avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 727 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate - partida simplă ... ASOCIATII DE PROPRIETARI
Discuție deschisă în Contabilitate - partida simplă şi obligaţii fiscale declarative pentru PFA, II, AF

ASOCIATII DE PROPRIETARI

1.Buna ziua. Am citit in Normele la Legea Locuintei 230/2007 art 21,22 ca la o asociatie de proprietari trebuie sa existe un registru jurnal, un registru inventar, un registru pentru fondul de rulment, unul pentru fondul de reparatii, unul pentru fondul de penalizari si unul pentru fondurile speciale. Ce se intampla daca Administratorul nostru nu are aceste registre intocmite?, iar cenzorul nu a semnalat acest fapt?
2. La art 24 din aceleasi Norme metodologice de la aceeiasi Lege 230/2007 se mentioneaza foarte clar ca sumele stranse intr-un anumit fond NU POT FI UTILIZATE DECAT IN SCOPUL IN CARE AU FOST STRANSE SI NU POT FI FOLOSITE LA ALTE PRIORITATI ALE ASOCIATIEI. Daca o asociatie a folosit din sumele colectate la fondul de reparatii pentru plata facturilor de exemplu ca sunt restantieri si fondul de rulment nu acopera restanta, atunci acest fapt poate fi considerat infractiunea de deturnare de fonduri? Exista in jurisprudenta asa ceva?
Cel mai recent răspuns: gabrieladinu , utilizator 10:32, 16 Martie 2012
1. Aveti dreptate! Activitatea financiar contabila a Asociatiilor de Proprietari este reglementata de: Legea 230/2007 impreuna cu Normele de aplicare, Legea Contabilitatii 82/1991(r), Codul Fiscal - Legea 571/2003, Ordinul Ministrului Economiei si Finantelor 3512/2008, Legea 54/1994care modifica Legea 22/1969, Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti 40/2002 si 41/2002.
Conform prevederilor legale aflate in vigoare, compartimentul contabilitate al Asociatiilor de Proprietari trebuie sa intocmeasca obligatoriu: Registrul Jurnal, Registrul Inventar, Registrul pentru evidenta Fondului de Reparatii, Registrul pentru evidenta Fondului de Rulment, Registrul pentru evidenta Fondului de Penalizari, Registrul pentru evidenta Fondurilor Speciale, precum si alte formulare specifice activitatii de contabilitate conform OMEF 3512/2008. Aceste registre si documente financiar contabile pot fi intocmite si electronic cu ajutorul soft-urilor informatice cu conditia respectarii prevederilor Cap. G, H art. 58-67 din OMEF 3512/2008. Nerespectarea prevederilor legale cu privire la obligativitatea intocmirii registrelor de contabilitate si a celorlalte documente financiar-contabile, odata constatata de catre autoritatile competente va expune sanctiunilor prevazute de lege. Invocarea necunoasterii legislatiei in domeniu nu va scuteste de sanctiunile legale prevazute. Este recomandat ca Administratorul/Contabilul Asociatiei dumneavoastre sa nu faca rabat de la respectarea legilor in vigoare, si sa intocmeasca corect absolut toate registrele de contabilitate, si celelalte documente financiar-contabile prevazute de legislatia in vigoare, deoarece mai devreme sau mai tarziu, la un control al organelor abilitate, sa poata evita amenzi usturatoare, si nu numai. Dealtfel, un rol esential in cadrul functionarii in deplina legalitate a Asociatiilor de Proprietari il are Comisia de Cenzori. Va sfatuim, ca in cadrul Comisiei de Cenzori sa fie angajat un Expert Contabil, un profesionist independent si neutru, care lunar sa verifice activitatea financiar-contabila, legalitatea si corectitudinea intocmirii ei, si sa semnaleze eventualele nereguli intr-un raport de cenzorat. Fara un cenzor expert contabil, angajat de asociatie exista riscul ca sa va expuneti unor amenzi usturatoare in cazul unui control la nivelul compartimentului financiar-contabil, sau sa pierdeti procese