Fiind in ultima luna de contract cu o societate de leasing auto, am aflat ca voi fi nevoit sa platesc retroactiv si diferenta de TVA de pana la 24% la valoarea reziduala a auto cumparat in leasing, de pana la data modificarii acesteia- 1 iulie a.c., contractul fiind incheiat in urma cu 4 ani. Penru ca totusi, am vazut un raspuns "edificator" adresat altcuiva, care justifica sec aceasta masura, si aducandu-mi inca o data aminte de spusele unui profesor cum ca in viata 10% sunt creativi si buni, vreo 50% sunt buni executanti, restul fiind slabi, va pun urmatoarele intrebari:
- vi se pare normal, nu mai zic de etic?
- vanzarea in fapt nu s-a facut in momentul achizitiei bunului si folosirii acestuia?
- avantajele economice ale producatorului si statului prin acea mica veriga (v. achizitia unui bun) din circuitul economic nu s-au produs din acel moment?
- daca nu gandim etic si moral, de ce nu macar economic?
- de ce sa ne mai mire ca sunt si acte normative strambe?
stimate domn,
operatiunea de leasing nu reprezinta o livrare de bunuri, ci o prestare de servicii, asadar, vanzarea nu s-a facut in momentul folosirii de catre dvs. a autovehiculului.
la sfarsitul contractului de leasing, utilizatorul are optiunea de a cumpara bunul, prin achitarea valorii reziduale, fapt ce inseamna transferul dreptului de proprietate asupra bunului.
pe cale de consecinta, faptul generator de taxa pe valoarea adaugata, se produce in momentul transferului dreptului de proprietate.
exigibilitatea tva intervine conform codului fiscal la momentul cand are loc faptul generator.
cota de tva aplicata este cea in vigoare la momentul faptului generator, adica 24%.
nu confundati, va rog, faptul generator pentru ratele de leasing si faptul generator pentru transferul dreptului de proprietate asupra bunului.
Stimate domn,
Nu sunt un specialist in domeniu (inginer-49 ani) si poate ca raportat strict la normele si termenii codului fiscal aveti dreptate. Dar, plecand de la premiza ca reglementarile si normele juridice ar trebui sa slujeasca activitatile si viata oamenilor si nu pe ele insele, am sa va mai aduc cateva argumente - intrebari:
- leasingul are ca scop final livrarea bunului in fond ( fiecare rata de plata include si TVA-doar un argument juridic);
- pentru aceasta prestare de servicii n-am platit TVA? Dumneavoastra spuneti ca si cum la prestare de servicii nu se plateste TVA, iar la vanzare da;
- spuneti "pe cale de consecinta, faptul generator de TVA se produce in momentul transferului dreptului de proprietate", ca si cum fiecare rata de plata n-ar fi avut pana acumn si TVA(?);
- vi se pare drept sa platesti retroactiv un TVA marit, la valoarea actuala pentru un bun considerat ca nou, acum, desi el are o vechime de 4 ani - pentru ca asa sunt normele?
- consider ca leasingul trebuie privit in primul rand raportat la scopul lui final, adica vanzarea bunului. De asta a si fost creat!- pentru prestarea de servicii exista costurile suplimentare si garantia bunului. Este ca si cum cumpar un lucru pe bucati in timp, platesc fiecare bucata+TVA, si la urma il asamblez. Pentru riscul daca in final stiu sau nu stiu sa-l asamblez, sau pe parcurs am o defectiune, am niste costuri oricum suplimentare fata de societatea de leasing.
Daca vreti este ca si cum, tu cetatean de inscri intro competitie cu obstacole pentru ati achizitiona un bun, eu stat iti stabilesc conditiile competitiei cand ai luat startul si la ultimul obstacol iti ridic stacheta. Daca spui ca nu e drept ce ti se intimpla iti raspund ca scopul final nu este sa ajungi la bunul respectiv ci sa te bucuri ca ti-am creat posibilitatea sa alergi printre obstacole!- v. prestare de servicii. Nu stiu daca este cel mai bun argument, mai pot gasi si altele.
Multumesc.
Buna ziua,
Daca mai sunt probleme, sper sa invat regulile de postare din mers.
