avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 846 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... supraveghere video/audio-cat de legala e?
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

supraveghere video/audio-cat de legala e?

Buna ziua. As avea si eu o intrebare: Este legal sa imi asculte angajatorul convorbirile?
Ca sa fie mai clar,va explic contextul.Lucrez ca si amanetar si am aflat ca ar urma sa se monteze in magazin camere de supraveghere,cu microfon inclus,care vor transmite online imaginile la sediul firmei. Astazi a venit un domn care se ocupa de verificarea sistemelor de supraveghere si a verificat si un alt punct de lucru unde acest sistem este deja instalat. Se intampla ca si colega mea sa vorbeasca la telefon in acel moment si am auzit perfect toata conversatia. L-am intrebat daca e normal sa se auda tot si a spus ca ''bineinteles,trebuie sa stim tot ce discutati''.
Mie una nu mi se pare normal sa nu pot avea o discutie libera la telefon,sa pot vorbi tot ceea ce vreau cu oricine vreau.Precizez ca nu e vorba de telefonul de serviciu. Unde mai este viata privata si libertatea de exprimare? Sunt drepturi fundamentale,care mi se par incalcate,mai ales angajatorii nu au cerut nici un fel de acord pentru ascultarea convorbirilor. Am cautat in Legea 333 dar nu am vazut nimic clar cu privire la problema mea.
Multumesc frumos!
Cel mai recent răspuns: angajat111 , utilizator 16:01, 27 Octombrie 2014
Hotararea Guvernului Romaniei nr. 1010 din 25 iunie 2004 pentru aprobarea normelor metodologice si a documentelor prevazute la art. 69 din Legea 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor


SECTIUNEA a 3-a - Sistemele de alarmare impotriva efractiei, destinate caselor de schimb valutar, amanet, magazinelor de comercializare a armelor si munitiilor si casieriilor colectoare

Art. 39 - (1) Sistemele de alarmare impotriva efractiei pentru case de schimb valutar, amanet, magazinele de comercializare a armelor si munitiilor si casieriile colectoare trebuie sa aiba in componenta: echipamente antiefractie, control acces, televiziune cu circuit inchis si protectie mecanica.
(2) Echipamentele trebuie sa asigure: memorarea evenimentelor in timp real, pe o perioada de 20 de zile, transmiterea la distanta, protejarea casei de bani cu senzori de vibratii si a spatiului de amplasare a acesteia cu detectoare cu principii diferite de functionare, cel putin doua detectoare, tastatura montata la distanta si coduri de utilizare individualizate.
(3) Echipamentele din structura televiziunii cu circuit inchis trebuie sa fie montate disimulat, sa fie protejate mecanic impotriva agresorilor si sa asigure inregistrarea imaginilor din zona clientilor si a intrarii pe o perioada de minimum 10 zile.

Art. 40 - (1) Peretii despartitori ai casei de schimb/amanet trebuie sa aiba rezistenta mecanica corespunzatoare claselor prevazute de Standardul european ENV 1627.
(2) Ghiseele de schimb trebuie sa fie prevazute cu geam antiglont si sertar cu preluare indirecta a valorilor si sa asigure protectia la actiunea armelor de foc, corespunzatoare Standardului european EN 1522.
(3) Seifurile trebuie sa aiba cel putin clasa minima de rezistenta prevazuta de Standardul european SR EN 1143, iar cele sub 1.000 kg trebuie sa fie fixate in zid ori in pardoseala.

Art. 41 - In situatia in care obiectivele din aceasta gama nu au paza umana permanenta, sistemul de alarmare impotriva efractiei se conecteaza la un dispecerat de monitorizare a alarmelor.

Raspunsul dat anterior se refera la aspecte tehnice si juridice legate strict de paza obiectivelor .In acest sens , in baza Legii 333/2003 ,a H.G. 1010/2004 , societatea este obligata sa aiba sistem de supraveghere video.Deci, montarea camerelor de supraveghere video si inregistrarea acestor imagini constituie o obligatie legala.
In ceea ce priveste interceptarea si inregistrarea audio, nimeni nu da dreptul unui agent economic sau unui prepus al sau (angajat) sa intercepteze sau sa inregistreze comunicatiile angajatilor .
Este ilegal chiar in conditiile in care angajatul este avertizat asupra acestor practici.
Este ilegal chiar daca angajatul consimte la aceasta practica, verbal sau in scris. Acordul de principiu al partii vatamate in acest caz nu este de natura a inlatura raspunderea penala.
Dreptul de a intercepta (inregistra) comunicatiile ,inclusiv cele ambientale ,cum este si cazul dumneavoastra, apartine doar organelor de stat special si limitativ desemnate, iar actiunea se executa doar in virtutea emiterii unui mandat specific, de catre judecator. Din acest punct de vedere, un agent economic este extrem de departe de conditiile legale de utilizare a unei asemenea aplicatii.
Situatia juridica a agentului economic ce comercializeaza aceste produse.
Atata timp cat produsele sunt comercializate cu scopul interceptarii comunicatiilor angajatilor, iar comerciantul va acorda asistenta tehnica la instalarea si exploatarea aplicatiilor, cunoscand ca acestea sunt utilizate pentru monitorizarea fara drept a angajatilor, acesta raspunde penal, in solidar cu utilizatorul final al aplicatiilor vandute.





Buna ziua,

In cazu microfoanelor ampasate intr-un amanet, nu se incalca cumva legea privind dreptul la viata privata a angajatilor? poate fi un motiv de dat in judecata o firma pentru acest lucru? Si daca da, care sunt implicatiie unui proces in acest sens?

Mutumesc.
Ultima modificare: Luni, 27 Octombrie 2014
angajat111, utilizator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Amenajare casa de amanet ioanacalian ioanacalian ce amenajari trebuie facute la o casa e amanet (vezi toată discuția)
Supraveghere video la locul de munca west point west point recent angajatorul nostru ne-a montat tam-nesam 4 camere de supraveghere.montajul a fost efectuat de catre angajati sai societatii,iar noi a trebuit pur si ... (vezi toată discuția)
Legea 333/2003 actualizata cu 40/2010 predescughe predescughe La o asociatie de proprietari s-a trimis o informare in sensul ca la sediul asociatiilor de proprietari si in incaperile in care se incaseaza bani trebuiesc ... (vezi toată discuția)