avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 435 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate - partida simplă ... PFA, norma de venit, neplatitor TVA, sa lamurim o data ...
Discuție deschisă în Contabilitate - partida simplă şi obligaţii fiscale declarative pentru PFA, II, AF

PFA, norma de venit, neplatitor TVA, sa lamurim o data cu registrele obligatorii !

Sa va explic despre ce este vorba:Mi-am infiintat anul asta PFA la norma, neplatitor de TVA pe coafor.Bun, dupa registrul comertului, ma duc la finante si dupa ce m-au pacalit sa ma trec in sistem real, desi eram hotarata sa ma inscriu la norma dupa consultarea anterior a forumurilor de specialitate,m-am decis la vrea 3 ore dupa ce m-au mai ajutat cu informatii anumite cunostinte sa revin la decizia mea si ca e mult mai avantajos la norma, si nu au fost probleme, m-au trecut, bineinteles dupa multe insistente ca pot sa-mi deduc cheltuielile, ca beneficiez de....etc.Si la ora actuala sunt foarte multumita, consider ca e punctul de plecare foarte potrivit, art.49 CF, nu contabilitate, nu batai de cap, nu declaratii, nu contabil....Ceva mai tarziu aveam sa aflu ca cei de la finante sunt deranjati de cei la norma, caci nu prea au ce controla....probabil doar ce tine de casa de marcat(ei si cu garda fin.) si daca ai trecut de pragul de 35.000 euro..
Bun, acum am o colega cu care colaborez pe manechiura tot PFA, tot la norma inregistrata de 2 saptamani, bineinteles cu aceleasi insistente pe sistemul real, si ca o copie la xerox, a reusit in final sa se treaca tot la norma.Mai am o colega pe cosmetica, cu aceleasi detalii de mai sus, toate trei avem un spatiu comun inchiriat, si toate suntem la norma.
Acum intervine nelamurirea mea.Colega de la cosmetica nu are nici un registru, asa i-au spus,insa pe colega de la manichiura au obligat-o sa-si ia registru de incasari si plati, pe care i l-au inregistrat la finante si au indrumat-o sa il completeze dupa ce i-au explicat vreo 10 minute.Bun, ma duc si eu acum doua zile la finante, dupa ce m-am pus la punct cu Normele de aplicare a CF, OMEF 1372 din 2008, OUG44 din 2008, OMFP 1040 din 2004, si nu in ultimul rand dupa ce m-am consultat pe acest forum cu persoane cu experienta in domeniu carora le multumesc inca o data pe aceasta cale.
Cand am ajuns la finante incepe distractia, inspectorul nu era , ma duc la secretara lor(una la vreo 5-6 inspectori cred) si intreb daca imi trebuie registru de incasari si plati eu fiind FPA, norma, neplatitor TVA.Imi spune ca da si sa ma duc la alt etaj la alt birou.Si asa cum ma asteptam din acel birou, ma trimit la alt birou unde se faceau inregistrari pt registrele PFA.Ajunsa acolo, iese un tip si ii explic situatia mea si a colegelor la care acesta imi spune "nu iti trebuie registru de incasari si plati iti trebuie registru inventar", eu ii explic ca m-am documentat ceva si sa nu se supere pe mine dar nu imi trebuie asa ceva eu netinand contabilitatea. Si atunci sa vezi orgoliu masculin, ca el e de 25 de ani in finante si vin eu acum, etc.M-a mai intrebat "...ai casa de marcat?" i-am spus ca da si ma intreaba ..."si unde inregistrezi raportul zilnic, nu in registru de inventar?"Sa vezi ce patesti tu cand vine garda financiara si nu ai registru inventar.Du-te repede cumpara unu, adu-l la inregistrat si treci la treaba ca altfel o sa ai probleme.Nici acum nu reusesc sa inteleg ce a vrut sa spuna, m-am uitat la formularul registrului inventar si in continuare consider ca nu trebuie sa completez acest formular.Si ce treaba ar avea raportul zilnic cu registrul inventar tot nu inteleg.Sun o cunostinta,apoi merg impreuna cu ea la secretara initiala si imi spune ...."a, pai daca sunt la norma nu imi trebuie nici un registru ", desi initial ii spusesem ca-s la norma...in fine....Zic, bun dar domnul la care m-ati trimis mi-a recomandat registru inventar...Raspunsul final a fost foarte categoric "nu trebuie nici un registru".(Eu aveam registru incasari si plati, numerotat si sigilat, mai trebuia inregistrat insa nu s-a putut)
Ajung la coafor plina de nervi, si colega de la cosmetica suna si ea la o cunostinta de la finante sa intrebe.Aceasta i-a raspuns dupa doua ore in care s-a interesat la un inspector fiscal ca ii trebuie registru de incasari si plati si sa se duca sa-l inregistreze.
Eu consider acum ca ar trebui sa am registru de vanzari si registru de cumparari si nu am nici o treaba cu registrul de incasari si plati, registru inventar, registrul unic de control.Practic, cred ca trebuie sa am o evidenta din care sa dovedesc ca am depasit sau nu cei 35.000 de euro si atat, nu NRCD, nu bon de consum nu alte documente.
Gresesc eu?Daca da, oricum gresesc mult mai putin ca cei de la finante unde desi suntem trei cazuri identice, am primit trei raspunsuri total diferite, ca si cand nu ni s-ar aplica aceleasi legi......
Astept nerabdatoare raspunsurile voastre, consider ca-s mult mai documentate decat ce se intampla in practica.
Va multumesc tuturor, pentru raspunsurile anterioare pe teme asemanatoare !
albertokurtyan a scris:

