Sa dau un caz concret.
Legea 47/1992, art.29, al.(5):
"(5) Dacă excepţia este inadmisibilă, fiind contrară prevederilor alin.(1), (2) sau (3), instanţa respinge printr-o încheiere motivată cererea de sesizare a Curţii Constituţionale. Încheierea poate fi atacată numai cu recurs la instanţa imediat superioară, în termen de 48 de ore de la pronunţare. Recursul se judecă în termen de 3 zile."
Textul: "instanta respinge printr-o incheiere motivata cererea de sesizare a Curtii Constitutionale" dupa parerea mea lasa loc de interpretari.
Astfel incheierea se refera doar la motivele de respingere ale exceptiei sau poate contine si probleme de fond?
In practica am intalnit ambele tipuri de incheieri.
Incheierea care contine si probleme de fond este nelegala dupa parerea mea.
Dumneavoastra vorbiti nu de vid legislativ, ci de norme juridice vagi si interpretabile care pot contraveni si normelor de tehnica legislativa. Pe acestea CCR le poate sanctiona. De exemplu in Decizia 1358/2010 privind neconstitutionalitatea art.5 lit.a din Legea 221/2009, Curtea a invocat si imprevizibilitatea de aplicare a normei declarate neconstitutionale. Deci tendinta exista.
In ce priveste vidul legislativ stricto sensu, acesta este o lipsa de lege si CCR nu poate legifera pozitiv (adica nu poate adauga prevederi de drept acolo unde ele nu exista). Deci nu il poate indrepta, dar eventual il poate amplifica (declarararea normei ca neconstitutionala creeaza ea insasi un astfel de vid). :)
Oricum articolul citat nu este in nici una din situatii.
Legea 221/2009
lilianapop
Ce posibilitati juridice mai au fostii detinuti politici cu procese in curs de desfasurare, in urma pronuntarii deciziei nr. 12/2011 a Inaltei Curtii care ... (vezi toată discuția)