfiinţarea organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, HG 1588 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 230/2007 si Ordinul Ministrului Economiei si Finantelor nr. 1.969/2007, etc); In activitatea sa de administrare tehnica, contabila si de casierie, Administratorul va urmari si implementa orice modificari sau noutati legislative aplicabile asociatiilor de proprietari.


6.2 In vederea contractarii unor lucrari cu tertii, Administratorul va aduce la cunostinta Presedintelui Asociatiei cel putin trei oferte, Asociatia avand libertatea deplina de a alege dintre ofertele prezentate. De asemenea, Asociatia va putea opta pentru o alta oferta decat cele prezentate de Administrator, caz in care Administratorul va avea aceeasi raspundere privind eventualele nemultumiri ale Asociatiei asupra duratei si calitatii lucrarilor. (Indiferent daca ofertele sunt prezentate de Administrator sau de Asociatie, Administratorul are obligatia, conform capitolului B.4.2 “Obligatiile privind administrarea tehnica” literele “g” si “h” sa:

• supravegheze executia lucrarilor de reparatii si de intretinere si participarea la receptia finala a acestora, consemnand finalizarea acestora; sa asigure efectuarea de plati corespunzatoare stadiului lucrarii, in baza facturilor proforma acceptate la plata de catre Presedintele Asociatiei;
• solicite garantii (bancare) de buna executie din partea firmelor de specialitate alese pe baza de selectie de oferte pentru executarea lucrarilor de reparatii


V. GARANTIILE PROFESIONALE SI MATERIALE PREZENTATE SI CONSTITUITE DE ADMINISTRATOR (in proiectul initial de contract primit de la firma nu exista niciun capitol si nicio clauza cu privire la asemenea garantii !!)

11.1 In conformitate cu HG 1588 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 230/2007, art 22 alin (4) Administratorul “trebuie sa prezinte garantii morale, materiale si profesionale acceptate de comitetul executiv al asociatiei de proprietari a cladirii pe care urmeaza sa o administreze”.

11.2 In conformitate cu art. 35. alin (3) din legea 230/2007 „Candidaţii pentru funcţia de administrator de imobile trebuie să prezinte comitetului executiv al asociaţiei de proprietari documentele solicitate, garanţiile profesionale şi materiale prevăzute de lege şi trebuie să nu fi suferit nici o condamnare”.

11.3 Avand in vedere prevederile de la art 11.1 si 11.2 de mai sus, precum si prevederile art. 35. alin (1) , art.21 alin.(2) şi art.22 din Legea 230/2007 privind înfiinţarea organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, Administratorul va prezenta si va constitui urmatoarele:

a) Pentru protejarea intereselor proprietarilor şi ale Asociaţiei de proprietari împotriva riscurilor aferente activităţii de administrare într-un condominiu, Administratorul va prezenta o poliţa de asigurare de răspundere civilă profesională (Art. 38 din Legea 230/2007) .
b) Avand in vedere ca asigurarea de răspundere civilă profesională nu acoperă riscurile cu privire la fraudă, înşelăciune, deturnare de fonduri înfăptuite cu bună-ştiinţă, Administratorul va constitui “o garanţie suficientă şi îndestulătoare, pe baza unui contract de garanţie încheiat în acest sens. Cuantumul garanţiei nu poate fi mai mic decât media anuală a totalului cheltuielilor lunare ale asociaţiei” (art. 35. alin (1), art. 21. alin (2) din legea 230/2007). Garantia va fi retinuta din tariful lunar al Adminitratorului in sase rate lunare egale aferente primelor sase luni ale contractului si va fi restituita dupa aprobarea de catre Adunarea Generala a Asociatiei a descărcării de gestiune a Administratorului pentru activitatea aferenta perioadei contractului, respectiv, iulie 2010 – iunie 2011, in conformitate cu art 2.4 din capitolul II “DURATA CONTRACTULUI” din acest contract.”
===============================================================
In raspunsul primit de la patronul firmei de administrare , unele modificari propuse de Asociatie au fost acceptate ..dar altele..deosebit de importante, au fost respinse, dupa cum urmeaza mai jos :

« Nu suntem de acord sa nominalizam vreun act normativ in contract, poate maine e modificat sau abrogat. Oricum legislatia are prioritate in fata prevederilor contractuale. » ( !?)

