impozitul se plateste in regimul de impozit pe venitul global (vezi legea sau ordonanta cu impozitul pe venitul global - ultima dintre ele, ca astia le schimba o data pe an). sistemul este unul de plata anticipata a impozitului, o data la trei luni, in urma unei declaratii care se face la inceputul anului (in cazul tau la inregistrare). interesul tau e sa declari un venit cat mai mic initial, sa nu platesti impozit mare anticipat aiurea. asta e posibil doar in primul an, cand nu exista un punct de referinta, dar din anul doi de activitate, statul se uita la ce ai castigat in primul an si nu te lasa sa declari ca vei castiga mai putin in anul urmator. exista o grila de impozitare, in functie de totalul venitului impozabil pe an se plateste un impozit aproximativ intre 18% si 40% din venitul impozabil !!!! venitul impozabil este ventiul brut, ce iei in mana, minus cheltuielile deductibile (vezi ordonanta cu imp. global), asa ca ai interesul sa deduci cat mai mult posibil, daca poti. TVA nu te intereseaza la inregistrare te declari neplatitor de TVA (poti, daca nu ai un venit mai mare de 100000 de dolari pe an, sau cam asa ceva). n-are rost sa te declari platitor de tva, dupa parerea mea, e o complicatie aiurea daca poti fara, plus ca automat daca platesti TVA iti cresc tarifele cu 18% si nu vrei asta doar ca sa dai niste bani la stat.
ce registre iti trebuie iti vor spune de la administratia financiara, de unde poti sa le si cumperi, cred. iti trebuie un registru inventar, un registru de incasari si plati, cred ca un registru unic de control dar de asta nu sunt sigur, s-ar putea sa fie doar la societati comerciale. registrele trebuie "insnuruite" adica gaurite si legata o sfoara prin cotor, dupa care te duci cu ele la inspectorul de care apartii de la adm. financiara (exista o repartizare pe strazi) ca sa ti le stampileze/semneze sau asa ceva.
iti mai trebuie stampila (te duci cu autorizatia de la MJ si buletinul si o comnazi de la un centru din asta de facut stampile) si facturiere/chitantiere si, parca, fise de magazie. pe stamplila sa scrie ceva de genul "romania, ministerul justitiei, traducator autorizat, numele tau, numarul autorizatiei"
faci intai stampila, ca fara ea nu ti sa dau facturiere si restul. de asemenea, pentru facturiere & co, care se cumpara de la RTC, trebuie sa ai un certificat fiscal eliberat de administratia financiara, care atesta faptul ca nu ai datorii la fisc, si pe care poti sa-l obtii dupa ce te-ai inregistrat la administratie, intreaba inspectorul.
Atentie! certificatul fiscal este valabil doar 48 de ore! In acele 48 de ore trebuie sa te duci la RTC, cu certificatul, autorizatia, buletinul si sa completezi un formular prin care ceri sa ti se dea atataea facturiere, atatea chitantiere, etc (intrebi si la RTC ce altceva mai trebuie sa cumperi, stiu ei). pentru ca e prima data cand te duci, s-ar putea sa-ti zica sa vii peste 2 zile (te baga intr-un calculator si sa aiba timp sistemul sa te ia in evidenta, o chestie de genul asta) Oricum s-ar putea sa te cheme peste doua trei zile, daca e coada, pentru ca in ziua in care te duci tu ridica facturieire cei care au depus cererea cu doua zile in urma. Atentie! daca te cheama peste 2 zile, cand o sa te duci o sa te trezesti ca ti-a expirat certificatul fiscal, asa ca daca iti zice sa vii peste doua zile spune-i celui de la RTC sa-ti "vizeze" cumva certificatul, sa semneze pe el sau asa ceva, ca sa ti-l ia in considerare si peste doua zile, altfel te trezesti ca trebuie sa stai din nou la coada la administratia financiara pentru alt certificat.
e, si acum autorizatie ai, inregistrata fiscal esti, stampila ai, facturier/ chitantier & co ai, clienti iti mai trebuie.
impozitul se plateste la ghiseu, la adiminstratia financiara, si cam aici se termina obligatiile tale fiscale.
Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente au obligatia sa depuna la casa de asigurari de sanatate, pentru care au optat, declaratiile privind obligatiile ce le revin fata de bugetul FNUASS.