Depinde de masina. Daca e Jaguar si prin necesar se ajunge f repede la plafonul de dauna totala....cetateanul incaseaza in regie proprie si reparatia o face la un service de cartier.
Spre exemplu o aripa, bara, capota etc....pe necesar se trece la inlocuit dar in realitate se poate repara. Fiecare caz e particular, nu se poate generaliza....
Mare atentie! Daca despagubirea oferita de asigurator nu acopera c/v reparatiei, cand semnati pentru acceptarea despagubirii sa nu renuntati la dreptul de a va indrepta pentru diferenta de despagubire impotriva soferului vinovat de accident, asigurat RCA. Sa cititi cu atentie orice inscris pe care il semnati la asigurator.
1. Daca aveti o asigurare facultativa (CASCO) pentru masina este preferabil sa reparati masina pe baza acestei asigurari, societatea de asigurare urmand a-si recupera desbagubirea de la asiguratorul RCA al vinovatului. Efectul negativ asupra dvs. este doar acela ca la o eventuala reinnoire a politei CASCO facultative va creste pretul ca si cum ati fi beneficiat de despagubire.
2. Evaluarea valorii autoturismului se face de catre orice societate de asigurare in baza unui ordin al CSA, cu fiecare an scazand aproximativ 10 procente din valoarea de nou, dupa 12 ani ramane in continuarea valoarea de 15 la suta din valoarea de nou. Fata de procentele date de tabelul din respectivul ordin se poate adauga sau scadea in limite mici in functie de starea de intretinere tehnica a autoturismului (pete de rugina sau alte defecte ale vopselei in cmp, zgarieturi, scurgeri de lubrifianti etc), de asemenea mai creste valoarea daca se dovedeste efectuarea de reparatii importante recente. Din aceasta valoare se scade valoarea epavei in cazul daunei totale. Daca pretul reparatiei depaseste valoarea autoturismului calculata conform ordinului mentionat, asiguratorul prefera sa ofere beneficiarului asigurarii suma respectiva minus valoarea epavei. La fel daca la estimarea tehnica se constata ca autoturismul nu mai poate fi adus in stare de functionare conform cerintelor tehnice.
In orice alte situatii asiguratorul va prefera plata reparatiei si nu va achita dauna totala.
3. Este de preferat sa alegeti un service cu care asiguratorul are contract de decontare directa, in acest fel nu va mai trebui sa achitati reparatia si ulterior sa asteptati banii de la asigurator (acesta are obligatia achitarii sumelor inaintate de dvs pentru reparatie in termen de 15 zile de la depunerea documentelor justificative). Alegand un asemenea service, acesta se va incadra in tarifele maximale pentru manopera si pentru piese suportate de asigurator si nu va trebui sa platiti nimic, totul fiind decontat de asigurator. Mai exista si avantajul comunicarii directe intre service si asigurator daca este nevoie de o constatare suplimentara daca se mai descopera piese defecte neobservate initial.
Dupa reparatie nu puteti avea aceeasi masina ca inainte dar puteti avea pretentii asupra calitatii reparatiilor, nu semnati primirea din reparatie decat dupa ce sunteti convins ca nu se observa nimic (distante intre usi si caroserie uniforme, vopsea de aceeasi culoare etc.), eventual puteti apela la un cunoscator, sau la o verificare de catre RAR. Service-ul asigura si garantie dupa reparatie, deci se mai pot descoperi deficiente si ulterior.
Oricare dintre noi suntem obligati sa acceptam o usoara depreciere a valorii autoturismului in urma accidentelor, nici o reparatie nu face masina ca noua. Mai greu este atunci cand vinovatul nu este asigurat sau are masina inmatriculata cine stie unde prin Europa.