Parerea mea este ca sunt aplicabile sanctiunile din cap.IV avand in vedere urmatoarele dispozitii:
-art.17 din Legea nr.329/2009 dispune: ”Beneficiarii dreptului la pensie aparţinând atât sistemului public de pensii, cât şi sistemelor neintegrate sistemului public care realizează venituri salariale sau, după caz, asimilate salariilor, potrivit legii, realizate din exercitarea unei activităţi pe bază de contract individual de muncă, raport de serviciu sau în baza actului de numire, potrivit legii, în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi în cadrul regiilor autonome, societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale la care capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, pot cumula pensia netă cu veniturile astfel realizate, dacă nivelul acesteia nu depăşeşte nivelul salariului mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi aprobat prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.”
-art.88 si urm. C. muncii: ”Munca prin agent de muncă temporară este munca prestată de un sa-lariat temporar care a încheiat un contract de muncă temporară cu un agent de muncă temporară şi care este pus la dispoziţia utilizatorului pentru a lucra temporar sub supravegherea şi conducerea acestuia din urmă.”
Observăm că art.17 din lege are in vedere si ”raporturile de munca”.
Ce intelegem prin raport juridic (in general) si de munca in special?
Raportul juridic in general il definim ca o relatie sociala in cadrul careia participantii apar ca titulari de drepturi si obligatii. Prin raport de munca in speta intelegem acea relatie sociala/fapta sociala prin care intre angajat si angajator se nasc drepturi si obligatii.
Ce deducem din intregul capitol 7 al Codului Muncii (art.88-102)? Ca suntem in prezenta unui raport juridic intre un agent de munca temporara, un salariat temporar si un utilizator. Care este raportul dintre cei trei?
Agentul incheie un contract de munca cu salariatul temporar acestuia revenindu-i sarcina de a-i gasi un loc de munca salariatului temporar si de a-i plati salariul si toate taxele aferente. Care este raportul dintre salariatul temporar si utilizator? Art.88 ne spune ca este sub conducerea si supravegherea acestuia din urma. Mai mult art. 101 din Codul muncii arata: ”Cu excepţia dispoziţiilor speciale contrare, prevăzute în prezentul capitol, dispoziţiile legale, prevederile regulamentelor interne, precum şi cele ale contractelor colective de muncă aplicabile salariaţilor angajaţi cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată la utilizator se aplică în egală măsură şi salariaţilor temporari pe durata misiunii la acesta.”
Altfel spus toate obligatiile ce revin unui angajat cu contract pe durata nedeterminata sunt aplicabile in speta mai putin cele legate de plata salariului si contributiilor sociale.
In aceste conditii in mod evident intre utilizator si angajatul temporar se naste un raport juridic in conditiile art.88 si 101 din Codul muncii.
Asa fiind suntem in ipoteza vizata de art.17 din Legea nr.329 anume existenta unui raport de munca, fiind posibil, pe cale de consecinta, sa suportati rigorile Legii nr.329/2009 daca cumulati pensia cu venituri obtinute in acest mod.