Efectul mass-media asupra opiniei publice se explica prin influenta directa a continutului sau asupra auditorilor,cititorilor,telespectatorilor sau prin starea acestora,dar si prin relatia:public-sistem mass-media-sistem social.
Aceasta este o relatie,in care satisfacerea necesitatilor indivizilor si diferitelor grupuri sociale cu probleme de informare,precum si realizarea scopurilor acestora este subordonata in totalitate acestei interdependente.
Notiunea de "mass-media" sau de "mediumuri de masa" a fost formulata de anglo-saxoni ca urmare a unirii cuvantului latin"media"(mijloace) si a cuvantului "mass"(cantintate mare),ea referindu-se la suporturile si mijloacele tehnice de transmitere a mesajelor,care sunt instrumente ale comunicarii.
Notiunea de"comunicare in masa" se refera la ansamblul procesului de comunicare,el incorporand ceea ce este vehiculul,pe cine vehiculeaza si pe cei care recepteaza mesajele.
In fiecare zi,milioane de oameni cauta in toate sursele mass-media informatii si divertisment.
Toiate aceste mijloace de comunicare au fost si sunt controlate de tot felul de moguli-in general acuzati si nu de acum ,de manipularea surselor de informare-in vederea realizarii propriilor lor politici si scopuri.
In Romania de ieri si de azi,manipularea prin presa a continuat si continua sa se realizeze,iar motto-ul lui V.I.Lenin:"spuneti-le ce vor sa asculte",continua sa fie actual.
Acest mottou se refera in principal,la cei care trebuie manipulati prin presa,presa devenind astfel,o cutie de rezonanta prin care unii trag foloase,iar altii sunt manipulati.
Astfel se realizeaza celebra sintagma de"informare prin dezinformare",prin prezentarea unor parti ale unor adevaruri sau prin mixarea cu abilitate a adevarului si a minciunii si de ce nu,prin prezentarea minciunii,ca fiind adevar.
Cel mai clasic exemplu in Romania, a fost transmisia la TVR ,in direct ,a evenimentelor din 1989.
Un alt procedeu folosit este discreditarea prin distrugerea imaginii persoanei vizate.
Istoria ne-a aratat ca,fie ca este vorba despre o natiune,despre o clasa sociala sau chiar,despre o religie,metoda manipularii indivizilor prin discreditare este deosebit de eficienta,realizandu-se distrugerea unui "mit",a unei imagini,prin pierderea de catre subiect a increderii de care se bucura.
De asemeni,nu trebuie uitat rolul presei ca mijloc propagandistic,propaganda fiind cea ma raspandita forma de manipulare a populatiei,iar aventajul manipulatorilor fiind , ca de multe ori cei manipulati ,o confunda cu publicitatea sau cu reclama.
Aici,exemplele cele la mai la indemana sunt celebra propaganda socialista,propaganda diferitelor partide si nu in ultimul rand,putem discuta si despre propaganda de razboi.
Toate aceste forme ale manipularii le-am gasit si continuam sa le gasim si in tara noastra,sub forme dintre cele mai variate,cu referiri dintre cele mai diferite.
Dupa niste ani de deomcratie sui generis,cat de eficienta considerati ca este la aceasta ora, manipularea prin presa a romanilor ?
Cel mai recent răspuns:
trope_doi , utilizator
03:25, 2 Octombrie 2011