avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 808 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general PFA neinregistrat inca la Administratia Financiara
Discuție deschisă în Contabilitate în general

PFA neinregistrat inca la Administratia Financiara

Buna ziua,

Numele meu este Ana si mi-ar prinde bine de niste lamuriri, va rog. Problema mea este urmatoarea: din data de 04.06.2010 "exist" legal ca si PFA (in domeniul traducerilor), neplatitor de TVA. Problema este ca, la cateva zile dupa aceasta data am plecat din tara si am revenit acum cateva zile, fara sa fi stiut din pacate ca trebuia sa ajung la Administratia Financiara in raza careia am domiciliul pt. a ma inregistra. Mentionez ca in toata aceasta perioada nu ma functionat absolut deloc ca si traducator. Intrebarea mea este: ce mai pot face acum, la aproape 2 luni de la data atestarii mele ca si PFA, pt. a nu intra sub incidenta legii?

Un raspuns din partea dvs m-ar ajuta enorm...
Multumesc frumos,
Ana
Cel mai recent răspuns: mayer , utilizator 11:25, 30 Iulie 2010
Buna ziua Domnule Mayer,

Sunt proaspat avocat, membru al Baroului Bota si as dori sa va cer ajutorul cu unele lamuriri.
Am obtinut destule informatii din explicatiile dumneavoastra, insa mai am cateva neclaritati practice:
1) Impozitul de 16% se aplica sumei nete, rezultate in urma scaderii cheltuielilor deductibile din suma bruta (ceea ce s-a incasat conform facturarii).
Ca exemplu, eu incasez 7.500 Lei pe luna pentru servicii juridice.
Potrivit informatiilor primite de la Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti, eu voi plati CAS (31,3%) la suma declarata. Daca declar 3.000 Lei, atunci sunt obligat sa virez lunar suma de 939 lei. As dori sa stiu daca in anul 2011 se va face regularizarea, tinand cont ca voi depune declaratia 200 (privind veniturile realizate), declaratie intocmita tinand cont de facturile emise si incasate.

2) Potrivit noilor reglementari, pentru persoanele care realizeaza venituri din profesii liberale, deductibilitatea se reduce la 20% de la 40%. Tinand cont ca CAS, CASS si Fondul de Somaj (optional) sunt contributii deductibile din suma bruta, as dori sa stiu daca totalul acestora este deductibil integral sau doar in proportie de 20%. Ca exemplu, din 7500 incasati lunar platesc catre stat: 939 Lei (CAS declarat la 3000 lei), 427,5 Lei (CASS 5,7%) si 75 Lei (fond somaj). In total, contributiile mele lunare ar trebui sa fie 1.441,50 Lei. In conditiile in care se aplica regula cu 20%, atunci suma deductibila ar fi 288,30 Lei. Ceea ce ar face ca suma ce se va impozita cu 16% sa fie in valoare de 7.211,70 Lei.

Va multumesc anticipat pentru raspunsul dumneavoastra.
1. Da, 16% se aplica venitului net ( total venituri, minus total chelt. deductibile.)
2. Toate sumele achitate catre CASS, CAS, somaj, ...etc sunt cheltuieli deductibile integral.(despre cuantumul acestor contributii nu insist)
3. Fiindca normele nu sunt publicate oficial inca, referitor la cei 20 si 40% cred ca acesta se refera la drepturile de autor care pana acum aveau dreptul la o deducere in procent de 40% din total venituri, un fel de "forfetar", chiar asa se si numeau cheltuieli forfetare. In aceasta avalansa a dezbaterilor pe seama modului de impozitare a drepturilor de autor, a aparut si aceasta varianta ca aceste chelt. forfetare de 40% sa fie reduse la 20%, doar pentru drepturile de autor.
Eu zic sa vedem publicate oficial aceste norme mult asteptate si dupa aceea...
Insa in cazul dvs aproape sigur este varianta pe care ati prevazut-o in mod corect, cea de la punctul 1,cu urmatoarea mica observatie,deoarece exemplul cu cei 7500 si respectiv 3000 incurca putin lucrurile
Cand completati decl 220 veti completa 3 rubrici a) venit estimat, b) cheltuieli estimate, c) venit net estimat. Fata de acest venit net estimat se vor aplica procentele de contrib urmand ca anul urmator sa se faca regularizarea pe baza decl 200
Ex pentru primul an: daca dvs declarati 3000lei venit estimat, 2000 chelt estimate rezulta 1000lei venit net estimat. Urmeaza procentele aplicate la 1000lei
Cei 7500 incasati in mod real, vor face obiectul regularizarii in anul urmator

