Buna ziua,
Vreau sa va aduc la cunostiinta un caz interesant plin de contradictii.
Este vorba de cazul meu, de procesul in care sunt cu fostul angajator:
Am lucrat intr-o organizatie nepatrimoniala, un fel de ONG, asimiliat cu asociatiile si partidele politice.
Principala sursa de venituri fiind de la bugetul statului, prin sume alocate in fiecare an prin Legea Bugetului de Stat.
Anul trecut in luna noiembrie in cadrul sedintei Consiliului Director, se ia decizia de desfiintare a 3 posturi, datorita „dificultatiilor economico-financiare previzionate pe anul 2010”.
In procesul verbal nu se dau multe explicatii, si nici nu apare o fundamentare clara si edificatoare cum au stabilit reorganizarea activitatii. Nici la cea de a doua infatisare nu au adus vreun document ca si fundamentare a deciziei.
La proces, la prima infatisare din luna iulie a.c, nu au adus nici un fel de document contabil prin care sa demonstreze aceste dificultati financiare previzionate.
La cea de a doua infatisare, in luna septembrie, aduc un document, dar nu contabil, ci o scrisoare circulara, emisa de ordonatorul de credite, prin care anunta organizatia ca pentru semestrul 2 s-a facut de catre Guvern, in luna august, o rectificare bugetara, prin urmare, organizatia va primi cu 10% mai putin din suma anuala alocata, dar atentie, asta afectind doar trimestrul 2 a.c. nu si primul semetru.
Au mai adus si organigramele cerute de mine, anterioara si posterioara restructurarii, si statele de functii.
Acum apar urmatoarele nedumeriri ale mele, la care va rog respectuos sa aveti bunavointa de a-mi raspunde cu parerile dvs:
1) Daca nu au adus o fundamentare a deciziei de reorganizare, nici pina la cea de a doua infatisare, e posibil ca in cazul in care vor aduce de abia la a treia infatisare, sa contest acest aspect prin tardivitatea faptului (sau cum se spune, scuzati)?
2) Daca bugetul anual a fost afectat doar cu 10% si asta doar pentru semestrul al doilea , atunci inseamna ca in primul semestrul nu au fost dificultati financiare si prin urmare concedierea mea si celelalte 2, facute in luna februarie, nu par justificate la momentul respectiv. Normal era sa astepte aceasta rectificare si dupa aceea sa procedeze la concedieri. Ce parere aveti dvs, cum pot sa atrag atentia instantei in privinta acestui aspect?
3) Din preavizul primit, reiese ca s-a desfiintat postul de economist pe care-l ocupam la momentul respectiv. Dar, foarte ciudat, in statele de functii si organigramele aduse la tribunal, postul meu brusc, devenise curier/economist. Un fel de cal-magar. Intimata, cautind sa disimuleze denumirea postului meu, de abia dupa ce a aflat ca a fost chemata in judecata de catre mine, prin aceasta incercind cu disperare sa deruteze instanta cum ca postul meu nu era doar de economist ci de curier/economist. Prin aceasta incercand sa scape de explicatiile care ar trebui sa le dea pentru faptul ca nu a tinut cont cind a desfiintat postul meu de economist, de faptul ca existau 2 posturi de economist, celalalt fiind ocupat de o persoana in virsta care face cumul de alte functii si de pensie in acelasi timp. In Codul ocupatiilor din Romania nu am gasit nici o denumire de ocupatie de genul curier/economist. Le-am gasit doar separate una de cealalta. Intrebare: pot doar cu carnetul de munca, in care scrie clar ultima functie avuta, adica cea de doar simplu economist, si nu de curier/economist, sa demonstrez falsul pe care il incearca intimata ca sa deruteze instanta? Mentionez ca eu am inceput activitatea acum 20 de ani in cadrul organizatiei ca si curier in primi 5 ani, dupa care am fost promovat functionar, pina anul 2006, dupa care, in urma licentei de economist care am dobindito dupa facultate, am fost promovat in 2006 ca economist, dupa cum scrie si in cartea de munca. Repet amanuntul interesant, si anume, in preaviz scrie clar ca se desfiinteaza postul de economist!!! Ulterior apare in organigrama si statul de functii denumirea curier/economist.
4) In conformitate cu art. 40 alin. (2) lit. d) din Codul muncii, angajatorul are obligatia sa comunice periodic salariatilor situatia economica si financiara a unitatii, cu exceptia informatiilor sensibile sau secrete, care, prin divulgare, sunt de natura sa prejudicieze activitatea unitatii.
Doresc sa stiu cum pot ataca prin acest articol pe intimata, si ce relevanta poate avea asupra contestatiei deciziei de concediere initiata de mine prin proces?
5) -Nu s-au respectat prevederiile art. 67 Codul Muncii, care prevad ca “salariatul beneficiaza de masuri active de combatarea a somajului. Prin aceasta vreau sa aduca la cunostiinta instantei ca intimata nu mi-a oferit alt loc de munca, sau in lipsa acestei posibilitati, nici macar nu a notificat Agentia Nationala pentru Ocuparea fortei de Munca. Vreau sa aflu parerea dvs. cit de relevant este acest aspect pentru contestatia facuta de mine, si daca prevederile acestui articol din Codul Muncii se aplica si pentru concedierile individuale sau numai pentru cele colective? Este foarte important sa stiu exact ce are in vedere legea.
Multumesc anticipat pentru rabdarea de a fi citit lungul meu mesaj si pentru raspunsurile dvs.
Cel mai recent răspuns:
Cornel Vasile , Consilier juridic
11:15, 10 Octombrie 2010