1.1.1 În vederea depunerii cererii, persoana interesată trebuie să indice informaţii referitoare la faptul că a realizat perioade de asigurare sau echivalente, atât în România, cât şi în alte state membre.
1.1.2 Persoana va depune cererea la casa teritorială de pensii a locului de reşedinţă (locul de şedere obişnuit) din România şi care este instituţia de instrumentare a cererii, împreună cu toate documentele precizate în Normele de aplicare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 340/2001, cu modificările şi completările ulterioare (Cap. VII Referitor la stabilirea şi plata pensiilor). Solicitantul va depune şi documente care să ateste faptul că a fost asigurat pe teritoriul altor state membre. În cererea de pensie, solicitantul va preciza dacă doreşte amânarea acordării prestaţiei într-unul dintre celelalte state membre în care a lucrat. În vederea acordării pensiei în România, persoana trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de legislaţia naţională.
1.1.3 Solicitantul va depune, de asemenea, acte de identitate ale membrilor de familie aflaţi în întreţinerea sa şi cele din care să reiasă gradul de rudenie cu acesta.
1.1.4 Solicitantul va completa şi semna fişele echivalente formularelor E 202, utilizate pentru uz intern, prezentate în anexă (RO 202). Solicitantul va completa toate rubricile necesare în funcţie de statul în care vor fi transmise formularele, prezentând, în completare, documente care certifică informaţiile înscrise. Aceste fişe, semnate şi datate de persoană, vor fi utilizate pentru înscrierea informaţiilor respective în formulare.
1.1.5 Persoana interesată sau, în funcţie de situaţie, casa teritorială de pensii, va completa fila corespunzătoare din formularul E 207 RO Certificat privind cariera de asigurat, indicând date despre perioadele de activitate desfăşurate pe teritoriul statelor membre.
1.1.6 Casa teritorială de pensii completează formularul E 202 RO Instrumentarea unei cereri de pensie de bătrâneţe şi ataşează formularul E 207 RO. După verificarea perioadelor de asigurare realizate în România (certificarea stagiului de cotizare), casa teritorială de pensii completează formularul E 205 RO Atestat privind cariera de asigurat din România.
1.1.7 Casa teritorială de pensii transmite câte un exemplar al formularelor E 202 RO, E 205 RO şi E 207 RO fiecăreia din instituţiile statelor membre la care lucrătorul a fost asigurat (instituţiile în cauză). Împreună cu formularele, instituţia din România va transmite orice documentaţie disponibilă care ar putea fi utilizată de instituţiile competente din celelalte state membre în vederea stabilirii dreptului la prestaţie. Nu se vor transmite documente originale, ci numai copii certificate de instituţie. La solicitarea expresă a persoanei, exprimată în cererea de pensie, nu va fi declanşată procedura de stabilire a drepturilor de pensie de bătrâneţe într-unul din statele membre.
1.1.8 Dosarul rămâne în aşteptare până când fiecare dintre instituţiile în cauză va trimite propriul formular E 205 prin care se confirmă realizarea de către solicitant a unei perioade de asigurare sau echivalente acesteia, sub legislaţia statului membru respectiv.