O firma a achizitionat in 2008 un apartament nou, direct de la constructor, recuperand ulterior cei 19% TVA de la stat.
Acum 2 luni firma a vandut apartamentul catre o persoana fizica (administratorul firmei), urmand sa plateasca catre stat TVA de 5%.
Am urmatoarele 2 probleme:
1. cota TVA platibila la stat pentru vanzarea apartamentului de catre firma catre persoana fizica este de 5% (avand in vedere ca apartamentul nu poate fi considerat tranzactionat la prima mana)? Sau fiind a doua tranzactionare a apartamentului se aplica TVA 24%?
2. exista vreo prevedere legislativa care spune ca firma ramane responsabila de plata TVA de 19% catre stat in cazul in care instraineaza apartamentul in mai putin de xx ani de la achizitie?
In sensul celor de la punctul 2 mi s-a spus ca firma trebuie sa plateasca inapoi statului TVA-ul de 19% , cat si pe cel de 24% de acum, de la vanzarea apartamentului.
E o speta nu foarte simpla, pentru informatii suplimentare pot reveni oricand, daca cineva ma poate lamuri.
In conformitate cu prevederile art. 141, alin 2, litera f) din codul fiscal, este scutita de tva livrarea de construcţii/părţi de construcţii şi a terenurilor pe care sunt construite, precum şi a oricăror altor terenuri.
Prin excepţie, scutirea nu se aplică pentru livrarea de construcţii noi, de părţi de construcţii noi sau de terenuri construibile
Conform art. 140, art. 2^1, cota redusă de 5% se aplică asupra bazei de impozitare pentru livrarea locuinţelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite.
Coroborand prevederile legale susmentionate putem observa faptul ca furnizorul poate aplica o cota redusa de 5% asupra bazei de impozitare doar in cazul locuintelor noi, intrucat cele vechi sunt deja scutite de tva.
De aceea, livrarea locuintei catre administratorul firmei trebuia facuta fie in regim de scutire, intrucat in 2011 locuinta nu mai este considerata noua, fie in regim de taxare cu cota de 24% si depunerea unei notificari catre organul fiscal (art. 141, alin 3 cod fiscal)
Daca se opta pentru vanzarea in regim de scutire, firma era obligata sa ajusteze taxa dedusa la achizitie, in conditiile art. 149 cod fiscal, adica sa returneze statului
17/20 din tva inscrisa in factura furnizorului, la momentul acela - cota 19%.
Un alt aspect important il reprezinta pretul vanzarii, fiind vorba de o tranzactie intre persoane afiliate, pretul trebuie sa reflecte valoarea de piata din momentul vanzarii bunurilor, conf. art. 11, alin 2, cod fiscal.
Multumesc pentru lamuriri.
Vanzarea apartamentului catre persoana fizica a fost facuta din ratiuni financiare (impozit mare, temeri privind eventuale modificari legislative in materie de IMM-uri).
Intrucat nu intentionez sa fac ajustarea de TVA, prefer sa gasesc o varianta de anulare a contractului de vanzare-cumparare, cu restitutio ad integrum. Desi stiu ca nu e treaba simpla anularea unui contract de v-c :(
Buna ziua,
mai am o intrebare: in cazul in care contractul de v-c a apartamentului (de pe firma pe persoana fizica), fiind intocmit si autentificat de notar:
1. nu a reflectat valoarea de piata a bunului la momentul respectiv, fiind facuta pentru o suma mai mica, si
2. nu refera nicio cota TVA aplicabila, ci doar prevede ca pretul este xxx plus TVA, iar la plata esalonata a ratelor sunt prevazute doar sume (yyy, zzz, etc) fara precizarea "plus TVA",
nu se poate anula contractul, cu repunerea partilor in situatia anterioara si, eventual, chiar recupera de la notar onorariul platit acestuia la incheierea/autentificarea contractului?
Factura nu a fost emisa (trebuia emisa cel tarziu la data de 15 feb), insa poate fi emisa antedatat.
Nici referitor la suma reprezentand contravaloarea apartamentului situatia nu e simpla (toate operatiunile acestea, din 2008 si pana acum, au fost facute sub indrumarea contabilului firmei, care se pare ca a pierdut din vedere aspecte legale importante astfel ca s-a ajuns in situatia de fata): in 2010 firma avea capital social echivalent cu valoarea de achizitie initiala a apartamentului, iar contabilul l-a sfatuit pe administrator sa faca reducerea capitalului la 500 lei, operatiune care s-a facut - cu publicarea la MO.
Contabilul a spus ca din acel moment firma ii datoreaza administratorului valoarea cu care s-a redus capitalul social (practic aproape valoarea apartamentului), astfel ca acum, dupa vanzarea apartamentului catre administrator, contul firmei nu va fi creditat, ci se va face o compensare de datorie. Dupa aceasta firma va ramane inca datoare catre administrator, intrucat apartamentul a fost vandut la o valoare semnificativ mai mica decat pretul de achizite initial (= suma cu care s-a redus capitalul social). Factura fiscala nu s-a emis fiindca intre timp a aparut toata aceasta problema si s-a amanat.
Concluzionand, rezolvarea acestei situatii ar trebui sa o caut la un avocat, nu-i asa?