« Nu putem fi de acord cu modificarea structurii contractului. El a fost structurat asa cum vi l-am trimis tocmai pentru a se conforma normelor legale, logicii si cutumelor in vigoare la intocmirea contractelor comerciale. Capitolele trebuie sa ramana acelea din modelul trimis…. Usoare modificari pot fi acceptate, dar nu de esenta….” ( !?)

“ Nu suntem de acord cu alta garantie in afara de polita de asigurare. “ ( !!!???)
===========================================================
===========================================================


Stiu ca e o postare f lunga dar as aprecia f mult sfaturile/comentariile Dvs. , ATAT vis-a-vis de modificarile si adaugirile propuse de Asociatie la proiectul de contract primit de la firma de administrare , CAT SI vis-a-vis de modificarile refuzate de firma de administrare . Daca e posibil am aprecia daca am putea primi un model de contract care sa contina clauze ce protejeaza EFECTIV asociatia de proprietari fata de eventuala proasta administrare tehnica si de eventualele fraude de natura financiar-contabila ).

Multumesc f mult !!
Ultima modificare: Miercuri, 21 Iulie 2010
George Staicu , Consultant credite si finantari
Cel mai recent răspuns: Armenteros , utilizator 12:06, 22 Iulie 2010
de principiu puteti negocia orice clauza contractuala cu o alta persoana, daca este legala si morala. Nu vad nici un impediment sa prindeti aceste clauze... Legat de inscrierea legislatiei aplicabile in contract parerea noastra e ca nu are relevanta deoarece un astel de contract este de la sine inteles ca se supune legislatiei mentionate, orice instanta il poate judeca doar in temeiul raporturilor legale dintre asociatia de proprietari si administrator.
Referitor la garantii suntem de parere ca acestea nu sunt aplicabile in cazul administratorului persoana juridica deoarece acesta raspunde cu patrimoniul sau precum si pe calea atragerii raspunderii personale a organului sau de conducere...
guvernator mg a scris:

.....Referitor la garantii suntem de parere ca acestea nu sunt aplicabile in cazul administratorului persoana juridica deoarece acesta raspunde cu patrimoniul sau precum si pe calea atragerii raspunderii personale a organului sau de conducere...


Atunci DE CE (??) exista urmatoarele articole in legislatia de specialitate :

- art 22 alin (4) in HG 1588 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 230/2007 care stipuleaza ca Administratorul “..trebuie sa prezinte garantii morale, materiale si profesionale acceptate de comitetul executiv al asociatiei de proprietari a cladirii pe care urmeaza sa o administreze”;

- art. 35. alin (3) din legea 230/2007 „Candidaţii pentru funcţia de administrator de imobile trebuie să prezinte comitetului executiv al asociaţiei de proprietari documentele solicitate, garanţiile profesionale şi materiale prevăzute de lege şi trebuie să nu fi suferit nici o condamnare”;

- art. 35. alin (1), art. 21. alin (2) din legea 230/2007 conform caruia...Administratorul va constitui “o garanţie suficientă şi îndestulătoare, pe baza unui contract de garanţie încheiat în acest sens. Cuantumul garanţiei nu poate fi mai mic decât media anuală a totalului cheltuielilor lunare ale asociaţiei”"

- Art. 38 din Legea 230/2007 , conform caruia "..Pentru protejarea intereselor proprietarilor şi ale Asociaţiei de proprietari împotriva riscurilor aferente activităţii de administrare într-un condominiu, Administratorul va prezenta o poliţa de asigurare de răspundere civilă profesională "... (NOTA. nu acoperă riscurile cu privire la fraudă, înşelăciune, deturnare de fonduri înfăptuite cu bună-ştiinţă şi, in afara de asta, daca firma respectiva administreaza 200-400 de blocuri DAR detine o singura polita de asigurare de raspundere profesionala de 50.000 Euro, CE FACEM ?) .

