Ma numesc Pana Claudia, locuiesc in Ploiesti si m-am lovit de urmatoarea problema:
Anul trecut (2009), in luna august ni s-a oprit furnizarea apei calde deoarece administratorul nu achitase facturile catre Dalkia Ploiesti din luna februarie 2008 (chiar daca locatarii achitasera costul intretinerii si detineau chitantele aferente acestuia). Dupa discutii indelungate, suma restanta a fost impartita la numarul de apartamente si a rezultat suma de 1100 lei pe care fiecare familie trebuia sa o achite pentru a se relua furnizarea apei calde. Abia in luna octombrie 2009 am reusit sa strangem ceva bani, cu care am achitat o parte din datoria catre Dalkia. Apa calda a venit, la fel si caldura, dar familiile care nu au achitat atunci nu au achitat nici pana acum (unii nu si-au mai platit nici intretinerea), nici macar o mica parte din suma respectiva. Evident, motivul este "pai, am mai platit o data". Acum, in luna octombrie 2010, Dalkia Ploiesti ne-a anuntat ca nu ne va furniza agent termic, deoarece nu a fost achitata datoria in intregime. Intrebarea mea este: ce pot face astfel incat cei care au achitat si intretinerea la zi si suma de 1100 lei (fond special pentru achitarea datoriei la Dalkia) sa beneficieze de caldura? Exista vreo cale legala care sa oblige Dalkia sa debranseze persoanele restante si sa furnizeze celorlalti agent termic?
Va multumesc.
Calea legala este ca asociatia de proprietari sa-i dea in judecata pe restantieri, daca exista o hotarare a AG ca aceasta suma sa fie impartita si cum tuturor proprietarilor. Altfel solicitarea in instanta nu are temei legal (lipsa hotararii AG).
Presedintele asociatiei sa mearga la furnizorul de agent termic si sa incerce sa reesaloneze datoria.
Bun, asta stiam. Problema este ca as vrea sa stiu de ce nu se poate ca Dalkia sa ne diferentieze pe cei care am platit de cei care nu au platit. De ce nu se poate sa ii debranseze pe acestia din urma? Pentru ca pierd bani? Si oricum Dalkia nu si-a respectat contractul de furnizare in care exista o clauza care spune ca neplata facturilor in termen de 30 de zile (cu o posibilitatea prelungirii cu inca 60 de zile) atrage dupa sine suspendarea furnizarii serviciilor. Cum altfel sa imi explic faptul ca facturile nu au mai fost achtiate din februarie 2008 si intreruperea apei calde a fost facuta in august 2009 (dupa un an si jumatate)? Sa inteleg ca societatii Dalkia ii convine sa incaseze penalitati? Bun, si totusi nu inteleg de ce trebuie sa sufar eu impreuna cu familia mea (am un baietel de 5 ani) in conditiile in care nu am nici o datorie catre asociatia de locatari sau catre alte societati de furnizare servicii...
Oare o reclamatie la OPC m-ar putea ajuta intr-un fel? Ganditi-va ca vine iarna, iar un calorifer electric nu rezolva problema...
Reclamatia la ANPC nu rezolva situatia intrucat furnizorl de agent termic nu are contract cu fiecare proprietar in parte, ci cu asociatia de proprietari. Altfel spus Dalkia a sistat apa calda celui cu care are contract, adica pe intregul bloc.
Acesta este si motivul pentru care Dalkia nu face departajare intre proprietarii bun-platnici si restantierii de profesie. Acest lucru ii revine in exclusivite asociatiei de proprietari care poate face aceasta departajare si are si instrumentele juridice de actionare in judecata a restantierilor deoarece exista o relatie directa intre ea, ca persoana juridica si fiecare proprietar in parte prin acordul de asociere. Proprietarii care nu au semnat acordul de asociere se supun neconditionat actiunilor asociatiei de proprietari ca reprezentant legal al proprietarilor din bloc.
Furnizorul nu a sistat apa calda si caldura pentru ca probabil a primit o oferta de reesalonare a platii facturilor restante de la asociatia dv. de care asociatia nu s-a tinut, dovada ca acum v-a sistat apa si caldura sau .....probabil a avut o politica mai relaxata de "executare" a asociatiilor de proprietari restantiere......
Da, intr-adevar, cred ca politica lor este foarte relaxata. Angajamentele de plata au fost incheiate de fostul administrator abia in luna iunie 2010 (cele 90 de zile trecusera de mult).
Referitor la contractul cu asociatia de locatari, ma gandesc totusi ca fiecare apartament devine consumator final. Dalkia face oricum doar ceea ce doreste pentru ca i s-a permis acest lucru. Mi-e greu sa cred ca ne putem complace intr-o astfel de situatie, iar solutia cu actionarea in judecata a restantierilor mi se pare greoaie si complicata, mai ales dupa cum functioneaza justitia la noi in tara. Probabil ca sunt o idealista, dar mi s-ar parea corect ca problemele de genul acesta sa nu se mai abordeze "la comun". ANPC nu imi poate respinge reclamatia, nu-i asa?
Dar oare vor verifica ceva?
Incercati cu ANPC, dar v-am raspuns cum e cu oprirea apei ca sa nu fiti dezamagita cand veti primi refuz.
Poate ca actionarea in judecata a restantierilor vi se pare greoaie, dar asta se intampla pentru ca nu se face cand trebuie, cum trebuie si de cine trebuie.
In aceasta privinta e greu cu primul, al doilea proces, ca apoi devine o obisnuinta, invata si presedintele ce trebuie sa faca, invata si administratorul ce trebuie sa pregateasca si sa faca.....si ati vedea ce simplu se rezolva aceste situatii dramatice!
Inca o data, litigiile, penalizarile, executarile se produc numai asupra semnatarului unui contract, nu asupra persoanelor din spatele contractantului, desi ei "beneficiaza" si de bune si de rele, de aici si raspunderea semnatarilor unui contract de oricare ar fi el.
Si ca o mica divagatie, atunci cand cineva face un contract de credit la banca si apoi nu-si plateste creditul, banca il executa pe el personal si bunurile lui, in lipsa acestor bunuri banca nu se poate indrepta impotriva bunurilor altor membrii ai familiei, desi si acestia poate s-au bucurat de acel credit, ca utilizatori finali.
Autodebransare
Stefan Banica
Buna seara,
Am si eu o intrebare pentru un avocat si anume :daca sunt cu plata intretinerii la zi insa sunt restantieri in bloc iar din cauza asta in bloc ... (vezi toată discuția)