O autoritate contractanta ( AC) initiaza procedura "cererii de oferta", chiar daca valoarea totala a produselor pe care doreste sa le achizitioneze este mai mica de 10.000 euro. AC incheie contractul de furnizare de produse cu B. Pe parcursul derularii contractului AC solicita de la B, cu care a incheiat contractul de achizitie publica, si alte produse, in afara celor cuprinse in anexa la contract, facand totusi referire la contractul incheiat. Produsele ii sunt livrate, ii sunt emise facturi pe care le plateste, chiar daca unele produse au preturi mai mari decat cele stipulate in contract.
:"> Intrebare:
A. Credeti ca nu s-a respectat contractul ? sau
B. Produsele achizitionate, care nu se regasesc in anexa la contract, reprezinta o achizitie directa?;)
Cazul e undeva la limita legii .Nu trebuie achizitionate produse noi sau cu majorari de preturi fara intocmirea unui act aditional la contractul initial.
Daca vine curtea de conturi....si e "pornita" s-ar lasa cu ceva imputatii si amenzi.
Poti sa argumentezi legal ceea ce sustii?
Art.19 din OUG 34/2006 prevede posibilitatea achizitionarii directe, cu incadrarea in pragul de 10.000 euro, situatie in care nu mai esti obligat sa respecti prevederile OUG mentionate, cu exceptia art.204(2) - obligatia de a obtine si pastra documentele justificative - in speta factura fiscala/ facturile fiscale.
Nu sunt persoana tocmai abilitata sa-mi dau cu parearea dar totusi va transmit din experienta mea. Din cate stiu exista doua feluri de achizitii: directe si publice. Pentru ambele tipuri este nevoie de cerere de oferte, diferenta fiind ca pentru achizitiile directe se cer oferte direct de la firme iar pentru achizitiile publice se intocmeste un caiet de sarcini care se publica pe internet. In urma publicarii pe internet pot veni firme cu diferite oferte publice. Deci in ambele forme de achizitie (directa si publica) vei avea la final mai multe oferte din care o alegi pe cea potrivita. Intocmesti contractul cu firma castigatoarea si la dosarul respectiv e bine sa ai si un memoriu justificativ unde te motivezi de ce ai ales firma respectiva. Dupa semnarea contractului de ambele parti nu se mai poate face nicio modificare privind suma contractata cu exceptia situatiilor de intarziere a platii (procente stipulate la incheierea contractului cu acordul ambelor parti). Achizitionarea ulterioara a altor produse nu are nicio legatura cu respectivul contract.
Raspuns intrebarea A)
- daca produsele din anexa contractului au avut la livrare acelasi pret contractul este respectat
- daca produsele din anexa contractului au avut la livrare pretuluri mai mari contractul nu a fost respectat
Raspuns intrebarea B)
Pentru oricare alta achizitie se reia procedura mai sus detaliata. In cazul dumneavoastra se poate considera o achizitie directa dar revin cu sugestia ca e bine sa aveti mai multe oferte, memoriu fusticicativ si contractul incheiat cu firma castigatoarea in urma cererii de oferte(pentru un eventual control) . Daca produsele ce nu apar in contract v-au fost livrate cu alte preturi si nu ati intocmit un alt contract pentru ele nu stiu exact cum se procedeaza.
Floris v-a dat aproape toate amanuntele ...ff corect.
Insa nu va taie nimeni capul daca ...a zicem intrun contract de produse de papetarie luati mai putine pixuri dar in c/val hartie copiatoare...in cazul in care va incadrati in valoarea totala de 10.000 euro.
Daca stie cineva sa ma lamureasca si pe mine cu privire la urm situatie:
Anul trecut am achizitionat prin licitatie un produs cu o valoare mai mare de 10.000 EUR. Anul acesta am dori sa cumparam de la aceeasi firma produse, tot de valoare mare, pentru completarea sistemului inceput anul trecut. Stie cineva cum se numeste procedura si pasii de urmat?