Legat de afirmatia Dv. potrivit careia administratorul, ca persoana juridica..." raspunde cu patrimoniul sau precum si pe calea atragerii raspunderii personale a organului sau de conducere..." NU CRED CA E O SOLUTIE VIABILA deoarece stim f bine cat de mult dureaza un proces in Romania.

Cred ca raspunsul foarte ritos "Nu suntem de acord cu alta garantie in afara de polita de asigurare " ridica serioase semne de intrebare vis-a-vis de seriozitatea si credibilitatea firmei de administrare. Acum doi ani de zile, la o scara de la un bloc din apropierea blocului nostru, o firma de administrare a dat o gaura de 8.000 de RON (!!!) si nici pana acum nu s-au recuperat banii (!!!).

In alta ordine de idei, s-ar putea a ma insel dar... raspunsul Dv imi da impresia ca aparati mai mult interesele firmelor de administrare si nu pe cele ale asociatiilor de proprietari.




,
Ultima modificare: Miercuri, 21 Iulie 2010
George Staicu , Consultant credite si finantari
Intotdeauna cand un utilizator se asteapta la un anumit raspuns si nu-l primeste, respondentul musai ca apara interesele partii adverse:stunned:
Nu @guvernator mg urmeaza a va administra condominiul, ci cu totul alta firma, deci insinuarea nu-si are locul. Consultantul v-a dat un raspuns pe care daca vreti il luati in considerare, daca nu vreti nu-l luati, daca doriti poate cereti lamuriri, poate vreti sa intelegeti....dar am rugamintea sa nu mai comentati raspunsurile care vi se dau ca fiind partinitoare.

Si acum haideti sa ne deslusim impreuna:
- asigurarea de raspundere civila a administratorului acopera evenimente de genul erorilor neintentionate. Legea spune expres "nu acoperă riscurile cu privire la fraudă, înşelăciune, deturnare de fonduri înfăptuite cu bună-ştiinţă". Pentru acest gen de actiune exista proces in penal.. Deci aceasta asigurare civila a administratorului este asemanatoare cu aceea de la asigurarea auto (lovesti pe cineva cu masina - ii plateste daunele, o parte sau in intregime)

- pentru ca asociatia sa fie ferita de pagube majore provocate cu intentie sau fara atunci poate cere administratorului - candidat, deci persoana fizica sau reprezentantul firmei de administrare sa depuna o suma garantie intr-un cont al asociatiei la care administratorul sa nu aiba acces...si care i se va inapoia acestuia la incheierea contractului, in totalitate si in masura in care nu a prejudiciat asociatia cu nimic. Deci garantia vine in continuarea asigurarii civile a administratorului- ca persoana.

Amandoua acestea - asigurarea si garantia - pot acoperi o parte sau in totalitate prejudiciul material.

Dar pentru prejudicierea asociatiei, aceasta are dreptul de a actiona si in instanta pentru despagubiri.....si la acestea se refera @guvernator mg

elga50 a scris:

Intotdeauna cand un utilizator se asteapta la un anumit raspuns si nu-l primeste, respondentul musai ca apara interesele partii adverse:stunned:
Nu @guvernator mg urmeaza a va administra condominiul, ci cu totul alta firma, deci insinuarea nu-si are locul. Consultantul v-a dat un raspuns pe care daca vreti il luati in considerare, daca nu vreti nu-l luati, daca doriti poate cereti lamuriri, poate vreti sa intelegeti....dar am rugamintea sa nu mai comentati raspunsurile care vi se dau ca fiind partinitoare.