PS: scuze pentru lipsa de coerenta dar va rasspund destul de grabit ! sper sa ma intelegeti
Ultima modificare: Joi, 29 Iulie 2010
mayer, utilizator
Buna ziua,

Va multumesc pentru raspunsul dat. In mare parte am inteles, insa as dori, cu permisiunea si amabilitatea dumneavoastra, sa lamuresc trei aspecte: 1) valoarea contributiilor; 2) procedura regularizarii; 3) in ce procent imi pot deduce anumite cheltuieli.

1) Va rog sa imi confirmati valoarea contributiilor: CAS - 31,3%; CASS - 5,7%; Somaj - 1%.

2) Pentru 2010, practic pentru 3 luni, pe 220 am estimat venituri de 2000 lei, cheltuieli de 1000 lei, ramanand un venit net de 1000 lei. In momentul in care eu voi incasa, incepand din septembrie (data inceperii activitatii, trecuta in 220) cate 7500 / luna, asta inseamna o suma bruta de 30.000 lei. Am aplicat procentele (fara somaj) la suma respectiva, a ramas o suma de 18900 lei. Punand cheltuieli de 5000 lei, ramane o suma neta de 13900 lei. Aplicand 16%, imi raman in mana 11676 Lei pentru perioada 01.09.2010 - 31.12.2010. Practic, o diferenta de 10.676 lei intre venitul estimat si cel realizat.
Concret, la 7500 lei brut, am de platit urmatoarele contributii: 2348 Lei CAS, 428 Lei CASS. Dupa scaderea contributiilor, ramane 4724 Lei, iar dupa aplicarea a 16%, raman in mana cu 3.968 Lei. Cam costisitoare activitatea independenta...
Cu toate acestea, in urma recomandarii dumneavoastra, voi declara suma intreaga si voi plati toate contributiile la stat, cu exceptia somajului. In aceasta situatie, platind toate contributiile in perioada 01.09.2010 - 31.12.2010, voi mai plati ceva la regularizare?
3) Cabinetul il am declarat pe adresa de domiciliu. Stiu ca o parte din costurile facturilor de utilitati (30%) il pot trece pe cabinet, insa as dori sa stiu daca mai trebuiesc indeplinite alte formalitati in cazul in care eu sunt proprietar.

Va multumesc anticipat pentru raspunsurile dumneavoastra si imi cer scuze pentru mesajul extrem de lung.
fiind mai multe detalii, v-am raspuns in privat

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Pfa sistem real - plata cas si cass se trece in registrul de incasari si plati? DianaGherea DianaGherea Sunt PFA in sistem real. Nu am angajati. Plata CAS SI CASS se trece in registrul de incasari si plati? Plata CAS este cheltuiala deductibila? Dar plata CASS ... (vezi toată discuția)
Cum se calculeaza la pfa toate deducerile? break_noon break_noon Buna ziua, Am tot citit pe net, prin forumuri, si coduri fiscale, dar e cam imbirligata treaba. Eu am un PFA, partida simpla, venit real. Dau mai jos un ... (vezi toată discuția)
Declaratii si contributii pfa, nou infiintat ionam_2002 ionam_2002 Buna ziua, Saptamana care tocmai s-a incheiat am infiintat PFA-ul meu, am obtinut certificatul de la ONRC. Sunt angajata cu contract de munca pe perioada ... (vezi toată discuția)