Buna ziua!
Luna aceasta firma noastra a semnat cu un client un contract de inchiriere a unui spatiu comercial, pe un an de zile, cu posibilitate de prelungire.
Conform contractului, clientul ne va plati lunar o chirie de 800 euro + TVA.
De asemenea, contractul prevede o plata anticipata de 1.600 euro, reprezentand chiria aferenta ultimelor doua luni din contract.
Practic pe data de 15 aprilie trebuie sa emitem clientului o factura de 2.400 euro + TVA, reprezentand chiria pentru luna in curs si anticipatia.
Ma ajuta si pe mine cineva cu o monografie contabila pentru inregistrarile ce trebuiesc facute acum la inceput, dar si pe parcursul fiecarei luni?
Daca la finalul contractului clientul nu mai doreste prelungirea acestuia, trebuie sa stornez avansul si sa refacturez?
Daca totusi la finalul contractului se hotaraste prelungirea acestuia cu inca un an, trebuie stornat avansul, refacturat, iar apoi din nou alta factura de avans pentru doua luni din noul an de contract? Sau se considera ultimele doua luni ca fiind ultimele doua luni dinainte de rezilierea definitiva a contractului.
Intreb asta pentru ca mi-e frica sa nu se modifice intre timp cotele de tva si sa am probleme cu fiscul.
-emitere factura chirie luna 1 si chirie anticipata :
411(persoana juridica)/461(persona fizica ) = %
--------------------------------------------------------------704 ( daca aveti acest inchirierea ca ob de activitate )
---------------------------------------------------------------708 ( daca e activiate secundara )
-------------------------------------------------------------- 472 ( chiria anticipata )
---------------------------------------------------------------4427
- incasare : 5311 (5121) = 411 (461)
Lunar :
411 (461) = %
------------------704 sau 708
-------------------4427
In cazul stornarii facturii de chirie anticipata
411 (461) = %
-----------------472 - suma initiala cu minus
-----------------4427 - suma initiala cu minus
Ceea ce ati spus in ultimul paragraf : " daca totusi la finalul ..... " cred ca trebuie prevazut in contract .
Despre modificarea cotei de tva : sa speram ca va scadea totusi ...
Notificare ca inchiriati cu tva cred ca ati depus la fisc si ati comunicat si chiriasului acest lucru , nu-i asa ?
Nu am depus inca acea notificare, urmeaza s-o depuns astazi.
Va multumesc pentru raspuns!
Eu nu eram convinsa cum trebuie folosit contul 472, ma gandeam ca poate trebuie sa inregistrez ca venit in avans tot contractul de inchiriere.
Din cate am citit in ordinul 3055/2009, asa reiese
Contul 472 "Venituri înregistrate în avans"
Cu ajutorul acestui cont se ţine evidenţa veniturilor înregistrate în avans.
Contul 472 "Venituri înregistrate în avans" este un cont de pasiv.
În creditul contului 472 "Venituri înregistrate în avans" se înregistrează:
- veniturile înregistrate în avans, aferente perioadelor/exerciţiilor financiare următoare, cum sunt: sumele facturate sau încasate din chirii, abonamente, asigurări etc. (411, 461, 512, 531);
- valoarea subvenţiilor pentru venituri, aferente perioadelor viitoare (445).
În debitul contului 472 "Venituri înregistrate în avans" se înregistrează:
- veniturile înregistrate în avans şi aferente perioadei curente sau exerciţiului financiar în curs (704, 705, 706, 708, 766);
- valoarea subvenţiilor pentru venituri, înregistrate anterior ca venituri în avans (741);
- partea din subvenţiile aferente veniturilor, restituită sau de restituit (512, 462).
Soldul contului reprezintă veniturile înregistrate în avans.
aspectul asta ma induce in eroare
În debitul contului 472 "Venituri înregistrate în avans" se înregistrează:
- veniturile înregistrate în avans şi aferente perioadei curente sau exerciţiului financiar în curs (704, 705, 706, 708, 766)
Aceasta inregistrare ( 472=704) o veti face in cazul in carea chiriasul nu achita chiria o luna si din suma facturata initial ca chirie anticipata decideti trecerea pe venituri din chirii .
Cu alte cuvinte, daca chiriasul nu respecta obligatia contractuala de plata lunara .
Factura de avans
luciapap
Incasam avans in data de 20.01.2011, eliberam chitanta, in cat termen eliberam factura de avans, in codul fiscal am gasit pana in cea de-a 15 zi lucratoare a ... (vezi toată discuția)