avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 651 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general Regimul fiscal al cheltuielilor cu locuinta de ...
Discuție deschisă în Contabilitate în general

Regimul fiscal al cheltuielilor cu locuinta de serviciu inchiriata

Am rugamintea sa ma ajutati intr-o speta mai putin obisnuita.
Este vorba de un SRL cu 2 asociati, sot si sotie, sotul administrator desemnat prin statut, societate infiintata in martie 2010, fara angajati.
Societatea a inchiriat incepand cu luna aprilie 2010 un apartament cu 3 camere cu titlul de locuinta de serviciu, iar contractul a fost inregistrat la Administratia Financiara.
Apartamentul este situat in aceeasi localitate in care este sediul social (declarat in baza unui contract de comodat intr-o camera inchiriata de la o persoana fizica si nefolosit efectiv).
Activitatea firmei se desfasoara la adresa apartamentului (din totalul de 56 mp o camera este alocata in intregime pentru birou, cele doua balcoane pentru depozitare marfa, iar 2 camere pentru locuit).
Mentionez ca sotii nu poseda nici o locuinta proprietate personala, iar domiciliul din cartile de identitate este la adresa apartamentul cu 3 camere, intrucat anterior acesta a fost inchiriat de catre ei ca persoane fizice.
Societatea realizeaza profit, este platitoare de tva, taxele si impozitele sunt achitate la zi. Nu are nici un fel de restante fata de nici un creditor.
Pana la aceasta data nu s-au decontat nici un fel de cheltuieli legate de apartament din bugetul firmei, pentru a nu afecta activitatea acesteia.
Avand in vedere ca acum activitatea este profitabila cum se pot deconta cheltuielile cu:
- chiria - 300 euro/luna
- intretinerea apartamentului (gaz, curent, cheltuieli comune - 100 euro),
care ar fi regimul fiscal al acestora: deductibile sau nedeductibile, eventual daca deducerea trebuie facuta proportional cu spatiul utilizat si/sau numarul de persoane care genereaza cheltuielile de intretinere - 2 adulti si 3 copii.
In CF si in norme se face referire si trimitere la Legea locuintei specific in ceea ce priveste deductibilitatea referitoare la limita suprafetelor, fara a se da o definitie concreta termenului de locuinta de serviciu:

36. In cazul locuintei de serviciu date in folosinta unui salariat sau administrator, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia sunt deductibile in limita corespunzatoare raportului dintre suprafata construita prevazuta de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, majorata cu 10%, si totalul suprafetei construite a locuintei de serviciu respective.


Definitia acesteia apare strict in legea 114/1996.
Cum sa procedez?
Cel mai recent răspuns: Andreea Voicila , Contabil 10:37, 15 Octombrie 2010
Raportul care se obtine prin impartirea celor 2 suprafete, totala construita si efectiva a locuintei de serviciu majorat cu 10% se aplica cheltuielilor respective, aflandu-se cuantumul deductibil al lor. Definitia din legea respectiva este legata de ce inseamna suprafata construita.
In Legea locuintei se precizeaza 58 mp pentru o persoana. Apartamentul are in totalitate 56 mp, chiar si fara cei 10% suplimentari ( care ar insemna 63,8 mp).
Sa inteleg ca se pot deduce cheltuielile integral?
Chiar daca locuinta este inchiriata de catre firma de la o persoana fizica (fara nici o legatura cu firma) si nu in proprietatea societatii si pusa la dispozitia administratorului ca locuinta de serviciu?
Sunt aceste cheltuieli deductibile fiscal?
58/56=1.4+10%=1.54 * suma cheltuieli= suma deductibila cheltuieli. Daca locuinta este inchiriata de la o persoana fizica pe baza de contract, chiria este deductibila restul cheltuielilor (intretinere, reparatii, functionare) se calculeaza cf. celor mentionate mai sus. Din cate inteleg tot spatiul inchiriat este folosit pt. locuinta de serviciu.
Ultima modificare: Vineri, 15 Octombrie 2010
Andreea Voicila, Contabil
Multumesc frumos pentru raspuns.
Am vazut si pareri conform carora o locuinta poate fi locuinta de serviciu doar in conditiile in care este proprietatea firmei si nu inchiriata (conform definitiei din legea locuintei).
Pe cale de consecinta chiria si celelalte cheltuieli ar fi nedeductibile.
De aici nelamurirea mea.
Am vazut si pareri conform carora o locuinta poate fi locuinta de serviciu doar in conditiile in care este proprietatea firmei si nu inchiriata...

Daca inchirierea unei locuinte de serviciu ajuta la desfasurarea activitatii generatoare de venituri impozabile a firmei de ce nu ar fi deductibile cheltuieli cu inchirierea acesteia? Administratorul sau angajatul firmei careia i se pune la dispozitie aceasta lucuinta prin activitatea lui nu contribuie la desfasurarea de activitati generatoare de venituri?
Intradevar daca ar fi fost inchiriat un spatiu mai mare decat este cel folosit ca si locuinta de serviciu, chiria era deductibila doar cotei parti efectiv aferente locuintei de serviciu. Ar fi absurd si nerentabil dpdv economic sa cumperi de fiecare data cand ai nevoie tu ca societate comerciala o locuinta de serviciu, in cat timp recuperezi investitia daca tu o folosesti efectiv pe 6 luni, de ex.?

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Decontare chirie princessmaya princessmaya Este un apartament inchiriat,iar persoana care l-a inchiriat este si administatorul unei firme.Ar putea cumva sa deconteze chiria din incasarile ... (vezi toată discuția)
Administrator nerezident mmanu mmanu buna ziua am urmatoare problema administratorul ( si asociat) a incheiat un contract de inchiriere spatiu ( o locuinta) cu o persoana fizica, in contract este ... (vezi toată discuția)
Deductibilitate cheltuieli de intretinere apartament inchiriat vasco_dan vasco_dan Am o intrebare legata de cheltuielile cu apartamentul inchiriat in Bucuresti de catre o persoana juridica din alta localitate de la o persoana fizica. In ... (vezi toată discuția)