RUC este obligatoriu.
Organele de control care completeaza rubricile acestui registru NU sunt doar fiscale, ci pot veni si pompierii, itm, garda de mediu, primaria... etc.
Pe ei nu ii intereseaza ca esti pe norma de venit.
......
....
Deci poti refuza toti clientii care solicita bon de casa (neoficial, asta nu e motiv serios)........................................
Astfel, nu ai nevoie de casa de marcat./quot]


G David a scris:

Codul fiscal la art. 49 (8) prevede ,,Contribuabilii care desfăşoară activităţi pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit nu au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitate în partidă simplă pentru activitatea respectivă,,.
In ce consta contabilitatea in partida simpla prevede Codul fiscal la art. 48 (Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activităţi independente, determinat pe baza contabilităţii în partidă simplă), alin. (8) ,,Contribuabilii care obţin venituri din activităţi independente sunt obligaţi să organizeze şi să conducă contabilitate în partidă simplă, cu respectarea reglementărilor în vigoare privind evidenţa contabilă, şi să completeze Registrul-jurnal de încasări şi plăţi, Registrul-inventar şi alte documente contabile prevăzute de legislaţia în materie,,.
PFA pot tine registrul unic de control, în funcţie de opţiunea acestora, conform Legii nr. 252/2003, art. 1 (1) ,,Contribuabilii, persoane juridice înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, autorizate potrivit legii, au obligaţia sa ţină registrul unic de control,,.
(2) ,,Celelalte categorii de contribuabili pot tine registrul unic de control, în funcţie de opţiunea acestora,,.
Deci, PFA nefiind persoana juridica nu ar trebui sa tina registrul unic de control.


Alberto, eu am o alta parere si nu mi-o lua in nume de rau...
Eu prestez servicii catre persoane fizice.Legea e clara, sunt obligata sa am casa de marcat si punct.
...iar in privinta registrului unic de control, cred ca David a fost destul de clar, citand legislatia in vigoare....
Eu refuz sa cred ca-s OBLIGATA sa tin acest RUC .... este in functie de optiunea mea....

Dar cum ramane cu registrele de vanzari si de cumparari?Am interpretat bine ce trebuie completat?
Ultima modificare: Duminică, 20 Februarie 2011
Bravos, utilizator
In ce priveste casa de marcat sunt de acord. Citeste mesajul meu mai atent.

In ce priveste RUC, aici nici macar nu are rost sa intram in discutie.
Este obligatoriu. Si este stipulat de multe legi, nu doar de Codul Fiscal.
Iar Registrul Unic de control nu face parte din contabilitate, nu este document fiscal.

De fapt, RUC nu are nimic a face cu contabilitatea.
Si nu exista nicio optiune stipulata undeva.
Nu ai optiune, pentru ca nu este registru contabil.

Registrul unic de control nu este un document fiscal, ci este un Registru solicitat oricarui agent economic in care ORICE organ de control este obligat sa inscrie controlul, masurile si amenzile aplicate.

Iata citeva Institutii care fac inregistrari in RUC:
- ITM, DSV, APM, DGF, ANAF, Pompieri, Primaria... etc.

Exista multe legi care te obliga sa tii RUC, nu doar Fiscul.

Refuza in continuare sa cumperi un RUC de 10 lei si vei vedea ce rapid primesti amenda.

Alberto Kurtyan


Ms mult Alberto pentru informatii.
Cum ramane cu Legea 252/2003, art.1,pct.2, care reglementeaza RUC...citata de David mai sus?
Eu pe asta m-am bazat de nu am cumparat RUC.Am gresit?
Ultima modificare: Duminică, 20 Februarie 2011
Bravos, utilizator
Intr-adevar, formularea legala este deficitara.

In practica s-au dat amenzi pe art. 7 din Lege care au mentinute in instanta, pentru PFA pe considerentul ca nu sunt obligate sa le tina, dar sunt obligate sa le cumpere.

Ciudat nu?

In plus, fapta organului de control de a nu completa registrul unic de control reprezinta abatere disciplinara pentru functionar.

Asa ca sa nu iti imaginezi ca vreun inspector va risca vreodata sa fie dat afara sau sa fie sanctionat din cauza unui contribuabil.

Dar, intr-adevar, textul legal contine o neclaritate in contradictie cu definitia functiunii acestui registru.

Din interpretarea extensiva a textelor de lege din toate punctele de vedere, si ale contribuabilului si ale inspectorilor, concluzia cvasigenerala este ca acest registru este obligatoriu.

Oricum, la pretul de 11 lei cat costa si fata de faptul ca acesta este instituit exclusiv ca o protectie a contribuabilului impotriva abuzurilor administrative... a existat si un consens pana acum ca acest registru este necesar tuturor contribuabililor.

Dar ai dreptate. Textul este deficitar.

Insa nu inteleg de ce insisti. Acesta este un subiect doctrinar juridic fara nicio utilitate practica.

Alberto Kurtyan
Multumesc mult, in fond nu eu il completez.....voi cumpara acest RUC.Majoritatea Pfa-urilor nu au RUC.Dar, daca trebuie, atunci il voi lua.Ms inca o data.


Alte discuții în legătură

Documente contabile pt. i.i. cu norma de venit ginan ginan ce documente contabile ar trebui sa prezint unui control al garzii financiaredaca sunt I.I. cu norma de venit ( in afara de registru specisal la casa de ... (vezi toată discuția)
Ce obligatii ii revin titularului de pfa? hdm hdm - Dupa inregistrarea la Registrul Comertului a unui P.F.A., ce obligatii mai revin titularului? (vezi toată discuția)
Obligatii pfa impozitata la norma de venit paoctav paoctav Salut tuturor. Am inregistrat de curand la ORC o PFA pe servicii informatice (cod CAEN 6201). Urmeaza inregistrarea la Adm. Financiara. Intentionez sa ... (vezi toată discuția)