Sa va explic despre ce este vorba:Mi-am infiintat anul asta PFA la norma, neplatitor de TVA pe coafor.Bun, dupa registrul comertului, ma duc la finante si dupa ce m-au pacalit sa ma trec in sistem real, desi eram hotarata sa ma inscriu la norma dupa consultarea anterior a forumurilor de specialitate,m-am decis la vrea 3 ore dupa ce m-au mai ajutat cu informatii anumite cunostinte sa revin la decizia mea si ca e mult mai avantajos la norma, si nu au fost probleme, m-au trecut, bineinteles dupa multe insistente ca pot sa-mi deduc cheltuielile, ca beneficiez de....etc.Si la ora actuala sunt foarte multumita, consider ca e punctul de plecare foarte potrivit, art.49 CF, nu contabilitate, nu batai de cap, nu declaratii, nu contabil....Ceva mai tarziu aveam sa aflu ca cei de la finante sunt deranjati de cei la norma, caci nu prea au ce controla....probabil doar ce tine de casa de marcat(ei si cu garda fin.) si daca ai trecut de pragul de 35.000 euro..
Bun, acum am o colega cu care colaborez pe manechiura tot PFA, tot la norma inregistrata de 2 saptamani, bineinteles cu aceleasi insistente pe sistemul real, si ca o copie la xerox, a reusit in final sa se treaca tot la norma.Mai am o colega pe cosmetica, cu aceleasi detalii de mai sus, toate trei avem un spatiu comun inchiriat, si toate suntem la norma.
Acum intervine nelamurirea mea.Colega de la cosmetica nu are nici un registru, asa i-au spus,insa pe colega de la manichiura au obligat-o sa-si ia registru de incasari si plati, pe care i l-au inregistrat la finante si au indrumat-o sa il completeze dupa ce i-au explicat vreo 10 minute.Bun, ma duc si eu acum doua zile la finante, dupa ce m-am pus la punct cu Normele de aplicare a CF, OMEF 1372 din 2008, OUG44 din 2008, OMFP 1040 din 2004, si nu in ultimul rand dupa ce m-am consultat pe acest forum cu persoane cu experienta in domeniu carora le multumesc inca o data pe aceasta cale.
Cand am ajuns la finante incepe distractia, inspectorul nu era , ma duc la secretara lor(una la vreo 5-6 inspectori cred) si intreb daca imi trebuie registru de incasari si plati eu fiind FPA, norma, neplatitor TVA.Imi spune ca da si sa ma duc la alt etaj la alt birou.Si asa cum ma asteptam din acel birou, ma trimit la alt birou unde se faceau inregistrari pt registrele PFA.Ajunsa acolo, iese un tip si ii explic situatia mea si a colegelor la care acesta imi spune "nu iti trebuie registru de incasari si plati iti trebuie registru inventar", eu ii explic ca m-am documentat ceva si sa nu se supere pe mine dar nu imi trebuie asa ceva eu netinand contabilitatea. Si atunci sa vezi orgoliu masculin, ca el e de 25 de ani in finante si vin eu acum, etc.M-a mai intrebat "...ai casa de marcat?" i-am spus ca da si ma intreaba ..."si unde inregistrezi raportul zilnic, nu in registru de inventar?"Sa vezi ce patesti tu cand vine garda financiara si nu ai registru inventar.Du-te repede cumpara unu, adu-l la inregistrat si treci la treaba ca altfel o sa ai probleme.Nici acum nu reusesc sa inteleg ce a vrut sa spuna, m-am uitat la formularul registrului inventar si in continuare consider ca nu trebuie sa completez acest formular.Si ce treaba ar avea raportul zilnic cu registrul inventar tot nu inteleg.Sun o cunostinta,apoi merg impreuna cu ea la secretara initiala si imi spune ...."a, pai daca sunt la norma nu imi trebuie nici un registru ", desi initial ii spusesem ca-s la norma...in fine....Zic, bun dar domnul la care m-ati trimis mi-a recomandat registru inventar...Raspunsul final a fost foarte categoric "nu trebuie nici un registru".(Eu aveam registru incasari si plati, numerotat si sigilat, mai trebuia inregistrat insa nu s-a putut)
Ajung la coafor plina de nervi, si colega de la cosmetica suna si ea la o cunostinta de la finante sa intrebe.Aceasta i-a raspuns dupa doua ore in care s-a interesat la un inspector fiscal ca ii trebuie registru de incasari si plati si sa se duca sa-l inregistreze. Eu consider acum ca ar trebui sa am registru de vanzari si registru de cumparari si nu am nici o treaba cu registrul de incasari si plati, registru inventar, registrul unic de control.Practic, cred ca trebuie sa am o evidenta din care sa dovedesc ca am depasit sau nu cei 35.000 de euro si atat, nu NRCD, nu bon de consum nu alte documente.
Gresesc eu?Daca da, oricum gresesc mult mai putin ca cei de la finante unde desi suntem trei cazuri identice, am primit trei raspunsuri total diferite, ca si cand nu ni s-ar aplica aceleasi legi......
Astept nerabdatoare raspunsurile voastre, consider ca-s mult mai documentate decat ce se intampla in practica.
