avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 430 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Drept civil - moşteniri, drept de ... Legea 193/2000 clauze abuzive
Discuție deschisă în Drept civil - moşteniri, drept de proprietate şi altele

Legea 193/2000 clauze abuzive

Buna ziua,
Am si eu o problema la care as dori un raspuns.
In luna februarie, la o prezentare de produse am achizitionat un produs. La data respectiva am convenit cu comerciantul plata in rate si am platit un avans de 1000 Ron. Ulterior am reziliat contractul respectiv in conditiile legii respectiv scrisoare recomandata privind rezilierea si am innapoiat produsul prin curier rapid,in termen de o saptamina, produs care a fost predat personal de curier conform procesului verbal incheiat. Comerciantul mi-a transmis ca avansul platit nu se restituie fiindca constituie arvuna si este proprietatea comerciantului. De acest lucru nu mi-am dat seama la citirea contractului, si pe chitanta scrie avans si nu arvuna. Nici nu mi s-a atras atentia asupra acestui fenomen la semnarea contractului. Nu constituie aceasta clauza o clauza abuziva?
Multumesc,
Cel mai recent răspuns: romascanu , moderator 09:02, 6 Mai 2008
raspunsul la aceasta problema nu poate fi dat fara studierea documentelor.
raspunsurile nu ar fi pertinente si v-ar induce in eroare.
Arvuna repezinta suma de bani pe care una din parti( cumparatorul) o da celeilalte parti la incheierea unui contract, urmand ca, in ipoteza nerealizarii raportului juridic obligational din CULPA uneia din parti, partea in culpa ( daca este cumparatorul) sa piarda aceasta suma in favoarea celeilalte si, respectiv, sa o restituie indoit ( daca este vinovat vanzatorul). Este necesar ca arvuna sa fie stipulata in mod expres, in caz contrar, suma respectiva este considerata ca avand caracterul unei executari partiale, cu semnificatia de acont sau de avans de pret. Prin urmare, trebuie sa se regaseasca in contractul dvs. aceasta conventie accesorie si sa se stipuleze in mod concret ca acea suma avansata vanzatorului este arvuna si ca se pierde daca contractul se desfiinteaza din culpa dvs.
Or dvs. spuneti ca ati platit acea suma intelegand ca platiti un avans, pe chitanta de plata fiind stipulata aceasta explicatie ( se poate spune ca ati fost indusa in eroare, insa daca in contract sunt prevazute cu claritate conditiile arvunei, nu puteti invoca ca nu ati citit contractul).
Pentru o clarificare a problemei dvs. puteti copia exact acele prevederi din contract, sa vedem ce e acolo.
desigur, e bine sa verificati intregul contract, intrucat acea conventie de arvuna este ineficienta din punct de vedere juridic in urmatoarele situatii:
- cand executarea contractului devine imposibila fara culpa uneia din parti;
-daca partile, de comun acord, rezilieaza contractul;
- daca contractul este lovit de nulitate.

Toate acestea va pot fi de folos in instanta, unde dvs. veti solicita restituirea avansului, intrucat nu v-a placut produsul, l-ati inapoiat in termenul stipulat in contract ( eu doar presupun asta) si, in acest caz, vi se cuvine plata facuta in avans.
In contract este prevazut ca sumele platite se considera arvuna si ca sint proprietatea comerciantului. Dar eu tocmai asta intreb daca aceasta clauza nu este abuziva, fiindca aceasta clauza avantajeaza comerciantul, chiar produsul fiind de proasta calitate el a cistigat avansul platit. Mentionez ca eu am respectat clauzele de returnare a produsului.
De asemenea OG 106/1999 precizeaza urmatoarele:
Art. 16. - (1) Comerciantul, în termen de 15 zile de la primirea comunicării conform art. 9 sau, după
caz, art. 10, trebuie să ramburseze consumatorului toate sumele plătite de acesta, precum şi eventualele
cheltuieli aferente, conform prevederilor prezentei ordonanţe.
(2) Sumele se consideră rambursate la termenele la care au fost efectiv restituite, expediate sau a fost
ordonată plata lor.
(3) Se consideră nulă orice clauză care prevede limitări la rambursarea către consumator a sumelor
sus-menţionate.
iuliurs a scris:


De asemenea OG 106/1999 precizeaza urmatoarele:
Art. 16. - (1) Comerciantul, în termen de 15 zile de la primirea comunicării conform art. 9 sau, după
caz, art. 10, trebuie să ramburseze consumatorului toate sumele plătite de acesta, precum şi eventualele
cheltuieli aferente, conform prevederilor prezentei ordonanţe.
(2) Sumele se consideră rambursate la termenele la care au fost efectiv restituite, expediate sau a fost
ordonată plata lor.
(3) Se consideră nulă orice clauză care prevede limitări la rambursarea către consumator a sumelor sus-menţionate.


Vi se pare ca aceea clauza, indiferent cum ar boteza suma primita de comerciant (avans, arvuna sau mai stiu eu ce alta bazaconie) ar reprezenta altceva decat o incercare de limitare a rambursarii, adica o clauza nula? Mie nu mi se pare.
Ultima modificare: Vineri, 2 Mai 2008
romascanu, moderator
Da, asa este. Este o incercare de a nu plati sumele primite, desi legea spune clar acest lucru. De ce sint eu , consumator, IN CULPA, sa pierd avansul platit in momentul cind am reziliat acest contract, SI AM DREPTUL SA REZILIEZ CONTRACTUL.
Arvuna nu se refera la contractele intre comerciant si consumator, cum este formulat in legea 363/2007

Alte discuții în legătură

Plata dublei arvune paul_2008 paul_2008 Buna-ziua, In cazul in care am incheiat un antecontract, iar vanzatorul nu si-a respectat obligatia de a incheia actul notarial (vanzare-cumparare teren), eu ... (vezi toată discuția)
Anulare contract telefonie mobila manuelle manuelle Buna ziua. Imi puteti spune va rog care sunt conditiile in care se poate anula un contract de telefonie mobila? Mai am 17 luni de perioada contractuala, ... (vezi toată discuția)
Comert online aartist aartist BUNA ZIUA, VA ROG SA-MI SPUNETI DACA IN CAZUL ACHIZITIONARII DE PE INTERNET A UNEI CARTI, BROSURI, LUCRARI AM DREPTUL DE A DENUNTA UNILATERAL CONTRACTUL DE ... (vezi toată discuția)