La subiectul deschis de mine am primit un raspuns de la danike, caruia i-am dat urmatoarea replica postata si pe forum:
Stimate domn,
Nu sunt un specialist in domeniu (inginer-49 ani) si poate ca raportat strict la normele si termenii codului fiscal aveti dreptate. Dar, plecand de la premiza ca reglementarile si normele juridice ar trebui sa slujeasca activitatile si viata oamenilor si nu pe ele insele, am sa va mai aduc cateva argumente - intrebari:
- leasingul are ca scop final livrarea bunului in fond ( fiecare rata de plata include si TVA-doar un argument juridic);
- pentru aceasta prestare de servicii n-am platit TVA? Dumneavoastra spuneti ca si cum la prestare de servicii nu se plateste TVA, iar la vanzare da;
- spuneti "pe cale de consecinta, faptul generator de TVA se produce in momentul transferului dreptului de proprietate", ca si cum fiecare rata de plata n-ar fi avut pana acumn si TVA(?);
- vi se pare drept sa platesti retroactiv un TVA marit, la valoarea actuala pentru un bun considerat ca nou, acum, desi el are o vechime de 4 ani - pentru ca asa sunt normele?
- consider ca leasingul trebuie privit in primul rand raportat la scopul lui final, adica vanzarea bunului. De asta a si fost creat!- pentru prestarea de servicii exista costurile suplimentare si garantia bunului. Este ca si cum cumpar un lucru pe bucati in timp, platesc fiecare bucata+TVA, si la urma il asamblez. Pentru riscul daca in final stiu sau nu stiu sa-l asamblez, sau pe parcurs am o defectiune, am niste costuri oricum suplimentare fata de societatea de leasing.
Daca vreti este ca si cum, tu cetatean de inscri intro competitie cu obstacole pentru ati achizitiona un bun, eu stat iti stabilesc conditiile competitiei cand ai luat startul si la ultimul obstacol iti ridic stacheta. Daca spui ca nu e drept ce ti se intimpla iti raspund ca scopul final nu este sa ajungi la bunul respectiv ci sa te bucuri ca ti-am creat posibilitatea sa alergi printre obstacole!- v. prestare de servicii. Nu stiu daca este cel mai bun argument, mai pot gasi si altele.
Multumesc.
eu nu am spus ca nu s-a platit tva aferenta ratelor de leasing, am spus doar sa aveti grija la faptul generator de taxa pentru rate si faptul generator de taxa pentru transferul dreptului de proprietate - acestea sunt momente diferite ale unui contract de leasing si se taxeaza ca atare, cu taxa in vigoare la momentul respectiv
contractul de leasing financiar are, intr-adevar, scop final vanzarea bunului respectiv, dar nimeni nu poate garanta acest lucru, din aceasta cauza proprietar al bunului este firma de leasing si nu utilizatorul.
mai mult decat atat, orice contract de leasing are o valoare reziduala ce trebuie achitata la finalul contractului
fiecare rata pe care ati platit-o pana acum este pentru ca ati inchiriat masina respectiva, iar firma v-a facturat un serviciu, nu o livrare
dvs. in orice moment al contractului aveati dreptul de a preda masina, intrucat nu ati fost niciodata proprietarul ei
mi se pare corect sa se plateasca tva la cota in vigoare la momentul vanzarii, nu inchirierii.
dar daca aceasta cota ar fi scazut de la 19% la 15%, ce ati mai fi zis?
aveti ideea cati romani au semnat antecontracte pentru apartamente cu tva 19% si dupa introducerea tva de 5% odata cu semnarea contractului de v-c la notar si-au recuperat diferenta de 14%?
daca te inscrii intr-o competitie, nu stii niciodata ce se poate intampla pana nu treci linia de sosire - daca te accidentezi sau nu, daca va ploua sau nu, daca adversarul tau are o zi mai buna sau mai proasta - trebuie sa te adaptezi din mers.
eu va inteleg, sincer, e frustrant sa scoti bani din buzunar, sunteti foarte subiectiv si e normal sa va sustineti cauza, dar va rog nu incercati sa ma convingeti, nu veti reusi.