Va multumesc tuturor, pentru raspunsurile anterioare pe teme asemanatoare !
Da, asa trebuie completat jurnalul de vanzari si cel de cumparari.
In ceea ce priveste Registrul Unic de Control, legea este ambigua in ceea ce priveste obligativitatea P.F.A. de a detine acest registru, dar este in interesul dvs. sa il aveti pentru a preveni intr-o anumita masura abuzul organelor de control.
In ceea ce priveste legile, intr-adevar Legea 300/2004 si HG 1766/2004 (acte normative care prevedeau obligativitatea PFA de a detine Registrul Unic de Control), au fost abrogate prin OUG 44/2008, dar Codul de Procedura Fiscala spune ca inceperea inspectiei fiscale trebuie consemnatã în registrul unic de control. Prin aceasta se subintelege faptul ca PFA, supusa inspectiei fiscale, ar trebui sa aiba acest registru.
RUC este obligatoriu.
Organele de control care completeaza rubricile acestui registru NU sunt doar fiscale, ci pot veni si pompierii, itm, garda de mediu, primaria... etc.
Pe ei nu ii intereseaza ca esti pe norma de venit.
In ce priveste jurnalul de cumparari; acesta este obligatoriu doar atunci cand achizitia este taxabila, adica este vorba de importuri sau achizitii intracomunitare, unde se datoreaza TVA. Deci doar pentru TVA are relevanta.
In practica, desi teoretic este posibil sa existe si o societate cu norma de venit si platitoare de TVA, aceasta situatie nu se intilneste.
Deci in cazul in care cumperi acest jurnal, el va ramine gol in veci.
- Jurnalul de vanzari, in esenta este necesar, pentru stabilirea datei la care se depaseste plafonul de 119.000 RON (35.000 EURO), calculat conform legii.
Dar avind in vedere ca legea fiscala stabileste in art. 49 ca aceste PFA-uri nu au obligatia de a organiza contabilitate, nu stiu cum se poate stabili acest plafon.
Contabilitatea este definita in lege ca o activitate specializata care asigura inregistrarea informatiilor financiare.
Ori, neorganizarea contabilitatii asta inseamna. Nu esti obligat sa inregistrezi nimic.
Pe de alta parte, Directiva TVA este o lege mai puternica chiar decat Constitutia Romaniei, astfel ca prevederile privitoare la plafonul de TVA nu pot fi anulate/modificate nici macar de Codul Fiscal sau alta lege.
De asemenea, casa de marcat este obligatorie.
Pe de alta parte, orice comerciant are dreptul sa refuze clienti (motivat).
Deci poti refuza toti clientii care solicita bon de casa (neoficial, asta nu e motiv serios).
Astfel, nu ai nevoie de casa de marcat.
Cele mai multe PFA-uri au doar RUC si atit. Unele PFA-uri taie facturi si au grija sa nu depaseasca plafonul.
Persoanele fizice autorizate impuse pe bază de norme de venit sunt obligate să ţină evidenţe simple cu ajutorul jurnalelor de vânări şi cumpărări.
Vezi aici: [ link extern ]
Acel mesaj nesemnat spune in esenta:
- In conditiile in care PFA pe baza de norme de venit nu sunt obligate sa tina evidente contabile... ele sunt totusi obligate sa tina evidente contabile -
Acea opinie nu are niciun autor, asa ca este doar o opinie.
Desi sunt de acord cu ea in teorie (ati observat asta din mesajul anterior), niciun PFA nu poate fi sanctionat pentru netinerea evidentelor contabile deoarece:
1. Legea spune clar ca NU se organizeaza contabilitate
2. Nu exista sanctiune.
Din pacate in codul fiscal, in normele de aplicare se spune:
Art. 152 al.6
62. (1) Persoanele care aplică regimul special de scutire, conform art. 152 din Codul fiscal, au obligaţia să ţină evidenţa livrărilor de bunuri şi a prestărilor de servicii care ar fi taxabile dacă nu ar fi realizate de o mică întreprindere, cu ajutorul jurnalului pentru vânzări, precum şi evidenţa bunurilor şi a serviciilor taxabile achiziţionate, cu ajutorul jurnalului pentru cumpărări.
Nu se face deosebire intre forma de organizare (PF / PJ), modul de impozitare (real, norma). Evidenta contabila am inteles ca e una, cea fiscala e alta mincare de peste ...
In momentul de fata am inteles de asemenea ca inspectorii fiscali actioneaza fiecare dupa cat stie / cum interpreteaza codul fiscal sau dupa cum a primit ordin de mai sus, 2 utilizatori de pe un alt site au spus ca cei de la finante le-au spus ca nu trebuie depuse aceste declaratii daca sunt la norma (392 B in special). Si eu am avut discutie cu inspectorul la telefon, la fel mi-a spus ca nu trebuie depus, miine o sa merg sa vorbesc face 2 face, cine insa ma poate asigura ca daca nu depun acum declaratia(ca asa spune inspectorul) nu ma trezesc peste o vreme cu amenda, dupa ce isi dau si ei seama cum stau lucrurile exact ...