Am achizitionat recent un produs de pe un site de vinzari online, solicitind intocmirea facturii "pe firma" (SRL). La momentul efectuarii comenzii (telefonice), am solicitat citeva detalii despre caracteristicile produsului care nu erau afisate pe site. La livrare, am constatat ca acele caracteristici care mi-au fost confirmate nu corespundeau.
Am apelat vinzatorul, i-am relatat faptele iar una dintre angajate mi-a transmis sa formulez o cerere pentru returnarea produsului. Am transmis o astfel de cerere dar mi s-a raspuns ca acest lucru este valabil doar pentru cumparatori persoane fizice.
Le-am trimis un alt mesaj (de fapt vreo 3-4) prin care le prezentam faptul ca produsul nu corespundea caracteristicilor confirmate de catre agentul de vinzari respectiv dar nu am primit nici un raspuns. Le-am solicitat sa analizeze continutul convorbirii telefonice din momentul efectuarii comenzii pentru acel produs dar "linistea" din partea lor ma face sa cred ca nu exista asa ceva (o inregistrare). Este posibil un astfel de contract la distanta care sa nu aiba la baza.. nimic? Pentru ca in cursul discutiei telefonice din momentul efectuarii comenzii am sugerat operatorului sa transmit comanda mea prin e-mail sau prin formularul de comanda de pe site dar mi s-a spus ca este suficienta comanda telefonica.
Am incercat sa iau legatura cu cineva din managementul firmei dar fara succes.
Imi puteti spune ce pot face in acest caz? Este clar vorba de o inselaciune, pentru ca produsul livrat nu corespunde cu cel "comandat".. am folosit ghilimelele pentru ca nu stiu ce ar putea reprezenta "comanda", in absenta unei cereri scrise sau a unei discutii telefonice inregistrate?
Pot depunde o plingere penala la Parchet, in acest sens? Mentionez ca eu sint din provincie iar firma de vinzari online este din Bucuresti. Trebuie sa mai fac alte demersuri preliminare (gen propunere de conciliere), sau acestea sint necesare doar intr-o instanta civila (comerciala)?
De multe ori se poate dovedi mai convenabil sa incercati o rezolvare pe cale amiabila a problemei dumneavoastra. Aceasta poate fi facuta fie reclamand nemultumirea direct operatorului economic (acesta are obligatia sa dea curs plangerii dumneavoastra), fie apeland la un ONG de consumatori, care va media neintelegerea dintre dumneavoastra si operatorul economic. După ce aţi demonstrat că marfa reclamata sau serviciul reclamat provin de la acel operator, aveţi următoarele drepturi: să cereţi înlocuirea produsului cu unul corespunzător, să solicitaţi repararea produsului defect sau să cereţi rezilierea contractului si returnarea banilor.
În situaţia în care nu aţi ajuns la o înţelegere cu vânzătorul sau cu administratorul unităţii, atunci aveţi dreptul să depuneţi o reclamaţie la Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor de pe raza teritorială în care îşi desfăşoară activitatea unitatea respectivă sau puteţi expedia reclamaţia prin poştă către acesta.
Cine poate depune o reclamaţie?
„Consumatorul – persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care cumpără, dobândeşte, utilizează ori consumă produse sau servicii, în afara activităţii sale profesionale”, conform art. 2, pct. 2 din O.G. nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată.
Multumesc pentru promptitudinea raspunsurilor! Totusi, am o nelamurire: am citit si eu legea respectiva, si nu inteleg daca exprimarea "grup de persoane fizice constituite în asociaţii" se referea si la o societate comerciala (SRL)?
Pe site-ul anpcnet (de unde a fost extras citatul din mesajul de mai sus) scrie:
"Divergenţele între operatorii economici nu intră în sfera de competenţă a Autorităţii Naţionala pentru Protecţia Consumatorilor". Repet, produsul a fost achizitionat si facturat avind ca si cumparator o societate comerciala (SRL), deci se pare ca rezolvarea acestui litigiu nu poate fi intermediata de catre ANPC.
Cred ca am citit mai demult in textul unei legi referitoare la contractele la distanta ca operatorul economic care presteaza astfel de servicii trebuie sa faca dovada existentei unei comenzi ferme din partea cumparatorului. Atita timp cit cei de la care am cumparat produsul nu detin nici o dovada concreta privind solicitarea pe care am facut-o (deci nu mi-au transmis nici o confirmare scrisa a datelor despre produsul pe care l-am comandat), cum poate fi demonstrat ca eu am solicitat (telefonic) acel produs si nu altul?
De ex, puteam comanda telefonic un televizor si puteam primi un frigider (sau, similar cazului meu, puteam comanda un televizor cu diagonala de 106 cm si primeam unul cu diagonala de 72 cm) .. neexistind o dovada certa a datelor referitoare la comanda mea, cum se poate demonstra (si cine trebuie sa faca asta - eu (cumparatorul) sau vinzatorul) ca am solicitat acel produs?