avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 818 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice PFA, II, AF - Persoana fizica ... Intrebari PFA: documente necesare/inregistrare fiscala ...
Discuție deschisă în PFA, II, AF - Persoana fizica autorizată, Întreprindere individuală, Asociaţie familială

Intrebari PFA: documente necesare/inregistrare fiscala (sistem real/norma de venit)

Buna ziua,

Am depus documentele necesare pentru infiintarea unei PFA. Intrebarile pe care indraznesc sa vi le adresez, in ordinea importantei lor, sunt:
- pentru infiintarea PFA m-am prevalat de prevederile art. 37, alin. si alin. 3 lit. c din OUG 44/2008, avand in vedere ca am o licenta de functionare, echivalenta unei PFA, intr-un alt stat al Uniunii Europene. La dosar am depus o copie xerox certificata olograf a acestei licente de functionare si o traducere efectuata de mine, de asemenea certificata olograf. Doamna directoare de la Registrul Comertului mi-a respins cererea si mi-a dat un termen de 15 zile sa depun o traducere legalizata a acestei licente, cu toate ca textul articolului citat mai sus prevede in mod explicit:

art. 37, alin. 3: "Cererea va fi însoţită de următoarele acte:"... lit. c: "documentaţia care atestă funcţionarea legală, obţinută în celalalt stat al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European - fotocopie şi traducere în limba română, certificate olograf."

Doamna directoare mi-a comunicat ca, si in situatia aparenta in care textul de lege mai sus mentionat ar putea justifica atasarea unei traduceri olografe, normele metodologice dupa care dansii functioneaza nu permit, totusi, acceptarea de documente in limbi straine fara traducerile legalizate aferente.

Intrebarea mea in acest caz este: s-a procedat corect la refuzarea dosarului meu, sau am temeiul legal de a contesta decizia, in baza art. 12, alin. 1 din OUG 44/2008 ?

2) In cererea de autorizare a PFA am optat pentru 4 activitati CAEN, si anume:

Activitate principala:
6202 Activitati de consultanta in tehnologia informatiei

Activitati secundare:
6201 Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client)
6203 Activitati de management (gestiune si exploatare) a mijloacelor de calcul
6311 Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web si activitati conexe

Intrebarile mele, referitoare la fiscalitate, sunt urmatoarele:
a. studiind diverse forumuri, am capatat o vaga impresie (si s-ar putea sa spun, totusi, o ineptie aici, dar nu am experienta in lucrul cu organele fiscale) ca, pentru aceste clasificari CAEN, impozitarea se face DOAR la norma de venit (fara posibilitatea impozitarii in sistem real). Este adevarat, sau nu ? Pot opta pentru impozitarea in sistem real (cu respectarea, evident, a prevederilor legii referitoare la contabilitatea in partida simpla) ?
b. din aceleasi diverse forumuri, am inteles ca, in cazul optarii pentru impozitarea la norma de venit, mi-ar reveni o norma egala cu de 4 ori valoarea normei judetene pentru "servicii informatice", deoarece am 4 activitati CAEN ca domenii de activitate (practic, in judetul meu, norma de venit pentru servicii informatice este de 14.000 lei/an, deci mi s-ar calcula un impozit aferent unei sume de 4 activitati x 14.000 lei/an/activitate, adica 56.000 lei). Cum s-ar face de fapt calculul in situatia mea ? Este adevarat ca as avea de plata un impozit aferent unei norme de 56.000 lei, sau calculul s-ar face doar pe baza activitatii CAEN de baza, deci norma de venit ar fi doar de 14.000 lei ? Care este baza legala pe care s-ar motiva un eventual raspuns ?

Va multumesc pentru rabdarea de a-mi citi acest post, cat si, anticipat, pentru amabilitatea unui raspuns.
Cel mai recent răspuns: doradragan , utilizator 22:05, 24 Aprilie 2011
1. puteti formula plangere imporiva rezolutiei directorului, dar ganditi-va practic cat timp ati pierde cu instanta de judecata.
intr-adevar, legea nu prevede copii certificate, dar este posibil sa existe ceva norme interne care sa treaca peste acest aspect.

