Firma X, împuterniceşte o persoană Y, pt. a achiziţiona un autoturism din Germania. Persoana Y nu este asociat şi nici angajat şi plăteşte c/val. auto cash cu banii lui – 12500€. Firma Z întocmeşte factura (05.11.07) fără TVA–12500€. Firmele X (cump.) şi Z (vânz.), sunt plătitoare TVA (codul de identificare valid). Se înmatriculează maşina, se plăteşte taxă de primă înmatr. 3866 lei. Faţă de cele relatate, vin cu rugămintea să mă ajutaţi în ceea ce priveşte înregistrarea în contabilitate şi documentele justificative pe care trebuie să le întocmesc pentru:
1. plata facturii (am numai factura fără chitanţă, dar pe factură este specificat: s-au primit 12500 € în numerar la 02.11.2007);
2. cum justific banii plătiţi de împuternicitul Y; ???????
3. la ce valoare înregistrez autoturismul şi la ce curs (cel din data de 2 când a fost plătită sau cel din data de 5 când a fost întocmită factura;
4. taxa de primă înmatriculare o adaug la valoarea autoturismului;
5. care este perioada de amortizare (MAZDA-autovehicul uzat, prima înmatriculare 28.09.2005, kilometraj 39300);
6. taxarea inversă 4426 = 4427 – 2375€ sau 1995,80€ (aplicat la 12500 sau dedus din el);
7. mai sunt şi alte aspecte de care trebuie să ţin cont ?
Mulţumesc în avans pentru ajutor....
Eu căutam soluţii pentru greşeala şefului.............Nu am chitanţă, dar pe factură este trecut: iar card nu au făcut pentru că persoana Y (un prieten al patronului) a plecat la plimbare în Germania şi acolo a luat hotărârea să cumpere maşina. Mi-au adus actele în decembrie şi eu trebuie să le înregistrez şi să ocolesc cumva neraportarea la ONPCSB şi am făcut următoarele înregistrări:
Am încheiat un contract de împrumut cu persoana Y pentru suma de 41446 lei, fără dobândă, termen de restituire nespecificat ,dar nu mai mare de 6 luni + delegaţie + împuternicire.
1) 02.11.07-Plata către furnizor - 409=462 / 41446 lei (12500€ x 3,3157)
2) 05.11.07-Înregistrarea facturii - 213=404 / 41760 lei (12500€ x 3,3408)
3) 05.11.07-Taxarea inversă - 4426=4427 / 7934 lei ( 12500x19%x3,3408)
4) 05.11.07-Diferenţă curs valutar - 404=765 / 314 lei
5) 05.11.07-Regularizare furnizor - 404=409 / 41446 lei
6) 26.11.07-Taxă primă înmatriculare - 213=446 / 3866 lei
7) 03.12.07-Plată taxă primă înmatriculare - 446=5311 / 3866 lei
8) Din decembrie 2007 amortizare auto - 681=2813 / 1901 lei (41760+3866=45626 : 24 luni)
9) Până la acoperirea sumei de 41446 lei - 462=5311
Cred că la punctul 1 ar fii trbuit să înregistrez: 5121/5311=455; 542=5121/5311 şi 409=542, dar nu am folosit 542 pt. că soldul lui 5121 şi 5311 la data de 02.11.2007 era 2500 lei. Corect ar fii fost să crediteze asociatul firma cu cei 12500 € / 41446 lei şi să-i dea împuternicitului av. de trez., dar pt. că suma depăşeşte 10000 €, trebuia făcut anunţul conform Legii 656, care nu a fost făcut şi atunci am folosit ct. 462, considerând că persoana Y prin contractul de împrumut reprezintă un creditor divers pt. societate, iar la punctul 9 sunt evidenţiate sumele restituite creditorului. Contul 409 l-am folosit pt. că factura a fost plătită la data de 02.11.07 şi întocmită la data de 05.11.07.
Vă mulţumesc şi vă rog să mă corectaţi dacă am greşit cu ceva.... Sărbători fericite, şi un an nou plin de realizări!
#-o E greu cind trebuie sa acoperim greselile altora.
Legat de modul de inregistrare in contabilitate eu cred ca varianta corecta este prin creditarea societatii de catre administrator cu suma respectiva cu toate cele care decurg de aici.
Legat de legea cu declararea sumelor din tranzactii cu numerar ce depasesc suma de 10000 EUR eu as depune declaratia la oficiul respectiv , (vezi www.onpcsb.ro/html/software.html) cu intirziere si atunci cind ar veni in control as incerca sa scap cu un avertisment. In situatia in care nu ai declarat tranzactia respectiva si vine in control, mai nou garda financiara, am inteles ca amenda minima este de 10000 lei.