Si acum haideti sa ne deslusim impreuna:
- asigurarea de raspundere civila a administratorului acopera evenimente de genul erorilor neintentionate. Legea spune expres "nu acoperă riscurile cu privire la fraudă, înşelăciune, deturnare de fonduri înfăptuite cu bună-ştiinţă". Pentru acest gen de actiune exista proces in penal.. Deci aceasta asigurare civila a administratorului este asemanatoare cu aceea de la asigurarea auto (lovesti pe cineva cu masina - ii plateste daunele, o parte sau in intregime)

- pentru ca asociatia sa fie ferita de pagube majore provocate cu intentie sau fara atunci poate cere administratorului - candidat, deci persoana fizica sau reprezentantul firmei de administrare sa depuna o suma garantie intr-un cont al asociatiei la care administratorul sa nu aiba acces...si care i se va inapoia acestuia la incheierea contractului, in totalitate si in masura in care nu a prejudiciat asociatia cu nimic. Deci garantia vine in continuarea asigurarii civile a administratorului- ca persoana.

Amandoua acestea - asigurarea si garantia - pot acoperi o parte sau in totalitate prejudiciul material.

Dar pentru prejudicierea asociatiei, aceasta are dreptul de a actiona si in instanta pentru despagubiri.....si la acestea se refera @guvernator mg



Dna Elga va multumesc f mult pt raspunsul complet si pertinent.

Referitor la afirmatia mea vis-a-vis de raspunsul ce l-am primit de la @guvernator mg, eu am scris.." s-ar putea a ma insel dar... raspunsul Dv imi da impresia ca aparati mai mult interesele firmelor de administrare si nu pe cele ale asociatiilor de proprietari..." .
Deci..daca m-am inselat imi cer scuze ..Nedumerirea mea a fost generata de faptul ca , desi garantiile materiale solicitate administratorului sunt prevazute in legislatia de specialitate (pt care am mentionat clar articolele si aliniatele din legislatie) , totusi, dupa parerea @guvernator mg (care este si consilier juridic) .."acestea nu sunt aplicabile (!?) in cazul administratorului persoana juridica..." ..

Dvs, dna Elga , totusi , confirmati faptul ca "....pentru ca asociatia sa fie ferita de pagube majore provocate cu intentie sau fara atunci poate cere administratorului - candidat, deci persoana fizica sau reprezentantul firmei de administrare sa depuna o suma garantie intr-un cont al asociatiei la care administratorul sa nu aiba acces...si care i se va inapoia acestuia la incheierea contractului, in totalitate si in masura in care nu a prejudiciat asociatia cu nimic" , adica, exact asa cum este prevazut in legislatia specifica asociatiilor de proprietari.

Parerea mea e ca garantiile materiale protejeaza mult mai eficient interesele asociatiei de proprietari, deoarece permite recuperarea rapida/imediata a pagubelor / fraudelor / prejudiciilor, spre deosebire de actionarea in judecata a administratorului, unde un proces poate dura ani de zile.

Inca o data va multumesc pt raspunul Dv edificator.=D>:thumbup:
Ultima modificare: Miercuri, 21 Iulie 2010
George Staicu , Consultant credite si finantari
Da, numai ca ma intreb unde veti gasi administratorul - ca persoana - care sa depuna o suma garantie destul de mare, bag seama!
Eu, una, n-as baga atatia bani intr-un job, ca sa fiu sincera, chiar daca i-as avea - in calitate de administrator!

Eu va doresc sa aveti noroc sa gasiti o asemenea persoana, dar va doresc mai mult sa gasiti o persoana competenta si corecta. :)

Alte discuții în legătură

Garantii materiale administrator katyb katyb Stie cineva daca s-a modificat suma pe care trebuie s-o plateasca drept garantie un administrator?La mine la bloc asta ar insemna peste 100 de milioane ... (vezi toată discuția)
Contabilul nu poate fi casier? teo30967 teo30967 intr-o asociatie de proprietari contabilul nu poate avea si functia de casier? eu stiu ca cei doi sunt salariati, activitatea contabilului e verificata de un ... (vezi toată discuția)