2. contribuabilii nou infiintati, impusi la norma de venit isi pot exprima optiunea pentru determinarea venitului in sistem real, in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, conform art. 51 din codul fiscal.

in ceea ce priveste cuantumul normei de venit, veti fi impozitat doar pentru o singura norma, intrucat desfasurati un singur tip de activitate principala si anume servicii de informatica.
daca o sa va uitati atent pe site-ul directiei de finante de care apartineti, la rubrica "norme de venit", veti observa ca toate cele 4 coduri caen mentionate de dvs. sunt cuprinse intr-o singura norma de venit.
conform art. 49 din codul fiscal, insumarea nivelului normei de venit se realizeaza atunci cand un contribuabil realizeaza doua sau mai multe activitati principale diferite, cum ar fi servicii de morarit si servicii de coafura, de exemplu.
@xerxes, in practica nu cred ca e chiar asa, norma de venit se insumeaza dupa codul CAEN, ai 4 coduri CAEN (chiar daca fac toate parte din grupa 62 / chiar daca apar sub Servicii informatice) se face suma. In Mures de pilda pe servicii informatice norma de venit la inceput de an a fost undeva la 30.000 RON, dupa ce a aparut faza cu insumarea au scazut norma la 15.000 RON, multe PFA-uri avand cel mai probabil coduri CAEN multiple.

Codul fiscal spune:
[ link extern ]

(5) Dacă un contribuabil desfăşoară două sau mai multe activităţi care generează venituri comerciale, venitul net din aceste activităţi se stabileşte prin însumarea nivelului normelor de venit corespunzătoare fiecărei activităţi.


Cel mai bine inainte de inregistrarea la finante intrebi inspectorul cum sta treaba exact cu insumarea si alegi norma / real, dar in cazul expus cred ca o sa fie vorba de o norma 56.000 RON vs. venit real si nu de 14.000 RON vs. real...

Optiunea de impozitare se face in momentul inregistrarii la finante, la depunerea declaratiei 220 parca. Nimeni nu te obliga la infiintare sa treci la norma sau la real (daca poti sa fii impozitat in oricare din aceste moduri), DAR dupa ce ti-ai ales optiunea esti obligat sa ramii cu optiunea respectiva 2 ani cel putin. Deci daca alegi real nu poti sa treci la norma mai repede de 2 ani. Codul fiscal nu spune si de varianta inversa, daca esti la norma nu poti sa treci la real mai repede de 2 ani, dar din nou in practica indiferent de sistemul de impozitare ales cei de la finante nu te lasa sa schimbi sistemul mai repede de 2 ani.
nu este obligatorie norma FIXA cand intocmiti declaratia la Finante optati dvs. pentru norma.*aveti grija ce depuneti la onrc cu privire la sediul profesional trebuie si la finante :)) auzi dovada sediului profesional in ORIGINAL ! toti te verifica si te "legalizeaza" si de aia tot te trezesti ca nu e bine ceva:))
Ultima modificare: Duminică, 24 Aprilie 2011
doradragan, utilizator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Cum se stabileste incadrarea la norma de catre fisc grandanat grandanat Stie cineva cum stabileste administratia financiara regimul de impozitare pentru un PFA? sa zicem ca am situatia urmatoare, ipotetica, PFA cu : CAEN ... (vezi toată discuția)
Pfa inspector resurse umane terezbarbu terezbarbu Buna ziua, am urmat cursul de Inspector de Resurse Umane. Pe baza diplomei obtinute pot sa ma autorizez ca PFA. Care sunt pasii pe care trebuie sa-l parcurg? ... (vezi toată discuția)
Pfa - cum se determina baza de impozitare? OVIDIUMATEIAS OVIDIUMATEIAS Cat este baza de inpozitare la PFA. [quot]Trebuie sa platesc si Pensie,Sanatate. Menzionez am gasit de lucru vrea ca PFA plateste 900 EUR fix pe ... (vezi toată discuția)