Buna ziua,
Am si eu o problema la care as dori un raspuns.
In luna februarie, la o prezentare de produse am achizitionat un produs. La data respectiva am convenit cu comerciantul plata in rate si am platit un avans de 1000 Ron. Ulterior am reziliat contractul respectiv in conditiile legii respectiv scrisoare recomandata privind rezilierea si am innapoiat produsul prin curier rapid,in termen de o saptamina, produs care a fost predat personal de curier conform procesului verbal incheiat. Comerciantul mi-a transmis ca avansul platit nu se restituie fiindca constituie arvuna si este proprietatea comerciantului. De acest lucru nu mi-am dat seama la citirea contractului, si pe chitanta scrie avans si nu arvuna. Nici nu mi s-a atras atentia asupra acestui fenomen la semnarea contractului. Nu constituie aceasta clauza o clauza abuziva?
Multumesc,
Art. 9. - (1) Consumatorul are dreptul de a denunţa unilateral contractul, în termen de 7 zile lucrătoare, care începe să curgă:
a) de la data încheierii contractului, dacă aceasta este concomitentă cu data livrării produsului;â
b) de la data încheierii contractului de prestări servicii;
c) de la data primirii produsului de către consumator, dacă livrarea a fost efectuată după data încheierii contractului.
Dreptul de denuntare unilaterala a contractului rezulta pentru consumator din lege - prin derogare de la principiul obligativitatii contractelor intre partile contractante. Clauza de renuntare este specifica contractelor in care nu se poate presupune o astfel de derogare de la principiul dupa care contractele sunt obligatorii intre partile contractante si nu pot fi reziliate in mod unilateral si in care partile sunt libere sa prevada o astfel de clauza de denuntare si dea arvunei caracterul unei "sanctiuni" pentru cazul in care vinderea nu s-ar realiza.
Ca urmare a exercitarii dreptului de denuntare unilaterala prev de OG 106/1999 (si nu prevazut in contract contra unei "sanctiuni") ORICE sume primite de comerciant se restituie, comerciantul neavand dreptul sa retina parte din aceste sume, indiferent sub ce forma le-ar fi primit (ca avans, ca arvuna). Orice clauza (inclusiv zisa cauza de arvuna) prin care s-ar incerca limitari ale obligatiei de restituire este NULA.
Eu as trimite comerciantului o notificare in acest sens pentru restituirea sumelor primite aratand ca potrivit art 19 si 20 din OG 106/1999 ma voi adresa si Protectiei consumatorului cu consecinta platii de catre comerciant atat a sumelor pe care mi le datoreaza cat si a amenzii prev pentru nerespectarea obligatiei de restituire a sumelor.
Multumesc pentru raspuns, problema este ca m-am adresat oficiului protectiei consumatorului Harghita de unde am primit un raspuns nonsalant, ca daca asa scrie in contract asa este. M-am adresat in data de 17 martie Autoritatii nationale protectiei consumatorilor care n-a binevoit sa-mi raspunda nici pina acum.
Fiind vorba de un litigiu comercial evaluabil in bani pasul 1 este o notificare/invitatie la conciliere directa potrivit art. 720 ind 1 c. proc. civ. Daca invitatia e bine motivata, e tot ce se poate ca acest comerciant sa gandeasca: astuia ii restituim banii pentru ca s-a prins de smecherie si ne cautam pe altii care sa creada in "arvuna", altminteri o hotarare judecatoreasca s-ar putea sa servesca si la desteptarea altora. (sau, ma rog, poate sunt eu prea optimista).
Plata dublei arvune
paul_2008
Buna-ziua,
In cazul in care am incheiat un antecontract, iar vanzatorul nu si-a respectat obligatia de a incheia actul notarial (vanzare-cumparare teren), eu ... (vezi toată discuția)
Comert online
aartist
BUNA ZIUA, VA ROG SA-MI SPUNETI DACA IN CAZUL ACHIZITIONARII DE PE INTERNET A UNEI CARTI, BROSURI, LUCRARI AM DREPTUL DE A DENUNTA UNILATERAL CONTRACTUL DE ... (vezi toată discuția)