Imi puteti spune care sunt etapele de urmat in cazul procedurii de vanzare-cumparare a unui imobil,pentru ca ambele parti sa fie puse la adapost de orice incercare de fraudare,neindeplinire a obligatiilor prevazute in contract,etc.?
Initial s-a convenit ca vanzarea-cumpararea sa se faca fara precontract,pentru a nu se tergiversa actiunea intrucat cumparatorul are toata suma pregatita.Plata urma sa se faca pe baza unei conventii bilaterale,in care se stipula ca vanzatorul se obliga ca in termen de 48 de ore de la primirea banilor in contul indicat,sa incheie actul de vanzare-cumparare cu cumparatorul. Ulterior cumparatorul s-a razgandit pretextand ca nu se simte in siguranta sa vireze pretul imobilului in contul vanzatorului,cu toate ca amintita conventie scrisa reprezenta o dovada certa cu privire la faptul ca suma odata achitata obliga pe vanzator sa incheie actul de vanzare-cumparare.Cumparatorul doreste acum ca acest contract(de vanzare-cumparare),sa se incheie inainte de primirea banilor de catre vanzator,urmand a fi mentionat in contract ca acesta intra in vigoare numai dupa ce vanzatorul declara ca a primit pretul cuvenit. Ce posibile capcane poate ascunde o asemenea varianta,si cum pot fi ele evitate? Care este procedura cea mai simpla,sigura si fara complicatii de urmat?
cel mai simplu : la notar, banii jos, notarul are "masina de numarat banii" va puneti semnaturile pe act si gata.
faza asta cu plata la 24 ore/ 48 ore inainte/dupa semnarea contractului este de/pentru tepari !
Cea mai sigura procedura, pe care v-o recomand, este urmatoarea:
vanzatorul si cumparatorul iau legatura cu notarul. Acesta din urma obtine extrasul de carte funciara pentru autentificare si redacteaza contractul.
Cu toate documentele, partile impreuna cu notarul merg la banca de unde cumparatorul va face viramentul, unde partile se asigura ca exista banii in cont. Contractul de vanzare cumparare se semneaza in acelasi timp cu ordinul de plata, astfel cred ca fiecare parte este impacata.
1. Partile se prezinta la notar, se redacteaza contractul de vanzare cumparare, se semneaza si se autentifica de notarul public (o copie va fi necesara si la banca, pentru viramentul sumei respective, intrucat este vorba de o suma destul de mare banuiesc), toate actele raman la notar, vanzatorul si cumparatorul pleaca la banca, se verifica viramentul si cand totul e ok se intorc la notar si intra in posesia contractelor (daca e ceva in neregula, notarul distruge actele semnate).
2. Se incheie contract de vanzare cumparare cu urmatoarele mentiuni: "Pretul vanzarii este de ---- LEI, care va fi achitat in termen de 48 de ore de astazi, data autentificarii prezentului contract, respectiv cel mai tarziu la data de ----, in contul vanzatorului nr.---- deschis la banca ----. Pact comisoriu expres de gradul IV: in situatia in care pretul vanzarii nu va fi achitat la termenul de mai sus, in contul si cuantumul mentionate, prezentul contract se reziliaza de plin drept, fara punere in intarziere sau interventia instantei de judecata". In fine, cam asta e esenta, notarul stie sa formuleze mai bine probabil...... Oricum, daca alegeti varianta 2, vanzatorul va trebui sa dea o declaratie a notar de primire a pretului (pt siguranta 100%).