in instanta daca unul dintre proprietari, nemultumit da in judecata Asociatia pentru nerespectarea prevederilor legale. Costul angajarii unui CENZOR expert contabil membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania - C.E.C.C.A.R. este cu mult mai mic decat costul foarte mare cu amenzile si problemele/tensiunile dintre locatari generate in cadrul Asociatiei datorita lipsei acestuia, ca un garant al legalitatii. Afirmatia anterioara a fost expusa ca rezultat al experientei cabinetului nostru (www.eugentugui.ro) cu Asociatiile de Proprietari in care tensiunile dintre proprietari/locatari atinsesera cote maxime tocmai datorita lipsei unui garant profesionist, neutru si independent la nivelul compartimentului financiar contabil al Asociatiei.
2. In ceea ce priveste folosirea sumelor incasate intr-un fond al asociatiei intr-o alta directie decat cea pentru care au fost incasate, este ilegal sa se procedeze altfel decat cum prevede Art.24 din Normele de aplicare a legii 230/2007. Cat priveste incadrarea acestor fapte la infractiunea de deturnare de fonduri, aceasta este un atribut exclusiv al instantelor de judecata competente care administreaza probele si circumstantele faptelor.
1-Fata de raspunsul anterior ,imi permit sa vin cu precizarea ca asociatii de proprietari exista pe intreg teritoriul national,astfel incat se aplica HG locale si nu numai cele ale Municipiului Bucuresti
2-Corecte precizarile privitoare la importanta comisiei de cenzori,care in marea majoritatea a asociatiilor este realizata si pe alte criterii fata de cele profesionale ,
iar consecintele,uneori se manifesta prin prejudicii materiale
Si in asociatia noastra ne confruntam cu o situatie delicata ,in care exista garantia existentei unui prejudiciu material apreciabil,cauzat de efectiva nestiinta a persoanei care pe criterii de buna vecinatate a solicitat cu multi ani in urma sa fie numita ca cenzor,fara a intruni conditiile legal prevazute,fara a avea tangenta cu normele financiar-contabile
S-a bucurat ca lunar ,isi rotunjea sursa financiara,fara sa realizeze,sau cine stie ,
ca in fapt realizeaza erori majore care la un momentdat au fost sesizate mai ales de furnizorii de servicii,dar si de catre proprietari care insa gandesc pe principiul bunei vecinatati si ca "a gresi ,este omeneste"....
Este o situatie delicata moral ,pentru ca persoana este octogenara , prejudiciul este constatat de autoritati ,care urmeaza sa dispuna masurile legale.
Ar trebui ca asociatiile de proprietari sa constientizeze importanta existentei unei persoane de specialitate,care ,valoarea retributiei acesteia sa constituie garantia legalitatii activitatii desfasurate
Cum se poate impune de catre un grup de proprietari un cenzor -expert contabil in situatia in care actualul cenzor nu vrea sa renunte ,desi nu are competenta necesara acestei functii?
Unde se raporteaza/reclama abuzurile celor care reprezinta Asociatia de proprietari(administaror,cenzor,etc)?

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Erori in evidenta asociatiei de proprietari ! nikole.d nikole.d Buna ziua, In urma unei sesizari legata de corectitudinea modului de calcul al cotelor de intretinere si a calculului penalitatilor facut la Serviciul ... (vezi toată discuția)
Tabel intretinere serban_alin85 serban_alin85 De ceva timp la noi se afiseaza tabelul de intretinere fara sa fie semnat de catre cineva (administrator, presedinte, cenzonr) iar in acest tabel nu este ... (vezi toată discuția)
Functionare asociatii de proprietari alenka alenka Buna ziua!Va rog sa ma ajutati ,as dori sa stiu care sunt registrele obligatorii care se tin la asociatii si as dori sa imi spuneti exact legea care ... (vezi toată discuția)